پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


توسعه استراتژی های مدیریت منابع انسانی


توسعه استراتژی های مدیریت منابع انسانی
● مقدمه: مدیریت منابع انسانی شامل استراتژیهای مختلف و متفاوتی است . که با گامهاdی ساده اما کاربردی، قابل یادگیری است . دراین قسمت قصد داریم؛ به بعضی از این گامهای اساسی برای توسعه استراتژیهای مدیریت منابع انسانی، که چگونگی تامین نیازهای دوطرفه سازمان و کارمندان به صورت موثر و کارا است، برایتان توضیح دهیم.
● گام اول :
▪ عکس بزرگ بگیرید .
▪ استراتژی های شغلتان را یاد بگیرید.
▪ نیروهای محرک و کلیدی شغلتان را پیدا کنید و بدانید ، کدامها هستند؟
به عنوان مثال:تکنولوژی ، رقبا ، بازار .
▪ ببینید؛ تاثیر نیروهای محرک بر جوانب سازمان چیست.
● گام دوم:
ماموریت سازمان یا قصد ونیت سازمان را توسعه دهید . این مورد به افراد خارج سازمان نیز مرتبط است.به هر آن طور که می توانید ماموریت سازمان را توسعه دهید . سعی کنید کارمندان را با هدف سازمان آشنا کنید. و دید آنها را از هدفشان از فعالیت، معلوم کنید.
● گام سوم :
تجزیه جزء به جزء سازمان.(SWOT )نقاط ضعف و قوت تجارت یا سازمان خود را کاملا" تجزیه کنید .
▪ تواناییها و ظرفیتهای سازمان را خوب در یابید .
▪ محیط خارج سازمانی را نیز خوب تجزیه و تحلیل کنید .
▪ تمام فرصتها و تهدیدهای قابل شناسایی سازمان را، که هم به کارمندان و هم به تجارتتان مربوط است خوب و بهتر درک کنید.
▪ عوامل فوق ، چه تاثیر یا تاثیراتی ممکن است بر عملکرد تجارت شما بگذارند ؟
▪ کمبودهای استعدادی را در یابید.
▪ تاثیر تکنولوژی جدید بر روی سطوح کارمندان را ارزیابی کنید.
این تجزیه و تحلیل ( SWOT ) را خوب انجام دهید . و بعد از اینکه یک مرور کلی دوباره کردید ، بعدا" در مورد جزییات سازمان ، تجزیه وتحلیل های دقیقتری انجام دهید. که جزء بخشهای عملیاتی تجارت هستند. ودرآخر،در مورد خدمات و شایستگی های پرسنل و کارکنان تجزیه و تحلیل کنید .
● گام چهارم :
یک تجزیه و تحلیل منابع انسانی تحلیلی انجام دهید. منظور از این گام همان استفاده از شاخص COPS” “می باشد .
از خود سوال کنید :
▪ الان کجا هستیم ؟
▪ کجا می خواهیم باشیم؟
▪ چه شکافهایی در بین موقعیتی که هستیم و موقعیتی که می خواهیم باشیم وجود دارد؟ تجزیه وتحلیل خود را از تمام لحاظ انجام دهید .
● گام پنجم :
▪ موضوعات بحرانی مردم ( کارمندان ) را مشخص کنید .
▪ دوباره به استراتژی های تجارت برگردید وآن را با شاخصهای خود در بخش COPS,SWOT ارزیابی کنید .
▪ موضوعات کارمندی بحرانی را نام برده و آنهایی که تاثیر روی استراتژی های سازمان تجاری دارند را مشخص کنید .
▪ موضوعات بحرانی سازمان را اولویت بندی کنید .
▪ چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما به آنها توجه نکنید ؟ توجه کنید که شما می خواهید به این سوال پاسخ دهید که کجا هستید و کجا می خواهید باشید . اما این را نیز بدانید و در یاد داشته باشید که به امکانات خود نیز توجه باید داشته باشید.
● گام ششم:
راه حل هارا پیدا کنید . در مورد هر مسئله یا مشکل ، راه حلهای آن و گزینه های مربوط به آن را دریابید . حتما" بر روی راه حل های مسلم تکیه نکنید .و نگویید که حتما" این راه حل درست است .
▪ راه حلهای دیگر را ارزیابی کنید و سعی کید که: به عقلانی ترین تکیه کنید تا به رضایت بار ترین . بعضی از افراد یا مدیران هستند که وقتی به این گام می رسند به جای اینکه تمامی راه حلها را ارزیابی کنند همیشه یک راه حل را انتخاب می کنند و به آن راضی می شوند . و بدون آنکه دیگر راه حلها را امتحان کنند . سعی کنید از سیستم مدیریت منابع انسانی ترکیبی استفاده کنید . مو ضوع یا مسئله حاضر را از ابعاد مختلف انسانی بررسی کنید نه فقط از یک بعد . وقتی که شما ، با یک مسئله مواجه شوید بهترین راه حل زمانی حاصل می شود که بتوانید آن مسئله را کاملا" موشکافی کنید واز ابعاد مختلف ارزیابی کنید و به تمام ابعاد آن توجه کنید .
این بحث مستلزم :
▪ آموزش و توسعه کارمندان
▪ توسعه مدیریت
▪ توسعه سازمان
▪ ارزیابی عملکرد
▪ پاداش کارمندان
▪ گزینش و استخدام کارمندان
▪ برنامه ریزی نیروی انسانی
▪ ارتباطات
▪ انجام و ارزیابی طرح انجام شده هدف از توسعه طرح استراتژیهای منابع انسانی این است که ، از اهدافی که برای افزایش رضایت کارمندان در سر داریم مطمئن شویم .
● نتیجه گیری : این امر منطقی نیست که مقصود ما ازتوسعه مدیریت منابع انسانی در سازمان فقط جلوگیری سازمان از شکست باشد . یا فقط به اهداف شخصی خود برسیم بلکه هدف از سیستم های مدیریت منابع انسانی توسعه دو طرفه سازمان و کارمندانی است که با بهره گیری از شاخصهای این رشته به حد تعالی برسیم. تحقیقات پیمایشی و زمینه یابی در موارد ضعفهای سازمانی و شرکتی نشان دهنده کم توجهی به بخش منابع انسانی یا ضعف در بحث مدیریت منابع انسانی است . پس با انجام بهتر شاخصهای مدیریت منابع انسانی به بهره وری عالی سازمانی و فردی می توان رسید که ارضای طرفین را نتیجه خواهد داد.
محمدرضا – نوروزی
COPS: Culture-Organization-People-System. منابع وماخذ: Main Text: ۱. Development of Human Resource Management (HRM) strategies.۲۰۰۶ Accel team. Related Articles: ۲. Green law. Paul S .and Lowell W. Business simulation in industry.۲۰۰۱ ۳. Management development. Mentor ۱۹۹۶. ۴. Organizational climates.Paul.S.۱۹۹۹ ۵. Rewarding performance. Griben & Susan .۱۹۹۹


همچنین مشاهده کنید