سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


برگزیدگان اسکار ۲۰۰۷


برگزیدگان اسکار ۲۰۰۷
فیلم «مردگان» (Departed) مارتین اسكورسیزی برگزیده اسكار ۲۰۰۷ شد. سه كارگردان سرشناس و هم نسل آمریكایی، اسكار بهترین كارگردانی را به دوست و همكار قدیمی شان اهدا كردند.
جورج لوكاس،استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد كاپولا این جایزه را به مارتین اسكورسیزی اعطا كردند.این نخستین باری بود كه اسكورسیزی پس از ناكامی های مكرر در دوره های پیشین توانست به اسكار دست یابد.طبق روال سالهای گذشته اسكار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برنده اسكار بهترین بازیگر مرد سال گذشته اهدا كرد. هلن میرن، بازیگر نقش الیزابت دوم، در فیلم «ملكه» اسكار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به دست آورد و جایزه خود را از فیلیپ سیمور هافمن دریافت كرد.
هلن میرن كه پیش از این برای بازی در نقش ملكه جوایز معتبر دیگری نیز برده است، مدتها بود كه بخت اصلی دریافت این جایزه محسوب می شد. جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را نیز ریس وتیرسپون، برنده اسكار پارسال اهدا كرد. «فارست ویتاكر» بازیگر نقش ایدی امین در فیلم آخرین پادشاه اسكاتلند كه او نیز مانند هلن میرن بخت اصلی اسكار محسوب می شد، این جایزه را دریافت كرد.
نخستین اعطا كنندگان اسكار امسال نیكول كیدمن و دانیل كریگ بودند كه برنده جایزه بهترین كارگردانی هنری را اعلام كردند. این جایزه به فیلم مكزیكی «هزارتوی پن» رسید. دومین جایزه این مراسم، اسكار بهترین گریم بود كه باز هم فیلم به هزار توی پن رسید كه در مجموع در ۶ رشته نامزد بوده است.هزارتوی پن سومین اسكارش را در بخش فیلمبرداری به دست آورد كه این اسكار را گی یرمو ناوارو، فیلمبردار این فیلم از گوئینت پالترو گرفت.
ابیگل برسلین و جیدن كریستوفر سایر، بازیگران خردسال هالیوود، برندگان بهترین انیمیشن كوتاه (شاعر دانماركی) و بهترین فیلم كوتاه (داستان كرانه باختری) را معرفی كردند.برنده بعدی فیلمنامه های ایوو جیما بود كه جایزه بهترین صداگذاری را دریافت كرد. فیلم «دختران رویایی» برنده دیگر یكی از دو جایزه بخش صدا بود كه برنده بهترین تركیب صدا شد.
ریچل وایز كه سال گذشته جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل زن را به دست آورده بود، نخستین برنده یكی از چهار بخش بازیگری را اعلام كرد. او جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد را به آلن اركین، بازیگر فیلم میس سانشاین كوچك اهدا كرد.جایمون هونزو، ادی مورفی، مارك والبرگ و جكی ارل هال نامزدهای دیگر این بخش بودند.
كامرون دیاز، گوینده نقش پرنسس فیونا در كارتون شرك، فیلم Happy Feet را به عنوان برنده بهترین انیمیشن بلند اعلام كرد. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلمنامه از دست رفته رسید كه تام هنكس و هلن میرن این جایزه را به ویلیام موناهان،نویسنده آن اعطا كردند. فیلم ماری آنتوانت كه فقط در بخش طراحی لباس نامزد بود، توانست بر رقبایی چون شیطان پرادا می پوشد و ملكه غلبه كند و اسكار این بخش را به دست آورد.
نام برنده بهترین جلوهای ویژه را رابرت داونی جونیور و نائومی واتس، بازیگران سینما اعلام كردند كه این جایزه به فیلم دزدان دریایی كارائیب: صندوقچه مرد مرده اختصاص یافت. كیت بلانچت استرالیایی و كلاین اوون انگلیسی، دو بازیگری بودند كه فیلم زندگی دیگران از آلمان را به عنوان برنده اسكار بهترین فیلم زبان غیر انگلیسی اعلام كردند.
این دومین بار در تاریخ اسكار است كه جایزه این بخش از آن فیلمی آلمانی می شود.جورج كلونی، بازیگر و كارگردان آمریكایی كه سال گذشته برای فیلم سیریانا، برنده اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل مرد شد، امسال نام برنده بهترین بازیگر نقش مكمل زن را اعلام كرد. اسكار این بخش امسال به بازیگری رسید كه در نخستین حضور سینمایی اش، نامزد اسكار شده بود.جنیفر هادسن بازیگر فیلم دختران رویایی كه پیش از بازی در این فیلم شهرتش را باراهیابی به فینال یك مسابقه تلویزیونی آوازخوانی به دست آورده بود.
اوا گرین، بازیگر فرانسوی كازینو رویال و گائل گارسیا برنال، بازیگر مكزیكی فیلم بابل اعطاءكنندگان جایزه فیلم مستند كوتاه بودند كه برنده آن، مستند خون محله یینگژو بود. حقیقت تلخ، ساخته ال گور، معاون رییس جمهور سابق آمریكا اسكار بهترین فیلم مستند بلند را به دست آورد. این فیلم درباره گرمایش زمین و خطراتی است كه محیط زیست را تهدید می كند. به گزارش بی.بی.سی آكادمی علوم و هنرهای سینمایی، اسكار افتخاری امسال را به انیو موریكونه، سازنده موسیقی فیلمهایی چون خوب، بد، زشت و سینما پارادیزو تقدیم كرد.
این آهنگساز ۷۸ ساله ایتالیایی، جایزه اش را از كلینت ایستوود بازیگر مجموعه فیلمهای معروف به وسترن اسپاگتی كه موسیقی آنها توسط موریكونه خلق شده، دریافت كرد. انیو موریكونه هنگام دریافت جایزه، جملاتی به ایتالیایی بیان كرد كه توسط كلینت ایستوود به انگلیسی بازگو شد. در بخش بهترین موسیقی، فیلم بابل برنده شد. گوستا سانتائولا آهنگساز آرژانتینی این فیلم این جایزه را دریافت كرد.بابل با اینكه در هفت رشته نامزد بود اما فقط همین یك اسكار را به دست آورد. كرستن دانست و توبی مگوایر، بازیگران فیلم اسپایدرمن پس از خواندن نام نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه اریژینال، نام مایكل آرنت فیلمنامه نویس میس سانشاین كوچك را به عنوان برنده این بخش اعلام كردند.
كوئین لطیفه و جان تراولتا پس از اینكه ترانه های نامزد بخش بهترین ترانه توسط خوانندگان آن اجرا شد، نام ملیسا اتریج خواننده ترانه «باید از خواب برخیزم» از فیلم حقیقت تلخ را به عنوان برنده این بخش اعلام كردند. كیت وینسلت نام برنده اسكار بهترین تدوین را خواند. این جایزه را تلما اسكونماركر، تدوینگر همیشگی مارتین اسكورسیزی برای فیلم از دست رفته دریافت كرد. این سومین اسكار این تدوینگر پر سابقه است كه هر سه فیلم را اسكورسیزی ساخته است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید