پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راه اندازی شبکه خبری القاعده


راه اندازی شبکه خبری القاعده
از زمان اشغال افغانستان و عراق و حتی پیش از آن و هنگام حملات یازدهم سپتامبر، پخش تصاویر مربوط به افرادی که خود را از اعضای القاعده دانسته و داعیه دار مبارزه با آمریکا بودند بسیار رایج شد. البته اخیرا القاعده پا را یک قدم فرا تر گذاشته و از طریق سایت اینترنتی خود ، اخبار روزانه سازمان خود را پخش می کند. القاعده هفته ای یک بار برنامه ای به اسم « صدای خلافت» را پخش می کند. تاکنون دو برنامه از این سری اخبار پخش شده است.
مجری این برنامه که لباس نظامی بر تن داشته و با ماکسی سیاه تمام صورت خود را پوشانده است، با صدای کاملا دلنشین برنامه خود را این چنین آغاز می کند: عصر بخیر، به برنامه حودتان خوش آمدید .مرور اخبار هفتگی برای مسلمانان جهان .
در طول دو برنامه پخش شده، همواره تناقضی واضح میان نحوه سلام و احوال پرسی مجری برنامه و ظاهر مکانی که وی در آن نشسته و سخنرانی می کند ، وجود داشت.
مرد نقاب دار که عنوان مجری را دارد، قرآن را سمت چپ خود و یک اسلحه گرم و سنگین را سمت راست خود قرار داده است. به هر حال این برنامه به هیچ وجه به یک برنامه تلویزیونی شباهت ندارد. شاید باید تفاوت فاحشی میان شبکه تلویزیونی عادی و شبکه ای که متعلق به القاعده است باشد.
«صدای خلافت» در حقیقت نوعی تریبون تبلیغاتی برای اعضای القاعده است. متن سخنان گفته شده در این شبکه تلویزیونی برای چند روز بر روی سایت باقی مانده و قابل دانلود کردن است. اسم این سایت نیز هنگامی که لیست سایت های اسلامی را در جستجو تایپ می کنید ، قابل رؤیت است. در این شبکه،مجری برنامه به پخش اخبار جهان از دیدگاه خود و در رده بالاتر گروه تروریستی القاعده می پردازد.
در شبکه فوق، حوادث فلسطین و عراق و حادثه کاترینا با تحریفات فراوان نقل می شود. به گفته مجری « صدای خلافت» حادثه کاترینا در واقع نقش سرباز خداوند را داشت که برای تنبیه بندگان امریکایی و شاید به طور خاص سردمداران خونریز این کشور بر آن ها نازل شد.
آنچه در برنامه های تلویزیونی اعضای القاعده به خوبی مشهود است، این است که هیچ کدام از دو برنامه پخش شده رنگ و بوی حرفه ای بودن خود را از دست ندادند. در واقع تولیدکنندگان «صدای خلافت» تمام تلاش خود را به کار گرقتند تا بتوانند برنامه ای کاملا حرفه ای و تاثیرگذار به جهانیان عرضه کنند. در طول برنامه اخبار به صورت ستون زودگذر از جلوی چشم شما می گذرند و علاوه بر این در قسمت بالای سمت چپ برنامه آرم اخبار به خوبی مشهود است.
هر برنامه هفت بار و در طول فواصل معین قطع می شود. در این فاصله، مجری برنامه صحنه را ترک کرده و فیلم کوتاهی پخش می شود. در یکی از این وقفه های زمانی، چهره یکی از اعضای در بند القاعده پخش شده و برای آزادی وی دعا می شود. در قسمتی دیگر در خصوص فیلم جدیدی که مظمون جهاد اسلامی دارد بحث می شود.
بر اساس تحقیقات انجام گرفته ، جبهه رسانه های اسلامی جهان در پشت پرده یکی از حامیان صدای خلافت محسوب می شود. در حقیقت، زنجیره ای از نیرو های کم تجربه القاعده به همراه جنگجویان حرفه ای این فرقه، شبکه تلویزیونی فوق را راه اندازی کردند. جبهه رسانه های اسلامی جهان نیز پایه و بنای فعالیت خود را بر جذب افکار عمومی قرار داده است.
از چند سال گذشته، این جبهه به عنوان فیلترینگ اینترنت اسلامی به فعالیت خود ادامه داده و همواره اخبار مربوط به پذیرش یک حمله تروریستی از سوی عده ای خاص را اعلام می کند.
البته هنوز مشخص نیست که آیا اعضای القاعده در پخش برنامه های فوق نقشی داشته اند یا خیر ؟
از دیدگاه کلی کاملا واضح است که تهیه کنندگان این برنامه در واقع هدفی جز دفاع از شبکه های تروریستی نداشته اند.
در واقع پس از جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ شبکه تروریست بین المللی فعالیت خود را در سطح وسیعی آغاز کرده است.«صدای خلافت» در واقع آخرین اقدام این شبکه تروریستی در مطرح کردن عقاید خود است.
نکته جالب ماجرا اینجاست که بنیان گذار القاعده –اسامه بن لادن- هیچ نقشی در برنامه هایی که تاکنون از جانب این شبکه پخش شده بازی نکرده است. در عوض ابو مصعب زرقاوی - نماینده اسامه بن لادن در عراق - مورد توجه فراوانی در این شبکه قرار گرفته است. در یکی از برنامه های پخش شده، مجری برنامه به بیان مواضع شدید زرقاوی در قبال شیعیان در عراق پرداخت. در این شبکه ، گردانندگان برنامه هیچ واهمه ای از پخش پیام های تروریستی سایر گروه ها ی تروریستی نیز ندارند.
در حال حاضر و بخصوص پس از حمله عراق، شعبات متفاوت القاعده بیش از پیش به همکاری با یکدیگر روی آوردند.
در این برنامه، فیلم های مربوط به انفجار های حقیقی نیز به نمایش گذاشته می شود. فیلم جیپ قدیمی که مملو از مواد منفجره بوده و در وسط جمعیتی از سربازان یا جهادگران در حالی که بانگ الله اکبر شنیده می شود، منفجر می گردد.
علاوه بر این فیلم تمرین نظامی افرادی که لباس نظامی بر تن دارند نیز هرز چندگاهی پخش می شود. این قبیل تصاویر، از چند سال پیش و از زمانی که القاعده به دنبال اعضای جدید می گشت، پخش شده و بیشتر از آن که جنبه اطلاع رسانی داشته باشند، جنبه تشویق جوانان به پیوستن به این گروه را داشت.
در پایان آخرین برنامه این شبکه، القاعده حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و گروه خود را با عنوان گروهی کاملا بشر دمستانه به جهانیان معرفی می کند. سخنگوی این برنامه حتی پیشنهاد می کند که به جای اختصاص بودجه به قربانیان کاترینا، این بودجه صرف رفع سو تغذیه مسلمانانی که در نقاط متفاوت جهان مورد ظلم قرار گرفته اند، شود.
هر بیننده ای که به تماشای «صدای خلافت» می نشیند، تنها یک مسئله به ذهنش خظور می کند: گردانندگان این برنامه تنها به یک چیز فکر کرده اند : آن ها می خواهند جهان را از توانایی های خود آگاه سازند. این جهان هم شامل طرفداران این گروه است و هم شامل افرادی که در جبهه مقابل و بالاخص در غرب ایستاده اند.
مرجع : اشپیگل
سارا معصومی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید