پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فرزندان صدام آواره در جهان عرب


فرزندان صدام آواره در جهان عرب
زمانی که نیروهای ائتلاف به سرکردگی ایالات متحده با حمله به عراق، دیکتاتور این کشور را از مسند قدرت پایین آوردند، دو پسر وی در درگیری های داخلی جان خود را از دست دادند و سایر اعضای خانواده سلطنتی وی نیز در جهان عرب پراکنده شدند.
صدام حسین در تمام طول حکمرانی بر عراق،‌ صبحت کردن در خصوص اعضای خانواده و افتخارات آن ها را مایه مباهات می دانست،‌ البته وی همواره در سایه نوعی احتیاط، سعی می کرد اسرار خانوادگی خود را نیز از چشم سایرین دور نگاه دارد.
صدام حسین حتی پس از آن که چهارمین همسر خود را هم انتخاب می کند حاضر به طلاق همسر اولش – ساجده – نمی شود.
ساجده دختر عموی صدام حسین و دختر همان عمویی است که از صدام حسین در دوران کودکی مراقبت کرده و سرپرستی مادر بیوه وی را نیز برعهده داشته است.
صدام از ساجده پنج فرزند دارد. دو پسر وی که در جریان حمله آمریکایی ها کشته شدند. این پنج فرزند تنها فرزندان صدام حسین هستند که نام صدام حسین را در شناسنامه های خود دارند.
پسر دیگر وی که حاصل ازدواج وی با سمیرا شاه بندر در سال ۱۹۸۲ است همواره نوعی تابو به حساب می آمد که هیچ روزنامه نگاری حق حتی ذکر نام وی را نیز نداشت.
صدام در سال ۱۹۸۲ آنچنان شیفته سمیرا می شود که وی را مجبور به طلاق از همسر اولش می کند. پس از آن با وی ازدواج می کند. علی که در حال حاضر ۲۲ سال دارد، پس از حمله آمریکا به عراق از کشور گریخته و پس از اقامت کوتاهی در لبنان عازم کانادا می شود.
صدام پس از آن که شایعه مربوط به حمله به کشورش قوت می گیرد، خانواده اش را از خاک کشور خارج کرده و حتی برای آغاز زندگی جدیدی در یک کشور دیگر، منابع مالی بسیاری در اختیار آن ها قرار می دهد.
ساجده، سه دختر و یازده نوه وی ابتدا در سی و یکم جولای سال ۲۰۰۳ به سوریه می روند اما پس از مرگ دو پسر ساجده در عراق به اردن پناهنده می شوند.
پیش از این، اردن در سال ۱۹۹۵ به دو دختر صدام حسین، همسران و فرزندان وی و برخی دیگر از اعضای خانواده وی، اجازه اقامت داده بود.
در آن زمان داماد صدام حسین،‌ ژنرال حسین کامل حسن که وزارت صنایع را برعهده داشت مورد غضب صدام قرار گرفته و به همراه اعضای خانواده اش به اردن می گریزد. این اقدام ژنرال حسین کامل به منزله یک شوک در خانواده سلطنتی بود و به عقیده بسیاری فرار دختران وی، صدام را بسیار تنها و منزوی کرد.
صدام حسین با ارسال پیام های متفاوت به اعضای خانواده اش اعلام می کند که قصد دارد تمامی گناهان آنها را بخشیده و آنها می توانند با بازگشت به کشور در امنیت زندگی کنند. البته تمامی آنها پس از بازگشت به وطن در سال ۱۹۹۶ به دستور صدام حسین قتل عام می شوند.
مجال کامل که تنها بازمانده این خانواده بود به همسر برادرش کمک می کند تا در اردن در رفاه به زندگی خود ادامه دهد.
وی در این خصوص می گوید: اردن از آمریکا درخواست چراغ سبز می کند. آمریکایی ها نیز هیچ اعتراضی ندارند. چرا که به هر حال دختران صدام حسین هیچ نقشی در جنایات پدر نداشته اند.
با وجود آن که صدام حسین هر دو داماد خود را به قتل رسانده است اما دختران وی هرگز در ملاءعام به کمترین انتقادی از پدر نپرداخته اند.
پس از دستگیری صدام حسین،‌ دختر وی رعد که لقب صدام کوچک را به دوش می کشد، تمام تلاش خود را برای سامان دهی تیم وکلای وی به کار می گیرد.
در حال حاضر ساجده و دختر سوم وی که همسرش در حمله ایالات متحده به عراق دستگیر شده بود، در قطر به سر می برند. به گفته بسیاری از نزدیکان صدام حسین، پسر رعد که ۱۸ سال سن دارد، تنها نوه ای بوده است که صدام حسین به وی بسیار علاقه دارد. صدام حسین در روز تولد وی توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ برای وی پیام تبریک فرستاد.
سارا معصومی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید