جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تعویض فیلتر بنزین


تعویض فیلتر بنزین
● وسایل مورد نیاز
۱) پیچ‌گوشتی تخت و چهارسو
۲) آچار تخت
۳) یك جك و یك جفت پایه جك (در صورت نیاز)
۴) سطح شیب‌دار (در صورت نیاز)
۵) مانع چرخ (در صورت نیاز)
۶) انبردست
۷) عینك ایمنی
۸) ابزار تنظیم سوخت (در صورت نیاز)
۹) درپوش‌هایی برای بستن لوله‌های بنزین
● اقدامات اولیه
این دستورالعمل‌ها را به دقت تعقیب كنید. قبل از شروع به كار، آنها را بخوانید و مطمئن شوید كه محتوای پیام را فهمیده‌اید.
قبل از شروع به كار، تمامی ابزار و قطعات مورد نیازتان را، یك جا جمع كنید.
وقت زیادی برای انجام این كار اختصاص دهید تا مجبور نشوید با عجله كار كنید.
به یاد داشته باشید كه این دستورالعمل‌ها، كلی هستند. برای دسترسی به دستورالعمل‌های دقیق‌تر كه به خصوصیات ویژه خودروی شما مربوط می‌شوند، از كتابچه تعمیر خودروی خویش استفاده كنید.
رعایت مسائل مربوط به ایمنی به هنگام كار بر روی وسیله نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است. از محل قطعات داغ، وسایل تیز و مواد خطرناك كاملاً آگاهی داشته باشید.
تا زمانی كه اطمینان پیدا نكرده‌اید كه ایمنی خود یا عملكرد خودرو را به خطر نمی‌اندازید از به كار بردن ابزار خودداری كنید.
هرگز روی وسیله نقلیه‌ای كه فقط به وسیله جك نگه داشته شده است، كار نكنید. هنگام كار، برای نگه داشتن وسیله نقلیه، پایه‌های جك را حتماً مورد استفاده قرار دهید. سعی كنید روی سطحی سفت و تخت كار كنید و هرگز روی گل یا علف جك نزنید.
اجازه دهید موتور سرد شود.
سؤالات زیادی در زمینه كاهش قدرت، ریپ زدن و دیر روشن شدن وسیله نقلیه وجود دارد. علت وقوع بسیاری از این ایرادات، ناشی از گرفتگی و كثیف شدن صافی بنزین است. هرچه صافی بنزین كهنه‌تر می‌شود، آشغال‌ها و مواد زائد بیشتری درون آن جمع شده و به تدریج مانع از جریان بنزین به سوی موتور می‌شوند. صافی بنزینی كه تا حدودی كثیف شده است، معمولاً مقداری بنزین مورد نیاز موتور در حالت درجا یا با سرعت كم را از خود عبور می‌دهد، ولی در سرعت‌های زیاد یا دور موتور بالا، نمی‌تواند بنزین مورد نیاز موتور را تأمین كند. بنابراین، ممكن است خودروی شما در داخل شهر و زمانی كه با سرعت آرام حركت می‌كنید، خوب كار كند، ولی وقتی بخواهید با سرعت بالا در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها حركت كرده و سبقت بگیرید، موتور شتاب لازم را نخواهد داشت.
غالباً این سؤال وجود دارد كه هر چند وقت یك بار باید فیلتر بنزین را عوض كرد؟ اگر خودروی شما كیلومترهای زیادی را طی كرده است، باید سالی یك بار صافی بنزین آن را تعویض كنید. زمانی كه شش یا هفت سال از عمر خودرو گذشته باشد، ممكن است مقادیر زیادی زنگ و آشغال درون باك بنزین شما جمع شده باشد. تعرق طبیعی و رطوبت داخل باك بنزین، می‌تواند موجب زنگ زدگی شود. هر بار كه سوختگیری می‌كنید، ممكن است مواد زائد دیگری وارد باك شود. تمام این عوامل می‌تواند باعث انسداد تدریجی صافی بنزین شوند، بنابراین تعویض سالانه فیلتر بنزین از بسیاری مشكلات پیشگیری خواهد كرد.
بسیاری از وسایل نقلیه جدید، دوره زمانی مشخصی را برای تعویض فیلتر تعیین نكرده‌اند و بسیاری از آنها دارای فیلتر بنزین معروف به مادام‌العمر بوده و ادعا می‌شود كه هرگز نیازی به تعویض ندارند. در هر صورت، هر فیلتر بنزینی روزی مسدود شده و نیاز به تعویض خواهد داشت، لذا هرگز گول داستان «نیاز به تعویض ندارد» را نخورید.
در برخی جایگاه‌های فروش بنزین، فیلترهای بنزینی وجود دارد كه قبل از بنزین زدن، یك بار بنزین را صاف می‌كنند. این كار از ورود بسیاری از زائدات به باك بنزین شما جلوگیری می‌كند. توصیه می‌شود این فیلترها را در اول هر ماه چه نیاز به تعویض داشته باشد یا نه، عوض كنید. در هر حال، جایگاه‌های زیادی وجود دارند كه روی پمپ‌های آنها فیلتر بنزین وجود ندارد، لذا ممكن است بنزینی كه شما به باك خود می‌ریزید، حاوی آب حاصل از نشتی منابع زیرزمینی بنزین جایگاه‌ها، الكل مخلوط شده با بنزین و یا آبی باشد كه اپراتوری بی‌دقت كه می‌خواهد هر چه سریع‌تر باك شما را پر كند، به‌طور ناخواسته وارد باك شما می‌كند.
تعویض یك بار در سال فیلتر بنزین به عنوان اصلی مهم در نگهداری خودرو، تضمین كننده كاهش ریسك مسدود شدن فیلتر بنزین است. خودروهای نو و مدل بالایی كه از تولید كننده تحویل گرفته می‌شوند نیز همانند دیگر خودروها در معرض دریافت بنزین كثیف هستند. لذا حتی اگر خودروی شما نو باشد، باز هم فیلتر بنزین آن به تدریج شروع به مسدود شدن خواهد كرد.
سؤال دیگری كه معمولاً مطرح می‌شود این است كه چگونه می‌توان فهمید كه فیلتر بنزین نیاز به تعویض دارد؟ برخلاف آنچه كه معمولاً در تعویض روغنی‌ها به شما می‌گویند، تشخیص كثیف بودن فیلتر سوخت با نگاه كردن به آن و به صورت چشمی امكان‌پذیر نیست مگر با دستگاه‌های مجهز به اشعه X. لذا تنها راه تشخیص آن است كه فیلتر را باز كرده و به داخل آن بدمید. اگر مقاومت كمی در مقابل دمیدن وجود دارد فیلتر هنوز سالم و تمیز است و نیاز به تعویض ندارد، اما در صورتی كه مقاومت از حداقل ممكن بیشتر باشد، فیلتر كثیف بوده و می‌بایستی تعویض شود.
نویسنده : داریوش افقی
منبع: www.about.com


همچنین مشاهده کنید