جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مقتدا کجایی؟


مقتدا کجایی؟
چریک ها از این ویژگی ها دارند که یک باره غیبشان بزند و مدت ها همه از آنها بی خبر باشند و بعد زمانی که هیچ کس انتظارش را ندارد دوباره ظاهر شوند. مقتدی صدر این روحانی شورشی عراقی هم برای اینکه ثابت کند، چریک قابلی است، یک ماه است که ناپدید شده و هر روز شایعه ای تازه درباره محل استقرارش به گوش می رسد.
او یک شورشی تنها نیست که وقتی پنهان شود کسی از پناهگاهش خبر نداشته باشد. ولی ظاهرا هواداران رازداری دارد. از میان لشکری که صدر فرماندهی می کند، کسی هنوز زبان به افشای محل استقرارش نگشوده است.
صدر با ایرانی ها رابطه دارد، پس ممکن است که در ایران باشد. سوریه هم محل مناسبی برای پناه گرفتن صدر است، پس شاید وی در سوریه باشد. عراق هم مامن اصلی اوست، پس اصلا شاید او از عراق خارج نشده باشد و جای دنجی برای مدتی دوری از انظار انتخاب کرده باشد. اینها گمانه زنی آمریکایی هاست. آنها واقعا نمی دانند صدر کجاست. برای فرماندهان نظامی آمریکا، این کسر شأن است که نزدیک یک ماه از محل حضور رهبر بزرگ ترین گروه شبه نظامی شیعه عراق بی خبر باشند. همین حس ناخوشایند آنها را براین داشته تا رد پای صدر را در ایران جست وجو کنند.
آمریکایی ها فکر می کنند صدر دلایل زیادی دارد که در ایران پناه بگیرد، اما ایرانی ها مثل همیشه فرضیه های واشنگتن را رد کرده اند. ایرانی ها می گویند صدر در ایران نیست و هدف این ادعای واشنگتن تشدید فشار بر تهران است. آمریکایی ها می پرسند پس او کجاست؟ پاسخ این سوال را کسی نمی دهد. شاید هم به غیر از حلقه نزدیکان مقتدی کسی از او خبری ندارد. برخی نزدیکان مقتدی گفته بودند که او با حضور در نماز جمعه کوفه، به شایعات پایان می دهد. اما شایعات هنوز ادامه دارد، چون مقتدی در نماز جمعه کوفه شرکت نکرد.
برخی دیگر هم می گفتند که او تصمیم گرفته تا پایان ماه محرم در اجتماعات شرکت نکند. این فرضیه هم با فرا رسیدن ماه صفر رد شده است. غیبت مقتدی حالا برای خود معمایی شده است. شاید این رهبر جوان لذت می برد از اینکه خیل عظیم ارتش آمریکا در عراق را کلافه کرده است. هواداران صدر او را به شجاعت می شناسند. مقتدی خودش نیز ماه گذشته، قبل از پنهان شدنش از انظار گفته بود که وصیت نامه اش را نوشته است چون می داند که ارتش آمریکا، پیشمرگ های کرد و گروه ایاد علاوی به خونش تشنه هستند.
پس شاید صدر یک تاکتیک نظامی تازه اتخاد کرده باشد. شاید او می خواهد دور از چشم همگان، از راه هایی که برای آمریکایی ها شناخته شده نیست، گروهش را بازسازی کند، چون گروه او موسوم به « ارتش المهدی» واقعا به بازسازی نیاز دارد. آمریکا در طرح امنیتی جدید عراق، صدها هوادار فعال مقتدی را بازداشت کرده اند. صدر به خون تازه برای لشکر زخم خورده اش نیاز دارد. آمریکایی ها او را تهدید کرده اند که اگر دست از فعالیت های شبه نظامی بر ندارد، بازداشتش خواهند کرد.
معلوم نیست که مقتدی این تهدید ها را تا چه حد جدی گرفته، اما برخی هوادارن او به جدی بودن تهدید های آمریکا باور دارند و می گویند اصرار آمریکا برای شناسایی موقعیت مقتدی صدر، به این خاطر است که آنها می خواهند برای مدتی محدود هم که شده، این رهبر ۳۲ ساله شیعه را بازداشت کنند. فعلا همه این گمانه ها هست و خبری از مقتدی نیست. سروکله او شاید به همین زودی ها پیدا شود و شاید هم حالا حالا ها ارتش آمریکا ناچار باشد دنبال ردی از وی بگردند. اما صدر فرمانده یک لشکر شبه نظامی است. غیبت طولانی مدت فرمانده، انگیزه لشکر را از بین می برد.
مهدی تاجیک
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید