شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نماد صلح و دوستی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن


نماد صلح و دوستی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن
نشان بازی های المپیك پكن كه زنجیره ای از ۵ نماد عروسكی است و از آن با عنوان «فوواس» یاد می شود، در واقع تداعی كننده نام «۵ دوست» است كه صلح و دوستی چین را برای جهان به ارمغان می آورد.
كمیته تشكیلات بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن، نوامبر سال ۲۰۰۶ این نشان را اعلام كرد كه شامل ۵ عروسك است كه هر كدام از آنها یك حیوان نادر و كمیاب را معرفی می كند و یكی از این نشان های عروسكی معرف مشعل المپیك است.
از دیدگاه كمیته تشكیلات بزرگترین رویداد ورزشی جهان در پكن، این عروسك ها نمادی از دوستی، صلح و عشق به جهان است و با معرفی آنها، چین تلاش كرده شعار برابری انسان و رابطه بین انسان و طبیعت را بیان كند.
در واقع برای نامیدن هریك از این عروسك ها كه فرهنگ المپیك پكن را تشریح می كند، از اسامی مخفف چینی استفاده شده كه دربرگیرنده كلمات دو سیلابی است.نامیدن اشیا و اسامی در چین براساس سنت های این كشور باكلمات دو سیلابی انجام می شود كه ضمن سهولت در نامگذاری، باعث تسهیل در به خاطر سپردن آنها نیز می شود.افزون بر این، چنین نامگذاری نه تنها برای ورزشكاران و هیأت های ورزشی، بلكه برای همه مردم و به ویژه كودكان جالب و به یادماندنی است.
● معرفی عناصر تشكیل دهنده نشان المپیك پكن
كمیته تشكیلات بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن این عروسك هارا به این شرح نامگذاری كرده است:«بی بی» معرف ماهی است و«جینگ جینگ» بیانگر نام «خرس پاندا» است كه مهمترین محل زندگی این حیوان استان «سی چوان» در جنوب غرب چین است و از حیوانات زیبا و در عین حال نادر جهان به حساب می آید.
علاوه بر این در نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن از اسامی «خوان خوان» با عنوان مشعل المپیك، «اینگ اینگ» با معنای «بز كوهی منطقه تبت» و «نی نی» برای معرفی «چلچله» استفاده شده است.
زمانی كه اسامی این نشان المپیك در كنار یكدیگر قرار می گیرد، در مجموع عبارت «به پكن خوش آمدید» را معنا می كند كه از لحاظ مفهومی دعوتی گرم از مردم و ورزشكاران جهان برای شركت و تماشای بازی های المپیك پكن است.
۵ دوستی كه چین در قالب نشان بازی های المپیك ارایه كرده است، همچنین بیانگر ۵ عنصراساسی در طبیعت شامل آسمان، زمین، آتش، آب و چوب است و بار مفهومی چون آرزوها و تمایلات بشری و خواست های انسان رابه دوش می كشد.برای تعیین نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن از روش سنتی و هنرهای محلی استفاده شده است تا فرهنگ چین به جهانیان معرفی گردد.
این نشان به گونه ای تنظیم شده كه نه تنها معرف فرهنگ و تمدن كهن چین باشد، بلكه بتواند آرزوی مردم چین برای دیگر نقاط جهان را به همراه داشته باشد و البته این كشور با استفاده از این نشان شعارهایی چون دوستی، صلح و برابری را در جهان معرفی كرده است.نشان این رقابت ها در عین معرفی ویژگی های فرهنگی چین ،در برگیرنده مشخصه هایی از آمیختگی آن با فرهنگ های دیگر نقاط جهان و همزیستی مسالمت آمیز بشر و طبیعت است.
كمیته تشكیلات المپیك پكن كوشیده است با استفاده از این نشان بهترین آرزوهای مردم این كشور را برای ملت های جهان تداعی كند و خواست آنان را درخصوص شادمانی، موفقیت و پیشرفت به همه مردم جهان اعلام كند.
این كمیته معتقد است با این نشان از تمامی آحاد جهان دعوت شده هماهنگی و برابری را پیشه كرده و از هر كشور و ملتی كه هستند، دست به دست یكدیگر داده و المپیك ۲۰۰۸پكن را گرامی داشته و روح المپیك را حفظ كنند.در فرهنگ چین اسامی چون «ماهی» و «آب» سمبلی از موفقیت و پرمحصول بودنزمین ها است به همین سبب استفاده از نام ماهی در این نشان، بازتابی از زنجیره ۵ حلقه المپیك می باشد و همزمان معرف ورزش های آبی در المپیك و حلقه آبی، نشان المپیك است.
از دیدگاه مردم چین معرفی خرس پاندا به عنوان بخش دیگری از این نشان، به این معنا است كه مردم چین خواستار شادمانی و سعادت همه ملت های جهان هستند و پاندا را نه تنها خزانه ملی، بلكه گنجینه ای جهانی می دانند.این خرس كه در طبیعت بسیار نادر است به این دلیل در نشان المپیك پكن جای گرفته تا شعار حفاظت از محیط زیست را اعلام كرده و تأكیدكننده این مسأله باشد كه انسان باید با طبیعت همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد.
خرس پاندا، حلقه سیاه رنگ المپیك است و در طول تاریخ چین، بخصوص در سلسله «سونگ» در سال های ۹۶۰ تا ۱۲۷۹میلادی بیانگر قدرت و عزت بوده است.«خوان خوان» كه مشعل المپیك می باشد و برادر بزرگ عروسك ها خوانده می شود، سمبل مشعل است و در عین حال جوانمردی و مروت درورزش را به انسان می آموزد و نشانگر روحیه افتخار و غرور ملی است وبزرگ منشی، قدرت و متانت از عناصر دیگر نهفته در آن است.«اینگ اینگ» بر گرفته از نام «بز كوهی» در منطقه خودمختار تبت چین است كه هوش، ذكاوت و سرعت از عناصر آن است و این ویژگی ها از برتری های ورزشكاران در رشته های مختلف ورزشی محسوب می گردد و عامل موفقیت آنان است.
افزون براین، از دیدگاه مردم چین این نشان تداعی گرسلامت و بهداشت برای انسان است. همچنین این بخش از نشان، مفهوم حفاظت از محیط زیست و موجودات نادر را در خود دارد و نمادی از المپیك سبز نیز به حساب می آید.
«اینگ اینگ» یا همان بز كوهی به دلیل استقامت بالا و سرعت زیادی كه دارد، برای نامیدن رشته های ورزشی مادر چون دو و میدانی استفاده می گردد و نمایانگر حلقه زرد رنگ نشان المپیك است.«نی نی» كه چلچله معنا دارد، فرستاده آسمان است و برای مردم چین نشانه پرواز، سربلندی و موفقیت است و بر اساس ساختار سنتی تشكیل كلمات در زبان چینی ایجاد شده است و كمیته تشكیلات پكن از آن با عنوان سفیرخوشی و شادمانی و پیام آور بهار استفاده كرده و ابراز امیدواری كرده این نشان برای همه ورزشكاران بیانگر «خوش شانسی» باشد.این بخش از نشان كه حلقه سبز رنگ المپیك است، برای معرفی ورزش هایی چون ژیمناستیك و امثال آن استفاده می گردد.
● خالق نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن
«هان میلین» طراح ارشد نشان بازی های المپیك كه ۷۰ سال سن دارد، درباره این اثر می گوید: «تهیه و طراحی این نشان كار بسیار سختی بود. این نشان نه تنها حاصل كار دشوار طراحی است، بلكه بخشی از خودم محسوب می شود كه معرف پشتكار، صبوری و توجه به افكار عمومی است.» این طراح ارشد چینی اعتقاد دارد برای تنظیم این اثر كوشیده تا مفاهیمی چون شادمانی،سختكوشی و افتخار را در كنار هم قرار دهد تا این نشان به بخشی از فرهنگ و تاریخ بزرگترین رویداد ورزشی جهان تبدیل گردد.
«میلین» معتقد است كار طراحی این نشان با بسیاری از نشان های دیگر این رقابت ها تفاوت دارد و در خلق آن سعی شده افكار عمومی یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری مردم چین ومسؤولیت خطیری كه چین برای برگزاری این رقابت ها دارد، در نظر گرفته شود.از دیدگاه این طراح چینی همه مردم این كشور در تنظیم این طرح نقش داشته اند و او به نمایندگی از آنها چنین كاری را انجام داده است تا پرچم المپیك را به شكلی باشكوه بر فراز شهر پكن و كشور چین به اهتزاز درآورد.بسیاری معتقدند كارهای طراحی اصولاً تداعی گر آزاد منشی طراحان می باشد و جنبه های محدودی دارد و بار مفهومی وسیعی را در برنمی گیرد اما بر خلاف آثاری از این دست، برای تهیه و طراحی نشان المپیك پكن سعی شده عناصری چون فراگیر بودن و نمایندگی وسیع برای همه مردم جهان در نظر گرفته شود و روح جمع گرایی در آن نهفته است.
● طراحی نشان المپیك ۲۰۰۸ پكن
برای طراحی نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن كه مشخصه های فرهنگی و ورزشی آن تشریح شد، یك تیم از بهترین و تواناترین طراحان چینی، زیر نظر«هان میلین» شبانه روز تلاش كردند.بررسی ها نشان می دهد كه این تیم از طراحان، برای طراحی نشان المپیك ۲۰۰۸ پكن، مجبور به برآورد و بررسی هزاران نشان شده اند و علاوه بر این پس از یك تلاش درازمدت نزدیك به ۴ هزار نشان را آماده كرده اند.
در طول فرآیند تهیه نشان، تصاویر متعددی جمع آوری شده و در مكان های مختلف به نمایش در آمده و از سوی كارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است تا در جریان طراحی عناصر فرهنگی چین گنجانده شده و در نهایت «نشان» بتواند معرف فرهنگ چین و آمیختگی فرهنگ های جهان باشد.طراحان چینی می گویند یكی از مهمترین وظایف آنها در تهیه نشان این بوده است كه فرهنگ میهمان نوازی مردم چین را به كشورهای دیگر معرفی كنند، به همین سبب كار طراحی «نشان» سخت تر شده است.
به گفته آنها، بسیاری از مشخصه های مردم چین و این كشور با تمدن كهن ۵ هزار ساله، در نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن نهفته است.طراحان این نشان برای تهیه آن همچنین مجبور به بررسی آداب و رسوم ۵۶ ملیت واقلیت در چین شده اند و ۲۸گروه قومی را نیز مورد تحقیق قرار داده اند و از آداب و رسوم این اقوام و ملیت ها نیز برای طراحی نشان استفاده كرده اند. «هان میلین» طراح ارشد نشان بازی های المپیك ۲۰۰۸پكن، فارغ التحصیل آكادمی مركزی هنر و طراحی چین است و نمایشگاه هایی از طرح های خود را در كشورهای مختلف از جمله شهرهای بوستون و نیویورك آمریكا به معرض دید همگان قرار داده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید