پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یک رژیم غذایی سالم برای کودکان چگونه است؟


یک رژیم غذایی سالم برای کودکان چگونه است؟
رژیم غذایی سلامتی بخش شامل یك برنامه غذایی طبیعی بوده كه همه مواد مغذی لازم برای رشد كودكان را به همراه داشته باشد و شامل چند گروه عمده مواد غذایی است كه باید روزانه مصرف شوند و عبارتند از:
۱) میوه و سبزیجات
۲) نان و حبوبات
۳) شیر و لبنیات
۴) گوشت و ماهی و تخم مرغ
چگونه یك رژیم غذایی بر دندانها تأثیر می گذارد؟
كودك نیاز دارد كه یك رژیم غذایی متعادل برای شكل گیری و تكامل دندانها داشته باشد. كودك همچنین برای این كه لثه ای سالم كه دندانها را در برمی گیرد داشته باشد، نیازمند به داشتن یك رژیم غذایی كامل است. یك برنامه غذایی با مقادیر بالای كربوهیدرات مانند مواد قندی و نشاسته ای می تواند برای كودك شما ایجاد ریسك بالایی از نظر ابتلای به پوسیدگی دندانی نماید.
● چگونه می توان یك برنامه غذایی مطمئن برای كودكان در نظر گرفت
ابتدا مطمئن شوید كه برنامه غذایی او متعادل و كامل می باشد. سپس ببینید كه چند مرتبه در روز از غذاهای حاوی مواد قندی و نشاسته ای مصرف نموده است. غذاهای نشاسته ای شامل نان، برنج، شیرینی و چیپس و سیب زمینی می باشد. هنگامی كه او را از نظر مصرف این مواد كنترل می كنید، بهتر است نگاهی نیز به ظرف محتوی این مواد و همچنین شیرینی و شكلاتها داشته باشید. بعضی از مواد غذایی شامل یك یا چند نوع قند می باشند و باید بدانید كه همه انواع قندها می توانند باعث پوسیدگی شوند. میوه ها و برخی سبزیجات و محصولات لبنی دست كم دارای یك نوع قند می باشند. قند را می توان در تجزیه بسیاری از مواد غذایی پیدا كرد، حتی در برخی از مواد غذایی كه طعم شیرین ندارند؛ برای مثال در كره، بادام زمینی و بسیاری از سسها و ژله ها.
● آیا كودك باید غذاهای حاوی نشاسته و قند را كنار بگذارد؟
قطعاً خیر، مقادیر بالایی از این مواد مورد نیاز كودكان می باشند. شما باید به سادگی آن را انتخاب نموده و مصرف را در حد طبیعی و منطقی نگهدارید. یك غذای حاوی قند و نشاسته اگر با مواد غذایی دیگری چون گوشت همراه شده و در برنامه غذایی روزانه (ناهار- شام - صبحانه) قرار گیرد، برای رشد و تكامل دندانها بسیار مفید است، ولی اگر به صورت تنقلاتی چون چیپس، پفك و ... باشد خیر. غذاهای چسبنده و كشدار مانند میوه های خشك و انواع تافیها و شكلاتها به راحتی توسط بزاق دهان و آب و شیر از سطح دندان شسته نمی شوند، بنابراین آنها می توانند نقش بیشتری را در ایجاد پوسیدگی داشته باشند تا غذاهای فیبردار و سلولزی كه دندانها را نیز تمیز می كنند.
با دندانپزشك اطفالتان در مورد انتخاب، نگهداری و طرز مصرف مواد غذایی كه سلامت دندانهای كودك شما را تضمین می كند، مشورت نمایید.
● آیا در یك برنامه غذایی متعادل میزان فلوراید كافی است؟
خیر. یك رژیم غذایی متعادل متضمن فراهم كردن مقدار كافی فلورایدی كه برای رشد و نگهداری دندانهای كودكان لازم است، نمی باشد. اگر شما در جامعه ای زندگی می كنید كه فلورایده كردن مواد غذایی در برنامه آنها وجود ندارد و یا میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی كافی نمی باشد كودك شما در طی سالیانی كه دندانهایش تشكیل می شوند، نیاز به یك فرآورده دارویی فلورایددار دارد. دندانپزشك كودكان با توجه به میزان فلوراید آب آشامیدنی، سن و وزن كودك مقدار مصرف این فرآورده ها را مشخص می سازد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید