جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
گردشگری دریائی؛ پرجاذبه اما فراموششده
صنعت گردشگری کشور با همه مزیتهائی که دارد سالها است افتان و خیزان در کنار سایر بخشهای اقتصادی کشور به حرکت خود ادامه داده اما هرگز حرفی برای گفتن نداشته است.
این در حالی است که جاذبههای گردشگری ایران در دنیا منحصربهفرد، بینظیر و زبانزد خاص و عام است.
علیرغم اینکه کشورمان از حیث میراث فرهنگی جزء ۱۰ کشور جهان است اما متأسفانه یک صدم درصد از سهم تجارت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم جهانی را بر عهده دارد.
گزارشهای سازمان جهانی گردشگری (WTO) حاکی است هزینههای سالانه گردشگری در دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است. در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا با ۵۰ میلیون مسافر خارجی در سال، صنعت توریسم بهصورت منبع اصلی ایجاد شغل درآمده و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا به این حرفه اشتغال دارند.
هر چند ۶۰ درصد از کل گردشگران جهان را اروپا به خود جلب میکند اما حدود ۷۰ درصد درآمد گردشگری خاورمیانه متعلق به کشورهای مصر و عربستان است.
برخی از کشورها امروزه به سمت گردشگری دریائی روی آوردهاند. کشورهای مالزی، اندونزی، هند، سنگاپور، هنگکنگ، چین و ژاپن در این زمینه پیشقدم شدهاند. دبی در حال ساختن ۳ جزیره مصنوعی به شکل نخل میباشد.
مالزی برای ایجاد گردشگری پایدار در این کشور پارکهای دریائی در جزایر تیکا و ... را گسترش میدهد. کشور اندونزی نیز با استفاده از شیوههای سنتی و مدرن گردشگری دریائی را روز به روز توسعه میدهد.
در این میان کشور ایران با همه موهبتهای الهی که در اختیار دارد هنوز نتوانسته است از صنعت گردشگری دریائی بهنحو مطلوب استفاده کند. اما از آنجائیکه توسعه صنعت گردشگری همچنین گردشگری دریائی در برنامه چهارم پیشبینی شده میتوان برای رونق آن در آینده امیدوار بود.
در ماده ۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه در این زمینه آمده است:
”دولت موظف است، بهمنظور تسهیل تجارت و حمل و نقل، استقرار صنایع دریائی، گسترش گردشگری، لوایح مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای دریائی را با اصلاح قوانین مرتبط و حذف وظایف موازی، مشابه و متضاد و تجمیع وظایف همگن و متجانس هر یک از دستگاهها، تفکیک کامل وظایف دستگاهها، برای اعمال حاکمیت تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
در بند ”و“ همین ماده نیز توسعه گردشگری دریائی مورد تأکید قرار گرفته است:
علاوه بر آنچه اشاره رفت اظهارنظر مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیز ما را به افق روشن این صنعت امیدوار میکند. بر اساس آنچه مسئولان وعده دادهاند. راهاندازی پژوهشکده فرهنگ و تمدن در خصوص، استفاده از سواحل خلیجفارس، فعال کردن جزایر قشم و کیش، با استفاده از سرمایهگذاران خارجی، اختصاص بن سفر به کارمندان، تشکیل شرکتهای مشترک گردشگری در کشور در دست مطالعه و اجراء است. اما نکتهای که نباید از آن غافل شد استفاده از کشتیهای بزرگ و مجلل تفریحی برای اعزام گردشگران به نقاط دیدنی جهان است که روزبهروز بر تعداد آنها افزوده میشود.
در چنین شرایطی هم مالکان و دارندگان کشتیها سد و قابل ملاحظهای کسب میکنند و هم کشورهائی که گردشگران برای مشاهده نقاط دیدنی آنها رهسپار میشوند، درآمد کسب میکنند.
حال که قرار است طرحی نو در صنعت گردشگری کشور انداخته شود بد نیست برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری دریائی، تهیه کشتی با امکانات ویژه همچنین اعزام تورهای دریائی نیز مورد توجه مسئولان، کارشناسان و دستاندرکاران قرار گیرد تا گردشگری دریائی نیز از بوته فراموشی بیرون بیاید.
منبع : ماهنامه پیام دریا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
رئیسی تهران حجاب توماج صالحی گشت ارشاد پاکستان رهبر انقلاب سریلانکا کارگران مجلس شورای اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی
کنکور آتش سوزی سیل هواشناسی سازمان سنجش خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل زنان
خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
ایران اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
هوش مصنوعی تیک تاک همراه اول فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات نخبگان عیسی زارع پور
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن پیری داروخانه دوش گرفتن