پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به نامه تفرقه انگیز ۳۸ نفر از علمای وهابی


پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به نامه تفرقه انگیز ۳۸ نفر از علمای وهابی
چندی پیش واقعه عجیب و بی‌سابقه ای در بعضی از كشورهای اسلامی رخ داد و آن اینكه در شانزدهم ماه ذی القعده امسال یك گروه ۳۸ نفری از اساتید وهابی دانشگاه‌های دینی عربستان مانند دانشگاه ام القری، و دانشگاه ملك سعود و معلمان مناطق مختلف عربستان سعودی پای اعلامیه‌ای را امضا كردند كه فتوا به قتل شیعیان عراق، و با قرائن (حالیه) و (مقالیه) فتوا به قتل تمام شیعیان جهان می داد! و آنان رافضیان صفوی و متحدان امریكا و حامیان اسرائیل می‌نامید كه سنیان را می‌كشند!!
در بند اول این اعلامیه (بعد از مقدماتی) از تمام وسائل ارتباطی جمعی و رسانه‌های عربی خواسته شده بود كه خطر شیعه را به عموم مسلمین جهان برسانند. سپس شیعیان را متهم به كشتن اهل سنت در عراق نموده، آنها را مظلوم نشان داده بودند، این اعلامیه تصریح می‌كند كه شیعیان در فكر تجزیه عراقند. بخش جنوبی كه دارای همه چیز است از آن شیعه و بخش شمالی از آن كردها و تنها بخشی كوچكی از مركز برای اهل سنت می‌ماند. سپس می‌گوید آنچه به زور گرفته شده تنها از طریق زور به دست می‌آید! باید جنگید و عراق را از دست شیعه‌ها (و حتی كردها) خارج كرد و در بند دوم از اهل علم و فكر دعوت شده كه از مساجد و منابر و ملاقات‌های عمومی و خصوصی خود برای پرده برداشتن از این «خطر!» بهره گیرند و اهل سنت را بر ضد شیعیان بشورانند.
در بند سوم از تمام اهل سنت خواسته شده با تمام قوا، اهل سنت عراق را كمك مالی و نظامی كنند.
و در بند چهارم از احزاب و گروهای اهل سنت عراق خواسته شده كه اختلافات خود را كنار بگذارند و همه در برابر شیعیان متحد شوند و به اصطلاح در برابر طاغوت‌های امریكا و رافضی‌های صفوی و متحدان آنها (اشاره به كردها و جمعی از اهل سنت معتدل عراق است) بایستند و آنها را درهم بكوبند.
و در بند پنجم گفته شده كه از اعلام خطر مزبور مایوس نشوند و حالت انفعالی به خود نگیرند و بدانند جوله الباطل ساعه و دوله الحق الی قیام الساعهٔ!
در هیچ زمانی چنین فتوایی برای جنگ داخلی مسلمانان و اهل قبله با یكدیگر و كشتن میلیونها مسلمان و گویندگان شهادتین در طول تاریخ اسلام از هیچ گروه از علمای سنی صادر نشده است، این در حالی است كه شیعیان ریخته شدن یك قطره خون مسلمان اعم از شیعه و سنی را گناهی بزرگ و نابخشودنی می دادند.
ما در عین اینكه از این تهدیدها هراسی به خود راه نمی‌دهیم در برابر این همه خشونت غیر انسانی دست دوستی به سوی آنها دراز كرده و می‌گوییم: برادران راه را اشتباه می‌روید دشمن ما كسان دیگری هستند. اگر آنچه شما می‌خواهید انجام شود چیزی برای مسلمین باقی نمی‌ماند. ما به شما برادرانه نصحیت می‌كنیم بیش از این به اسلام ضربه نزنید و مسلمین را در دنیا به جهل و خشونت معرفی نكنید.
به هر حال این واقعه‌ای است شوم و خطرناك كه همه مسلمین جهان باید چاره‌ای برای آن بیندیشند و از جهات زیر قابل تامل است:
۱) این اعلامیه كه به بردار كشی و ریختن خون صدها میلیون از مسلمانان دعوت می‌كند و بر طبل جنگ می‌كوبد و تمام دنیای اسلام را به خشونت در حدل اعلی فرا می‌خواند و نشان می‌دهد كه امروز بزرگترین خطر در جهان اسلام خطر تفكر وهابی افراطی است كه همه مسلمین را اعم از سنی و شیعه مشرك و كافر می‌دانند، جز خودشان (مدارك صریح این مساله در كتاب‌های سر سلسله وهابیون یعنی محمد بن عبد الوهاب موجود است)، هر چند اكثریت برادران اهل سنت از این طرز تفكر بیزارند.
متاسفانه این تفكر خشونت بار مانع پیشرفت اسلام در جهان شده است و مشكل عمده جهان اسلام در عصر حاضر است، با اینكه بسیاری از جهانیان آماده پذیرش اسلامند اما هنگامی كه نزدیك می‌شوند و گروهی از مسلمین را طرفدار ترور و غرق در خشونت می‌بینند عقب نشینی می‌كنند.
۲) آنها امریكا را یكی از عوامل اصلی خطر در عراق معرفی می‌كنند و مبارزه با او را واجب می‌شمرند، ما هم این سخن را قبول داریم، ولی همه می‌دانند و خودتان هم می‌دانید بعضی از كشورهای اسلامی عملا از متحدان اصلی امریكا در خاورمیانه هستند و امریكایی‌ها آزادانه در آنجا رفت و آمد دارند چرا با آنها مبارزه نمی‌كنند. چرا در آنجا از آنان پذیرایی می‌كنند و در عراق دعوت به جنگ با آن‌ها؟!
۳) شیعه و به گفته آنان رافضیان صفوی را متحد امریكا و حامیان صهیونیست‌ها! می‌دانند، آیا می‌توانند بگویند كدام كشور اسلامی سال‌هاست رابطه خود را با امریكا قطع كرده و مورد تحریم‌های امریكا واقع شده است؟!
و كدام جمعیت در لبنان ارتش نیرومند اسرائیل را كه همه سران عرب از آن بیم داشتند در هم كوبید؟! و چه كسانی با اسرائیل همكاری كردند.
و چه كسانی به هنگام جنگ حزب الله لبنان با اسرائیل ، كمك به حزب الله را تحریم نمودند؟!
۴) آیا اهل سنت در عراق به دست شیعه‌ها كشته می‌شوند یا سنی‌ها و همدستان آنان از باقیمانده حزب بعث شیعه‌ها را قتل عام می‌كنند؟!
آیا آیهٔ الله سید محمد باقر حكیم كه با سیصد نفر در نجف به شهادت رسید از اهل سنت بودند؟ آیا بیش از یك‌هزار نفر كه در كاظمین كشته شدند، سنی بودند؟!‌
مرگ‌بارترین روز در چند سال اخیر در حله اتفاق افتاد و حدود ۴۰۰ نفر قربانی گرفت كه همه شیعه بودند. آیا قتل عام هزاران نفر در كوفه و كربلا و نجف و حله همه به دست شیعه‌ها بود؟!
۵) شما می‌گویید آنچه به زور گرفته شده باید به زور پس گرفته شود آیا می دانید حكومت فعلی عراق طی یك انتخاب آزاد زیر نظر ناظران كشورهای مختلف جهان به وجود آمد، سپس نمایندگان مجلس و رئیس جمهور و رئیس دولت انتخاب شدند، كاری كه هرگز در كشور شما انجام نشده است، شما این‌ها را مصداق زور می‌دانید و حكومت خود را مصداق دموكراسی؟!
۶) خوب است یك نگاه كوتاه به آمار كنید در كشور عراق حداقل بیش از ۶۰ درصد شیعه، ۲۰ درصد كرد سنی و ۲۰ درصد عرب سنی هستند، یعنی می‌گویید باید این ۲۰ درصد بر آن ۸۰ درصد حكومت كند، آن هم با زور؟! گذشته از اینكه چنین كاری در دنیای امروز غیرممكن است، غیرمعقول و غیرمنطقی نیز می‌باشد و هیچ فرد عاقل عادی - تا چه رسد به استادان دانشگاه - آن را نمی‌پذیرد.
۷) چه كسانی كاریكاتورهای زشت بر ضد پیامبر اسلام را منتشر ساختند؟
چه كسانی كتاب آیات شیطانی نوشتند و نویسنده و ناشر آن را حمایت می‌كنند؟
چه كسانی اسلام را دین خشونت و بربریت خواندند؟
و چه كسانی بیت المقدس قبله اول مسلمین را گرفتند و پایتخت خود ساختند و امروز سرزمین‌های اسلامی زیر چكمه سربازان آنها است؟
شما همه آنها را رها كرده‌اید و به افروختن آتش در میان مسلمین كه صد در صد به نفع دشمنان اسلام است روی آورده‌اید! آیا غیرت دینی شما چنین حكم می‌كند؟
۸) اعلامیه شما در مجموع برخلاف آیات قرآن مجید و احادیث نبوی است
آیا فراموش كرده‌اید كه قرآن مجید می‌گوید: (ولا تقولوا لمن القی الیكم السلام لست مومنا» (نساء/ ۹۴)
شما چرا گروه عظیمی از مسلمانان با ایمان را كه در پیشرفت اسلام و علوم اسلامی سهم بزرگی دارند متهم به كفر می‌كنید؟
مگر پیغمبر اكرم(ص) در روایات متعددی نفرمود هر كس شهادتین بگوید جان و مال و ناموسش محفوظ است چرا این روایات را زیر پا می‌گذارید؟!
آیا فراموش كرده‌اید كه قرآن مجید می‌گوید: «ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم» (انفال /۴۶) آیا دعوت به جنگ داخلی در عراق كه سبب كشته شدن گروه عظیمی از هر دو طرف خواهد شد سبب فشل و شكست در برابر دشمنان اسلام نخواهد بود؟
۹) شما به جای اینكه به مقتضای آیه شریفه « و ان طائفتان من المومنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما» (حجرات /۹) آب به روی آتش جنگ در عراق بپاشید، شدیداً به آن دامن می‌زنید به خصوص كه طرف مقابل دست دوستی به سوی شما دراز می‌كند. این كار بر ضد دستور قرآن نیست؟
شما در اعلامیه خود این حدیث پرمعنا را از صحیح مسلم از پیغمبر اكرم(ص) نقل كرده‌اید كه: خداوند به آن حضرت وعده داد دشمنان اسلام بر این امت مسلط نخواهند شد و اگر مشكلی دامنگیر امت اسلام شود و از ناحیه اختلاف میان خود آنها خواهد بود!
شما این حدیث شریف را نقل كرده‌اید ولی متاسفانه عكس آن را عمل كرده‌اید.
آیا پیغمبر اسلام(ص) به همه جنگجویان دستور نمی‌داد كه به هنگام جنگ با «مشركان» زن و فرزندان آنها را نكشید، چگونه گروهی از شما این دستور مهم انسانی و اسلامی را در برابر گروهی از مسلمانان به كلی فراموش كرده‌اید و با ترورهای كور همه را می‌كشید.
۱۰) اگر جمعی از سیاستمداران كشورهای اسلامی به احكام آن عمل نكنند عجیب نیست ولی اگر علمای دینی به آن عمل نكنند یا خدای نكرده آلت دست سیاستمداران دست نشانده شوند؛ عجیب است.
قرآن مجید حتی ریخته شدن خون یك مومن را سبب «لعن» و «عذاب الیم» و «خلود در جهنم» می‌شمرد و می‌گوید:« و من یقتل مومنا متعمدا فجزاوه جهنم خالدا فیها و غضب الله علیه و لعنهٔ و اعد له عذاباً عظیما) (نساء/۹۳)
به راستی این آیه پشت انسان را می‌لرزاند. حال اگر كسانی سبب شوند خون هزاران هزار نفر از مسلمانان ریخته شود در قیامت چه سرنوشتی خواهد داشت؟
۱۱) بیانیه شما دلالت دارد كه گرفتار بدبینی و سوء ظن شدید نسبت به پیروان مذهب اهل بیت شده‌اید كه منشا آن تبلیغات سوء‌ دشمنان، تكیه كردن بر شایعات، معیار قراردادن رفتار بعضی از افراد نادان كه در هر دو گروه هستند ، و دور نشستن و قضاوت كردن است.
۱۲) ما به شما اعلام می‌كنیم كه علمای شیعه آماده‌اند در جلسات مشترك علمای طرفین شركت كنند و در یك حوار و گفتمان دوستانه و برادرانه ثابت نمایند كه این اتهامات ناشی از سوء‌ظن و تبلیغات سوء‌ دشمنان یا افراطیون است و چه خوب است تمام كسانی كه فتوای قتل شیعیان را صادر كرده‌اند و در آن جلسه حضور یابند.
علمای شیعه در طول چهار سال بعد از سقوط صدام پیوسته دعوت به ائتلاف و اتحاد تمام مردم عراق و پرهیز از خونریزی و برادر كشی كرده‌اند، اكنون نوبت عقلا و علمای بزرگ اهل سنت است كه به مسئولیت خود عمل كنند و از بعضی از ناآگاهان كه به فتنه‌گری و تحریك مسلمین بر ضد یكدیگر مشغولند، بخواهند بیش از این آبروی اسلام را در جهان نبرند و خون بی‌گناهان را نریزند احكام مسلم اسلام را خدشه‌دار نكنند.
«ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق»(اعراف/۸۹)
«ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا ربنا انك رعوف رحیم» (حشر /۱۰)
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید