پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


دوستی با دیگران هنر است


دوستی با دیگران هنر است
چه قدر می كوشید با مردم ارتباط برقرار كنید؟ داشتن ارتباط یكی از جنبه های مهم زندگی است. در زمینه روابط انسانی جا برای پیشرفت زیاد است با این حال گاه منافع شخصی متضاد، افكار منفی باز دارنده، آزردگی های بی دلیل، ناتوانی در همدردی با دیگران، غرض ورزی و لجاجت، ناشكیبایی در مقابل تفاوت های فردی و... روابط بسیاری از مردم عصر ارتباطات را دچار مشكل می سازد.
آیا وقتی از دوستی دل آزرده می شوید، به آسانی از او دل برمی كنید یا این كه می نشینید و فكر می كنید و راه هایی برای بهبود روابط می یابید. هنر «دوستی با دیگران» از شمار والاترین هدف های زندگی است. دوستان خوب پشتوانه های با ارزشی در زندگی هستند.
زندگی گذران عمر نیست، برنامه ریزی كنید
مسلماً همه باید در زندگی هدف داشته باشند. این هدف باید به قدری باارزش و جذاب باشد كه شما را برای فعالیت و كوشش برانگیزد. همواره در رویای خود ببینید كه به هدفتان رسیده اید. این كار انگیزه شما را بالا می برد. برای این كار نیز برنامه ریزی لازم است.
هرگز «باری به هر جهت» زندگی نكنید. زندگی گذران عمر نیست. این افكار گول زننده اند. با برنامه ریزی مرتب و زمان بندی شده برای رسیدن به هدف بكوشید. همه این ها در گرو خلاقیت شماست.
▪ نیروی خلاق درون:
موفقیت های كوچك خود را بی اهمیت جلوه ندهید. این موفقیت ها پایه هایی هستند كه می توانید نیروی درونتان را بر محور آن بنا كنید. باید یاد بگیرید تا در ذهن خویش لحظات خوب زندگی را مجسم كنید و در قلبتان آن ها را احساس كنید تا ملكه وجود شما بشوند. بارها و بارها نیروی موفقیت را در وجود خود تولید كنید. واقعاً درك كنید كه انسانی ارزشمند هستید، تقصیرها و كوتاهی ها را از یاد ببرید. تصویر موفقیت را در ذهن خویش وسعت ببخشید و آن را با تجربه های تازه درهم آمیزید و تكمیل كنید.
▪ واقع بین باشید گر چه دشوار است:
قبل از هر چند واقعیات زندگی را تصدیق كنید و این خود كاری بس دشوار است، كافی است شما بخواهید با در نظر گرفتن واقعیات، هدف گیری و برنامه ریزی كنید. با تحریف حقایق و با دروغ گفتن به خود هیچ چیز عایدتان نخواهد شد. این كار ممكن است شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد.
▪ عفو خود و سایرین:
پیش از هر كاری باید خود را مشمول عفو قرار دهید. خود را از تصمیمات غیرعاقلانه و حرف های احمقانه گذشته تبرئه كنید. خطاها و لغزش های گذشته را به خود ببخشایید. از شكنجه خود به خاطر عقل و درایتی كه باید در گذشته به خرج می دادید و ندارید، دست بكشید. خاطره تلخ گاهی صدها اشتباه را از ذهنتان بشویید. زندگی خلاق بدون بخشیدن خود امكان پذیر نیست. كسی كه توانایی بخشیدن خود را ندارد شب از بی خوابی رنج می برد و روز از ملالت و خستگی. باید درك كنید كه شما انسان هستید و انسان كامل و بی عیب و نقص وجود ندارد. به موفقیت هایتان بیندیشید. شهد و شیرینی عفو خود و دیگران را بچشید.
▪ غلبه بر احساس تنهایی:
میلیون ها انسان از بیم تنهایی عذاب می كشند. غلبه بر احساس تنهایی كاری دشوار است. انسان تنها، تن به معاشرت با كسانی می دهد كه آن ها را دوست ندارد و به انجام فعالیت هایی می پردازد كه چندان شوقی بدان ندارد. تنهایی به معنای فیزیكی چندان مفهومی ندارد، چون غالباً اطراف ما را «همه» فرا گرفته اند، اما این «احساس تنهایی» است كه مساله ساز می شود. غم و اندوه نیز سبب تنهایی است.
برای تسلط براحساس تنهایی از تحمیل محدودیت های غیرمنطقی بر خود بپرهیزید. به عقاید دیگران احترام بگذارید و با تمام قوا به جنگ احساس ناتوانی بروید. جای «دلتنگی برای گذشته» را با احساس جدید «افق روزهای خوش آینده» عوض كنید. با قبول خود دیگران را نیز می پذیرید و براحساس تنهایی چیره می شوید.
هر روز موفقیت های گذشته را در آینده ذهن خود مجسم سازید تا هر روز با اعتماد به نفس بیشتر و با تصور ذهنی قوی تری به استقبال زندگی بروید. سایرین شاید اعتماد به نفس بیشتری نسبت به شما دارند.
▪ روز خلاق شما، امروز است:
با تردید جهان ما دنیایی بی عیب و نقص نیست، اما باید بدانیم با وجود همه ایرادها، نكته های مثبت هم هست و بر عهده شماست كه آن ها را بیابید. خلاقیت برای امروز و هدف گذاری برای امروز بیابید، امروز را مغتنم بشمارید. برای ایجاد خلاقیت می توانید از این عوامل كمك بگیرید: با شجاعت بیشتری تمركز كنید، گوش دادن فعالانه هنر است آن را بیاموزید، با اشتیاق و پیوسته به پیروزی بیندیشید، دیگران را تا حد نیازتان تایید كنید. قدم نخست برای رسیدن به روز خلاق، فكر كردن به آن است و لازمه این كار رها شدن از احساسات منفی است.
سپس با پرداختن به خود از اشتباهاتتان عبرت بگیرید. تحمل شنیدن حرف های دیگران را در خود پرورش دهید. تسلیم گرفتاری های زندگی نشوید. به خاطر داشته باشیم كه بدون نظم و ترتیب، زندگی خلاق امكان ندارد. از تخیل خود در جهت تحقق آرزوهایتان مدد بگیرید و خود را در حال رسیدن به آن ها مجسم كنید. از روز خلاق خود استفاده كنید، خدا همیشه همراه شماست. برای استفاده از منابعی كه در اختیار دارید هیچ وقت دیر نیست.
كاظم اشتهاردی
دانشجوی دكترای مسایل و برنامه ریزی خانواده
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید