چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

امریکا و تلاش برای ربودن قلب مسلمانان


امریکا و تلاش برای ربودن قلب مسلمانان
دولت جورج بوش که پس از حملات یازدهم سپتامبر، نوک پیکان حمله خود را به سمت مسلمانان گرفته و با حمله به عراق و افغانستان بر انزجار مسلمانان از خود افزوده بود، این بار راه برقراری رابطه با مسلمانان را گشوده است.
جورج دبلیو بوش به منظور بهبود رابطه با مسلمانان، یکی از مشاوران خود خانم کارن هیوجز را روانه کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه می کند. مشاوری که نقش وی، توسعه سیاست عمومی ایالات متحده است.
با وجود اینکه کارن تجربه بسیار اندکی در قبال رابطه با مسلمانان و بخصوص روابط خارجی ایالات متحده دارد، اما به خوبی می تواند مشاور حلقه به گوش جورج دبلیو بوش باشد.
همین خصوصیت وی است که به او این اجازه را می دهد به جای این که سرسختانه عقاید خشک سایر دیپلمات ها را اجرا سازد، با اندک انعطاف بیشتری به بازسازی وجه مثبت ایالات متحده در جهان بپردازد.
ماموریت خاص کارن بازبینی مشکلات امریکا در حوزه خارجی بخصوص در برخورد با مسلمانان و ادامه راه حلی برای بهبود دیدگاه بیش از یک میلیارد مسلمان به دولت ایالات متحده است. البته ایالات متحده در چند سال اخیر بیشتر از آن که به فکر بازسازی این دیدگاه باشد به تخریب آن پرداخته است.
کارن مسافرت خود به کشورهای مسلمان را با طرح گوش سپردن به سخنان مسلمانان آغاز کرد. وی در آغاز این سفر به صحبت و مذاکره با دختران عربستان سعودی پرداخت. وی با زیرکی تمام توانست در طول این مسافرت، همگان را به گوش سپردن به سخنان خود و آموختن از وی عادت دهد.
پس از دیدار کارن از عربستان سعودی، یک نشریه وابسته به محافظه کاران ایالات متحده، وی را با عنوان « کارن عربستان سعودی» معرفی کرده و ادعا کرد که وی موفق شده است در طول این سفر بدون ژست های معمول در میان سیاستمداران امریکایی مانند یک مادر به سخنان فرزندان خود گوش دهد.
کارن هنگام سفر به قاهره در فرودگاه خطاب به یکی از خبرنگاران گفت: من به عنوان مقام ارشد ایالات متحده به این کشور سفر می کنم، اما جدا از یک سیاستمدار، من یک مادر نیز خواهم بود.
پس از این سخنان و هنگام ورود به عربستان سعودی، وی در این خصوص گفت: باید به خود بیاموزم که چگونه در مقابل پادشاه عربستان نشسته و از حیثیت کشورم دفاع کنم.
البته به دست آوردن قلب و روح مسلمانان بیشتر از‌ آن که به یک تور سیاحتی توسط مقامات عالی رتبه ایالات متحده نیازمند باشد، به زمان بیشتر برای پذیرش این مسئله توسط مسلمانان نیازمند است.
کارن باید به عنوان نماینده ایالات متحده مراقب باشد تا نخبگان کشورهای مسلمان نتوانند با سخنان نافذ خود در ک و شعور وی را کنترل کرده یا به سلطه خود در آورند.
در طول سالیان سال، هر زمان که زنان و مردان مسلمان به پشت کردن به ایالات متحده تشویق شده اند، این رهبران آنها بوده اند که همواره سعی در پر کردن خلا میان مردم مسلمان و رهبران ایالات متحده داشته اند.
مسلمانان سرتاسر جهان بیشتر از آن که از سهل انگاری ایالات متحده در اختصاص امکانات رفاهی و بهداشتی به خود ناراحت باشند، از عدم حمایت این کشور از مردم فلسطین، چچن و سایر مسلمانانی که روزانه قتل عام می شوند، ناراحتند.
امروزه مسئله نفرت مسلمانان از امریکا بر هیچ کس پوشیده نیست، التبه عمق و میزان این نفرت نسبت به سال های پیش به شدت کاهش یافته است.
رهبران کشورهای مسلمان با حمایت از سیاست های ایالات متحده در واقع از کمک های اقتصادی و نظامی این کشور برخوردار شدند.
پرویز مشرف و حسنی مبارک دو نمونه بارز از رهبران مسلمانان جهان اسلام هستند که با تعدیل سیاست خود نسبت به ایالات متحده، توانستند اندکی هر چند ناچیز از احساسات ضد امریکایی مردم خود بکاهند.
مرجع : گلف نیوز
سارا معصومی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید