جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شمارش معکوس برای اسکار


شمارش معکوس برای اسکار
كارشناسان و ناظران جوایز سینمایی در هالیوود ۲ فیلم «خورشید خانم كوچولو» و «مرحوم» را به عنوان طلایه داران جوایز اسكار امسال معرفی كرده اند با این حال شانس موفقیت برخی فیلم ها در این مراسم در روزهایی كه شمارش معكوس برای این رویداد بزرگ سینمایی آغاز شده رد نشده است.
با اهدای مجموعه جوایز پیش از اسكار از یك ماه پیش تاكنون آرا و گمانه زنی های بیش تر كارشناسان و ناظران سینمایی در مورد برخی فیلم ها، بازیگران، كارگردانان و فیلمنامه نویسان وحدت بیش تری یافته است و در این میانه ۲ فیلم «خورشید خانم كوچولو» و «مرحوم» از مارتین اسكورسیزی در صف مقدم برندگان احتمالی اسكار هستند.
دیوید پولاند كه وب سایت moviecitynews.com را راه اندازی و اداره می كند، گفته است: «درصد شانس فیلم ها خیلی نزدیك به هم است. هیچ فیلمی نداریم كه بیش از ۳ جایزه قبل از اسكار گرفته باشد و همه نامزدها با اختلاف كم در مراسم، حاضر خواهند بود». با این حال فیلم مستقل «خورشید خانم كوچولو» پس از آن كه از سوی اتحادیه تهیه كنندگان آمریكا بهترین فیلم شناخته شد و جایزه بهترین فیلمنامه اوریژینال را از سوی انجمن فیلمنامه نویسان و جایزه بهترین گروه بازیگران را از سوی اتحادیه بازیگران سینما و تلویزیون دریافت كرد و نیز فیلم «مرحوم» اسكورسیزی كه جایزه بهترین كارگردانی را از سوی اتحادیه كارگردانان آمریكا گرفت شانس بیش تری برای پیروزی دارند.
البته به گفته ناظران نباید از دیگر نامزدها همچون فیلم «بابل» غافل شد. این فیلم اگرچه در رقابت های پیش از اسكار چند بار مغلوب ۲ فیلم «خورشید خانم كوچولو» و «مرحوم» شده است، اما تجربه و تاریخ نشان داده است كه رأی دهندگان همواره به انتخاب فیلم هایی با یك پیام اجتماعی گرایش بیش تری داشته اند تا كمدی هایی همچون «خورشید خانم كوچولو» و یا فیلم های خشونت محور مانند «مرحوم».
تام اُنیل از سایت the envelope.com می نویسد: «بابل از سوی این اتحادیه ها جوایز بسیاری نگرفته و این بدان معناست كه خیلی از حمایت های خود را از دست داده است، اما منتقدان انتظار بردن آن را دارند و همین توجه مرا به این فیلم بیش از پیش جلب كرده است. ۲ نامزد اصلی دیگر «ملكه» درباره خانواده سلطنتی بریتانیا و «نامه هایی از ایووجیما» ساخته كلینت ایستوود نیز هواداران پروپاقرص خود را دارند، اما تعداد آنها آنقدر نیست كه خطری برای دیگر رقبا محسوب شود كارشناسان سینمایی بر این باورند كه فیلم ملكه چه به لحاظ داستان و چه به لحاظ ساختار خود فیلم خیلی كوچك است و بیش از حد بریتانیایی بودن آن مزید بر علت است در حالی كه فیلم ایستوود اگرچه اثری خوش ساخت است، اما این كارگردان روزهای خوش پیروزی خود را با فیلم های «نابخشوده» و «عزیز میلیون دلاری» پشت سر گذاشته و بزرگ ترین دوئل او با اسكورسیزی هم به سر آمده است. یكی از وبلاگ نویسان سینمایی در پاسخ به این سؤال كه آیا امسال سال اسكورسیزی خواهد بود، گفته است: «بله، می توانم این را با اطمینان بگویم». او درباره هلن میرن هم می افزاید: «اگر او نبرد، شرط را باخته ام».
● ملكه
▪ بازیگران: هلن میرن، مایكل شین، جیمز كرام ول، سیلویا سیمز و هلن مك كوری
▪ كارگردان: استفان فیرز
▪ تهیه كنندگان: فرانسوا ایورنال، كامرون مك كراكن، اسكات رودین
▪ پخش كننده: كمپانی میراماكس
▪ مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
▪ خلاصه فیلم: پس از مرگ پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۷ و در جریان یك سانحه رانندگی، اندوه مردم به خاطر از دست دادن یكی از چهره های محبوبشان، جای خود را به سرخوردگی آن ها از خانواده سلطنتی بریتانیا، به خاطر بی تفاوتی به این تراژدی می دهد.
درحالی كه نخست وزیر تازه منتخب «تونی بلر» ملكه را به همدردی بیش تر با احساسات و عواطف ملت فرامی خواند او خود را در آستانه رویارویی با چالش ها و تغییر و تحولات زندگی مدرن كشورش می یابد.
● بابل
▪ بازیگران: برادپیت، كیت بلانچت، گائل گارسیابرنال، ایه فانینگ، كوجی یاكوشو
▪ كارگردان: آلخاندرو گونزالس ایناریتو
▪ تهیه كنندگان: استیو گولین، جان كیلیك، آلخاندرو گونزالس ایناریتو
▪ پخش كننده:كمپانی پارامونت وینتیج
▪ مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه
▪ خلاصه فیلم: چند روایت داستانی به موازات هم در ۴ كشور به تصویر كشیده می شوند و تناقضات فرهنگی و مشكلات ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط با یكدیگر و درك زندگی پیچیده در این دهكده كوچك جهانی را ترسیم می كند. یك چوپان مراكشی، یك زوج جهانگرد آمریكایی، یك دختر ناشنوای ژاپنی و یك پرستار كودك مكزیكی و كودكی كه مسئولیت نگهداری از آن ها را برعهده دارد مهره های این شطرنج جغرافیایی هستند.
● مرحوم
▪ بازیگران: لئوناردو دی كاپریو، مت دمون، جك نیكولسون، مارك والبرگ، ورافارمیگا
▪ كارگردان: مارتین اسكورسیزی
▪ تهیه كنندگان: روی لی، داگ داویسون، گیانی نوناری
▪ پخش كننده:برادران وارنر
▪ مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
▪ خلاصه فیلم: داستان فیلم در جنوب بوستون اتفاق می افتد؛ جایی كه پلیس ایالتی درصدد پرده برداری از یك جنایت سازمان یافته است. پلیس مخفی جوان و كم سن و سال بیلی كاستیگان مأمور رخنه به این باند تبهكاران به سركردگی كاستیو می شود. در همان حال كه بیلی موفق به جلب اعتماد كاستیو می شود، یك تبهكار جوان دیگر به نام كولین سولیوان به عنوان جاسوسی برای این باند تبهكاران به دپارتمان پلیس ایالتی نفوذ پیدامی كند و در واحد ویژه تحقیقات، به پستی مهم دست پیدامی كند. هر۲ آنها غرق در زندگی دوگانه خود به اطلاعات ارزشمندی دست پیدامی كنند اما وقتی در آستانه لو رفتن قرار می گیرند، برای نجات جان خود پرده از بسیاری از اسرار سازمان یافته برمی دارند.
● نامه هایی از ایووجیما
▪ بازیگران: كن واتانابی، كازوناری نینومیا، تسویوشی ای هارا، شیدوناكامورا
▪ كارگردان: كلینت ایستوود
▪ تهیه كنندگان: پل هاگیس، كلینت ایستوود، رابرت لارنز
▪ پخش كننده: پارامونت پیكچرز، برادران وارنر
▪ خلاصه فیلم: نبرد ایووجیما كه در جریان جنگ جهانی دوم میان آمریكا و ژاپن درگرفت این بار از نگاه ۲سرباز و دوست صمیمی كه جزو نیروهای ژاپن هستند و از این جزیره در برابر ارتش دشمن دفاع می كنند روایت می شود.
مجموعه ای از نامه ها كه سال ها بعد از این سربازان پیدا شد زندگی را از نگاه این سربازان كه هرآن در انتظار مرگ خود هستند و آرزوی برگشت به خانه و كاشانه را دارند به مردم عادی نشان می دهد.
● خورشید خانم كوچولو
▪ بازیگران: استیو كارل، گرگ كی نر، تونی كوله ته، آدان آركین، پاول دانو
▪ كارگردان: والری فاریس، جاناتان دی تون
▪ تهیه كنندگان: جب برادی، مایكل باگ، دیوید تی فرندلی
▪ پخش كننده:فاكس سرچ لایت پیكچرز
▪ مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه
▪ خلاصه فیلم: كودك ۷ ساله ای به نام الیو خواب می بیند كه در یك مسابقه زیبایی كودكان برنده شده است و خانواده اش را متقاعد می كند تا برای شركت در مسابقه «خورشید خانم كوچولو» از خانه شان در نیومكزیكو راهی سفری جاده ای به كالیفرنیا شوند. همراهان او در این سفر پدرش، پدربزرگ معتادش، برادر كم حرفش، عموی ناامیدش و مادر بداخلاق و دمدمی مزاجش هستند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید