جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شناخت یونان


شناخت یونان
یونان خاستگاه تمدن غرب است و تاثیر آن بر دنیای باستان و فرهنگ و سلوک اجتماعی غربیان حتی تا به امروز انکارناشدنی است.
در این کتاب، یکی از فیلسوفان یونان شناس برجسته و عضو آکادمی فرانسه از فرهنگ یونان سخن می گوید و تاثیر آن را بر اندیشه خود بازگو می کند. در بخش مروری بر آثار دو رمه ئی آمده است؛«تاریخ جنگ های پلوپونزی اثر جاودانه توسیدید است. ژاکلین دو رمه ئی درباره این اثر و نویسنده اش تعمق فراوان کرده و مطالب زیادی نوشته است.
چند جلد کتاب او درباره توسیدید است. مقدمه ای بر مجموعه آثار هرودوت- توسیدید نوشته، مقالات و کنفرانس های متعدد و بالاخره ترجمه مجدد کتاب توسیدید از زبان یونانی به فرانسه از آثار اوست».دهقان در این باره می نویسد؛« بخش اول کتاب با توسیدید آغاز می شود چون تاثیر زیادی در افکار و نوشته ها و زندگی ژاکلین دو رمه ئی داشته است.
می گفت بیش از بیست سال از زندگیش را فقط صرف شناخت توسیدید کرده و چنانکه قبلا در مصاحبه اش اشاره شد، اساسا مطالعه درباره دوره شکوفایی یونان را به این دلیل آغاز کرده که در سال های آغاز جوانی بی اندازه تحت تاثیر خود، هوش، زیبایی و روش کار توسیدید قرار گرفته و این شیفتگی و مهر به دانایی توسیدید تا به امروز در دلش حفظ شده و محرک او بوده است؛ وگرنه او هلنیست بزرگی نمی شد.زن جوانی شیفته اثری می شود که ۲۵۰۰ سال پیش آفریده شده است و همین برخورد مسیر زندگیش را تعیین می کند و او را بزرگ ترین و یونان شناس قرن بیستم می کند. در حیرتم از رابطه زیبای دو انسان که با دوهزار و ۵۰۰ سال فاصله زیسته اند و چه فرزندان سالمی بار آورده اند!
ژاکلین دو رمه ئی معتقد است که تاریخ توسیدید در عین حال که تاریخ حوادث جنگ های پلوپونزی است، از ویژگی های خاصی برخوردار است که تا آن زمان نظیرش دیده نشده بود. توسیدید همه وقایع را با تجزیه و تحلیل روانکاوانه، با در نظر گرفتن انگیزه هایی که موجب بروز آن واقعه شده است، بررسی می کند و سپس واقعه را توضیح می دهد. اثر او یک نوشته علمی است که در آن جوانه های همه علوم انسانی را در حال رشد می بینیم. در اثر او نه خرافات، نه هاتف غیبی معابد و نه خدایان نقشی دارند. خطابه ها و سخنانی که از زبان شخصیت های مختلف بیان می شوند با دقت و صراحت و خردمندی سنجیده شده و به رشته تحریر درآمده اند، که غالبا پیش بینی بحران ها و علل و نتایج آنها را شرح می دهند.
جنگ با تاریخ حوادث ذکر شده و روش خاصی برای حفظ تداوم زمانی درنظر گرفته شده است. در این اثر نطفه های علم پولمولوژی و استراتژی را هم می بینیم که در حال تکامل است. به خاطر همه این جنبه های علمی، این اثر از صورت یک تاریخ نویسی ساده که فقط شرح واقعه ای را بدهد و در یک زمان و مکان صادق باشد به درآمده و جنبه کلی و جهانی به خود گرفته است و از این رو هنوز مطالب آن قابل تعمق است و کاربرد دارد.
افکار گوناگونی که به هنگام بررسی یک موضوع یا حادثه پیش می آیند، ترکیب رابطه آنها، کنترل و نظم بخشیدن به آنها، این ویژگی است که به نوشته توسیدید جنبه علمی داده. در این اثر هیچ موضوعی جدا از آنچه در پیرامونش می گذرد، بررسی نمی شود».
کتاب مشتمل بر بخش های زیر است؛ دیدار و گفت وگو با ژاکلین دو رمه ئی، مروری بر آثار وی، توسیدید، هومر، دوران باستان دور و ... همچنین در پیوست کتاب بخش هایی از نمایشنامه ها و تراژدی های کلاسیک یونان آمده است.
گفت وگو با ژاکلین دو رمه ئی
هما دهقان
ناشر؛ کتاب روشن
چاپ اول؛ ۱۳۸۵
۱۱۰۰ نسخه،۲۲۴ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید