جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دیوارها را هم فراموش نکنید


دیوارها را هم فراموش نکنید
محدودیت مكانی، ما را بر آن می‌دارد كه حتی از كوچك‌ترین فضای بدون مصرف موجود در اطرافمان نیز چشم‌پوشی نكرده و همواره به فكر یافتن راهكاری برای استفاده بهینه از آن باشیم.
این موضوع در محیط‌های پركاربردی همچون آشپزخانه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این محیط هرچند كابینت بندی موجود به طور دقیق و بدون هرگونه پرت فضا صورت گرفته باشد، باز هم معمولاً مكان‌های قابل استفاده‌ای وجود دارند كه مورد توجه قرار نگرفته‌اند. از جمله مهم‌ترین آنها به دیوارهای خالی این محیط به خصوص میان كابینت‌های دیواری و زمینی می‌توان اشاره كرد. اگرچه به كارگیری كلیه این دیوارها جهت مقاصد مختلف، محیطی شلوغ و غیرقابل تحمل را سبب می‌شوند ولی با تصمیم گیری صحیح و بجا اختصاص برخی از آنها برای كاربردهای ضروری در آشپزخانه، نه تنها مشكل شلوغی را پدید
نمی آورد، بلكه از ازدحام لوازم در داخل كابینت‌های موجود می‌كاهد. در ضمن دسترسی به وسایل و همچنین انجام امور آشپزی نیز بسیار آسان تر خواهد بود. در همین راستا راهكارهای متعددی وجود دارد كه به پاره‌ای از آنها در زیر اشاره می‌كنیم:
۱) رایج‌ترین كار برای این منظور، نصب میله‌ای ساده به همراه چندین گیره آویز است، كه از طریق آنها می‌توان لوازم مصرفی دسته‌دار و قابل آویختن همچون سرویس‌های كفگیر و ملاقه، رنده، دربازكن، لیوان دسته دار و بسیاری دیگر مانند اینها را به دیوار آویخت.
۲) نصب طبقه و یا طبقات مختلف از جنس چوب یا شیشه با طول و عرضی متناسب بر روی دیوار نیز از جمله راهكارهای مفید استفاده بهینه از دیوارهای خالی هر مكانی به خصوص آشپزخانه است كه البته با توجه به شرایط محیط، كاربردهای گوناگونی را می‌توانند دارا باشند:
الف) شما می‌توانید ظروف مخصوص نگهداری قند و شكر و ادویه‌جات خود را به جای كابینت بر روی این طبقات قرار دهید.
ب) این قبیل طبقات دیواری به عنوان كتابخانه‌ای از مجموعه كتاب‌های آشپزی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند به این ترتیب این كتاب‌های راهنما نیز به هنگام آشپزی در دسترس خواهند بود.
ج) با قرار دادن ظروف و لوازم تزئینی مرتبط با محیط آشپزخانه بر روی یك طبقه و یا مجموعه‌ای از طبقات مختلف نصب شده بر روی دیوار، همزمان علاوه بر خالی شدن كابینت مخصوص آنها، نمایی زیبا و متفاوت برای محیط آشپزخانه ایجاد می‌شود.
د) اختصاص طبقات به قرار دادن گلدان‌های كوچك گل و گیاه طبیعی و یا مصنوعی نیز از جمله كاربردهای مفید آنهاست. حال در صورتی كه پنجره آشپزخانه‌تان در فرورفتگی میان دو ستون واقع شده است، می‌توانید با نصب طبقات شیشه‌ای در مقابل آن، فضایی برای پرورش گل و گیاه فراهم سازید.
هـ) در صورتی كه در كابینت‌بندی آشپزخانه‌تان محلی مخصوص مایكروفر در نظر گرفته نشده است، با استفاده از دو پایه گونیایی محكم و یك تخته از جنس نئوپان و یا MDF، طبقه‌ای به دیوار نصب كرده و مایكروفر را بر روی آن قرار دهید. مزیت این كار این است كه هنگام بالا رفتن سطح قرارگیری مایكروفر نسبت به سطح كابینت در زیر آن فضای خالی برای جای دادن لوازم مختلفی همچون ظرف قند و شكر یا ادویه ایجاد می‌شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید