شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


اسکار در دستان اسکورسیزی؛ پیشکسوت سینما


اسکار در دستان اسکورسیزی؛ پیشکسوت سینما
با شكوه ترین رویداد سینمایی سال با اهدای اسكار بهترین فیلم به اثر «مرحوم» از مارتین اسكورسیزی و همچنین بهترین كارگردانی به همین فیلمساز برجسته، خاطره انگیز و به یادماندنی شد.
این نخستین اسكار برای خالق «رفقای خوب» و «گاو خشمگین» است و نخستین باری است كه به یكی از ساخته های این فیلمساز برجسته، اسكاری تعلق می گیرد. فیلم مرحوم همچنین ۲ اسكار دیگر در شاخه بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین سینمایی گرفت و در مجموع با چهار اسكار دریافتی برنده بزرگ هفتادونهمین دوره این مراسم بود.
با راه یافتن فیلم هایی همچون «لابیرنت پن»، «بابل» و «نامه هایی از ایووجیما» به فهرست نامزدهای هفتاد و نهمین دوره اسكار، این رویداد مهم سینمایی بیش از هر سال دیگری شاهد تنوع و رقابتی بین المللی بود. هلن میرن، بازیگر معروف بریتانیایی تبار كه امسال برای بازی در نقش ملكه الیزابت دوم در فیلم «ملكه» شانس بسیاری برای پیروزی داشت، اسكار بهترین بازیگر زن را گرفت و در مقابل فارست ویتاكر، بازیگر مستعد آمریكایی كه در نقش ایدی امین، دیكتاتور سابق اوگاندا در فیلم «آخرین پادشاه اسكاتلند» ایفای نقش كرده بود، اسكاربهترین بازیگر مرد اهدا شد.
هلن میرن در بخشی از نطق اسكار خود گفت: «اگر بخاطر خود ملكه نبود من هم بی تردید اینجا نبودم.» و فارست ویتاكر نیز از دریافت این جایزه به عنوان تحقق آرزوی دیرینه اش یاد كرد و گفت: «هیچ وقت فكر نمی كردم روزی بازیگر شوم و حال دریافت این افتخار به من می گوید كه این رؤیا به واقعیت پیوسته است. برای كودكی كه متولد شرق تگزاس است و در لس آنجلس بزرگ شده، به رؤیاهایش ایمان دارد و خودش را با تمام وجود وقف آنها می كند این امكان وجود دارد كه آنها را لمس كند و شاهد به تحقق پیوستن آنها باشد.»
در شاخه بهترین بازیگران نقش مكمل نیز اسكار به آلان آركین برای بازی در فیلم «خورشید خانم كوچولو» كه با تحسین منتقدان مواجه شده بود و نیز جنیفر هودسون برای ایفای نقش در موزیكال «دختران رؤیایی» كه از راه یابی به فهرست نامزدهای اسكار بهترین فیلم سال باز مانده بود، رسید. فیلم خورشید خانم كوچولو كه اثری ساندنسی بود كه از دنیای فیلم های مستقل برخاست تا جزو بهترین فیلم های تجاری سال باشد همچنین اسكاری را در شاخه بهترین فیلمنامه اوریژینال برای فیلمنامه نویسی به نام مایكل آرندت به ارمغان آورد.
برپایه این گزارش در شبی كه با راه یابی فیلم «حقیقت آزار دهنده» ال گور به فهرست نامزدهای بهترین مستند سال حفظ محیط زیست و مقابله با گرم شدن تدریجی كره زمین و آلاینده های زیست محیطی در كانون توجه قرار گرفت، این فیلم تكان دهنده غیر داستانی، اسكار بهترین فیلم مستند را دریافت كرد.
ال گور، نامزد سابق ریاست جمهوری آمریكا كه فیلم او تلاشی برای آگاه كردن مردم از مسائل زیست محیطی و خطراتی است كه كره زمین را تهدید می كند، به هنگام دریافت اسكارش گفت: «مردم دنیا، ما باید با این بحران زیست محیطی در ارتباط با جو كره زمین رویارو شویم و آن را حل كنیم. این یك دغدغه سیاسی نیست بلكه یك دغدغه اخلاقی است. » لئوناردو دی كاپریو كه همواره از حامیان برنامه ها و تلاش های زیست محیطی ال گور و گروه اوبوده است در اقدامی نمادین با یك خودروی دوستدار محیط زیست به نام «Toyota prius» كه مصرف بنزین آن بسیار ناچیز است و می تواند سهمی هرچند اندك در كاهش آلودگی هوا داشته باشد به مراسم اسكار رسید. او پیش تر در مصاحبه ای گفته بود: «ما باید رهبرانمان را در واشنگتن متقاعد كنیم كه به حرف محققان و كارشناسانی كه خطر گرم شدن كره زمین را تهدیدی جدی می دانند، گوش كنند.»
در حالیكه فیلم هایی از دانمارك، مكزیك، كانادا و الجزایر به نامزدهای اسكار بهترین فیلم خارجی (غیر انگلیسی زبان) راه یافته بودند، اسكار این شاخه نصیب فیلم تكان دهنده «زندگی دیگران» از آلمان شد. فلوریان هنكل ون دو نراسمارك، فیلمساز این فیلم اثر خود را درباره شبكه جاسوسی استاسی پیش از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۴ ساخته است.
مراسم اسكار كه زمانی در چارچوب خود هالیوود به لحاظ تنوع فیلمسازان جهانی بسیار محدود بود امسال بیش از هر سال دیگر به یك رویداد سینمایی بین المللی شبیه بود. در هفتاد و نهمین دوره این مراسم، حضور ستارگان، كارگردانان و فیلم هایی از كشور های مختلف انعكاس بخش فرهنگی بود كه در سراسر جهان ریشه دوانیده است و براستی دنیای بزرگ امروزی را به یك دهكده كوچك جهانی تبدیل كرده است. مجری اسكار امسال الن دجنرز به هنگام شروع مراسم خطاب به حضار گفت: «چه شب با شكوهی! چه تنوعی و در سالی كه این همه چیز های منفی درباره نژاد و مذهب مردم شنیده شده است!»
● فهرست كامل برندگان هفتاد و نهمین دوره اسكار عبارت اند از:
▪ بهترین فیلم: مرحوم
▪ بهترین كارگردان: مارتین اسكورسیزی (مرحوم)
▪ بهترین بازیگر زن: هلن میرن (ملكه)
▪ بهترین بازیگر مرد: فارست ویتاكر (آخرین پادشاه اسكاتلند)
▪ بهترین بازیگر زن نقش مكمل: جنیفر هودسون (دختران رؤیایی)
▪ بهترین بازیگر مرد نقش مكمل: آلان آركین (خورشید خانم كوچولو)
▪ بهترین فیلم بلند انیمیشن: پاهای خوشحال
▪ بهترین فیلم كوتاه انیمیشن: شاعر دانماركی
▪ بهترین جلوه های تصویری: دزدان دریای كارائیب، صندوقچه مرد مرده
▪ بهترین طراحی لباس: ماری آنتوان
▪ بهترین چهره پردازی: لابیرنت پن
▪ بهترین مستند بلند : یك حقیقت آزاردهنده
▪ بهترین مستند كوتاه: خون محله یینگ زو
▪ بهترین كارگردانی هنری : لابیرنت پن
▪ بهترین میكس صدا: دختران رؤیایی
▪ بهترین تدوین صدا: نامه هایی از ایووجیما
▪ بهترین تدوین فیلم: مرحوم
▪ بهترین موسیقی فیلم: بابل
▪ بهترین فیلمنامه اقتباسی: مرحوم
▪ بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی: خورشید خانم كوچولو
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید