جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

من این غذا را دوست ندارم


من این غذا را دوست ندارم
تماشای كودكی كه ظرف غذایش را كنار می زند، آسان نیست. همه پدر و مادرها می خواهند كودكان خردسال آن ها غذایی مقوی بخورند و وقتی فكر می كنند كه درست تغذیه نشده اند نگران می شوند. ولی به خاطر داشته باشید كه تغییرات روزبه روز یا ماه به ماه در اشتهای كودك كاملاً طبیعی است و برخی كودكان همیشه در مورد غذایشان سخت گیرند. بسیاری از كودكان خردسال آن قدر بد غذا هستند كه تمایل دارند فقط از یك نوع غذا بخورند، برخی نیز كه وضعیت تغذیه ای خوبی داشته اند به یكباره ایرادگیر می شوند.
به نظر متخصصین اطفال تا زمانی كه الگوی رشد مناسب است می توانید در مورد عادت روزانه غذا خوردن او راحت باشید. در مورد نگرانی خود با پزشك كودك صحبت كنید. او اطلاعاتی در مورد قد و وزن كودك از زمان تولد دارد به طوری كه با رسم منحنی رشد كودك روی جدول رشد طبیعی یا غیرطبیعی بودن رشد او را بررسی می كند.
همان طور كه نادیده گرفتن آنچه كودك می خورد یا نمی خورد عاقلانه نیست، یك دنده بودن هم درست نیست زیرا به تدریج به جنگ و جدل بدل خواهد شد.
بكوشید میزان غذای مصرفی كودك را برای دو هفته اندازه گیری كنید این غذا شامل وعده های اصلی و همین طور غذاهای بین وعده ها است. مدت زمان خوردن غذا را نیز در نظر بگیرید بررسی كنید آیا دستور غذایی متعادلی داشته است در مورد تغذیه خوب مطالعه كنید و توصیه های پزشك متخصص را در این مورد جویا شوید. ممكن است از دریافت این حقیقت كه رژیم كودكتان كاملاً متعادل است و تنها به یك قرص كوچك ویتامین در روز نیازمند است متعجب و كاملاً آسوده خاطر شوید.
راه حل های زیر برای به حداقل رساندن مشكلاتی كه در برخی از خانه ها به هنگام سرو غذا پیش می آید طراحی شده اند:
۱) مصرف خوراكی ها را بین وعده های غذا محدود كنید. اگر در مورد بی اشتهایی كودكتان در هنگام غذا نگران هستید كمی بیندیشید، احتمالاً بین وعده ها برای رفع گرسنگی كودك خوراكی های خاصی به او داده اید. حتی اگر خوراكی های سالمی نظیر گردو، میوه، هویج، كشمش و یا پنیر به او داده باشید چون این غذاها منبع اصلی كالری اند و اشتهای او را به هنگام سرو وعده های شام از بین می برند.
۲) زمان سرو غذا را نشاط آور كنید. وعده های غذایی یك رخداد خانوادگی ویژه اند نه میدان جنگ. كودك را درگیر كنید كودك سخت گیر و بدغذای خود را در آماده كردن غذا شریك كنید و بگذارید در خرید از فروشگاه چیدن میز و پخت غذا به شما كمك كند تا غذا برایش جالب تر باشد. انتخاب ها را محدود كنید؛ از كودك نپرسید آیا سبزی می خواهد یا نه. فرصت های كمتری برای «نه» گفتن به او بدهید. به غذاها تنوع و جاذبه بدهید هم كودكان و هم بزرگسالان غذاهایی را دوست دارند كه جذاب و اشتها آور باشند بشقاب كودك را زیاد پر نكنید.
به طور كلی می توان چنین وضعیتی را با به كارگیری روش هایی درباره غذا و غذا خوردن دگرگون كرد بدین ترتیب كه غذای كمی به كودك بدهید و در مورد آنچه می خورد یا نمی خورد نظر ندهید. اگر غذایش را تمام كرد از او نپرسید كه آیا باز هم می خواهد یا خیر اگر بیشتر می خواهد بدون هرگونه توضیحی به او بدهید باید مطمئن باشید كه بین وعده ها چیز زیادی نمی خورد و او را در این مورد محدود كنید تا گرسنه باشد.
اگر نادیده گرفتن اثری نداشت و می خواهید كه كودكتان از غذایی خاص بیشتر بخورد روش های زیر را به كار بندید. وقتی كودك غذایی را كه دوست نداشت بچشد این مقدار می تواند به كوچكی یك دانه ذرت باشد وقتی كودك عمل كرد او را تحسین كنید پاداشی نظیر یك دسر مورد علاقه پس از شام، یا چیزی شبیه این ها به او بدهید.
به تدریج درخواست ها را افزایش دهید در صورت همكاری كودك با شما در قانون قبلی پس از یك هفته مقدار غذایی را كه باید بچشد بیشتر كنید، (مثلاً به اندازه دو دانه ذرت) همیشه به خاطر پیشرفت تشویقش كنید و هرگز منصرف نشوید. اگر از غذایی خاص متنفر است به سادگی وضعیت كنونی را حفظ كنید.
فشار نیاورید ولی محكم رفتار كنید كودكی كه غذا را امتحان نكند پاداش دریافت نخواهد كرد. حتی اگر آن غذا یا دسر برای دومین بار به او پیشنهاد شده باشد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید