جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اعتراض گسترده به وزارت آموزش و پرورش


اعتراض گسترده به وزارت آموزش و پرورش
توهین بی سابقه به ساحت پیامبر اکرم(ص) از طریق برگزاری یک آزمون کتبی در وزارت آموزش وپرورش اعتراض و خشم شدید نمایندگان مجلس را برانگیخت.
تعداد زیادی از نمایندگان با اطلاع یافتن به توهین صورت گرفته به پیامبر در وزارت آموزش وپرورش خشم و اعتراض خود را نشان دادند و خواستار اقدام فوری قوه قضائیه و مسوولان عالیرتبه کشوری برای مجازات و برخورد قاطع با عوامل توهین صورت گرفته شدند.اخیراً در استان تهران آزمون سیره نبوی برای معلمان تهرانی برگزار شده است که در آن سوال و جواب های تستی بسیار وقیحانه یی درباره پیامبر مطرح شده به گونه یی که امکان انتشار آن حتی به صورت سربسته وجود ندارد.
آموزش وپرورش که برنامه یی را تحت عنوان آموزش ضمن خدمت فرهنگیان دارد در سال جاری به مناسبت سال پیامبر اعظم آزمون پایانی اش را درخصوص سیره نبوی برگزار کرد. سوالات مطرح شده در این آزمون در برخی مناطق استان تهران به قدری ناراحت کننده بود که در همان جلسه آزمون هم اعتراض پی در پی تعدادی از معلمان شرکت کننده در آزمون را به دنبال داشت. سازمان معلمان کشور هم با انتشار اطلاعیه یی از توهین صورت گرفته به پیامبر اسلام در قالب یک آزمون مذهبی انتقاد کرد و خواستار مجازات سریع عاملان این اقدام و برکناری محمود فرشیدی وزیر آموزش وپرورش شد.
روز گذشته تعدادی از نمونه سوالات مطروحه در این آزمون در اختیار نمایندگان قرار گرفت. هر نماینده یی که سوال و جواب ها را می خواند حالتی از بهت، تعجب، تاسف، اعتراض و خشم را از خود نشان می داد. برخی نمایندگان مانند عماد افروغ نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی گفتند هیچ فرقی بین سوالات این آزمون با توهین بزرگی که از طریق چاپ کاریکاتورها در روزنامه های دانمارکی به ساحت مقدس پیامبر شد، وجود ندارد.
موج اعتراض نمایندگان به توهین صورت گرفته در حدی بود که بلافاصله خبر برکناری رئیس سازمان آموزش ضمن خدمت فرهنگیان به آنان ابلاغ شد اما این خبر نه تنها اعتراض ها را فرو ننشاند بلکه به میزان آن هم افزود. تعدادی از نمایندگان ازجمله علی عسگری نماینده روحانی مشهد از تدوین طرح استیضاح وزیر آموزش وپرورش خبر دادند. عسگری حتی عذرخواهی رسمی وزیر آموزش وپرورش را هم برای جبران توهین صورت گرفته کافی ندانست. این در حالی بود که در ابتدای جلسه علنی مجلس ۳۰ نماینده طی تذکری کتبی به وزیر آموزش وپرورش خواستار بررسی و پیگیری علل طرح سوالات جسارت آمیز به پیامبر اسلام در آزمون آموزش ضمن خدمت فرهنگیان شدند که البته آموزش وپرورش بلافاصله به این تذکر جواب داد و اعلام کرد این آزمون لغو شده و طراح سوال نیز برابر مقررات مجازات شده است.
به موازات اینکه موج اعتراض نمایندگان به این مساله افزایش پیدا می کرد مقامات بیشتری از وزارت آموزش وپرورش برای توضیح درباره این توهین به مجلس می آمدند که در نهایت پای محمود فرشیدی وزیر آموزش وپرورش هم به مجلس باز شد. وی به محض ورود به ساختمان بهارستان مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت که فرشیدی در پاسخ به سوالات از ساحت پیامبر اسلام (ص) عذرخواهی کرد. وی گفت؛ کار زشت و موهنی صورت گرفته است و باید پیگیری کنیم تا به صورت ریشه یی حل شود، نه اینکه افکار عمومی جریحه دار شود.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس خواهان عذرخواهی وزیر است، واقعاً طرح استیضاح شما تهیه می شود، گفت؛ به اندازه یی که به من مربوط است، از ساحت پیامبر اعظم عذرخواهی می کنم اما واقعاً ما در سال پیامبر اعظم حجم زیادی کار کرده ایم. فرشیدی ادامه داد؛ یک ستاد بزرگداشت سال پیامبر اعظم با مسوولیت خود من تشکیل شده است و اولین کتاب ما در ارتباط با پیامبر اعظم در آموزش وپرورش چاپ شد. وی در پاسخ به این سوال که منبع سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان چه بوده است، گفت؛ کتابی به نام سیره پیامبر منبع سوالات بوده که البته این کتاب در آموزش وپرورش چاپ نشده است. فرشیدی تاکید کرد؛ این کتاب در وزارت ارشاد چاپ شده است. خبرنگار پرسید کتاب در کشور ما چاپ شده است؟ وزیر پاسخ داد؛ بله. به دنبال این سوال و جواب ها فرشیدی از جمع خبرنگاران خارج شد.
● ماجرا به افکار خاص وزیر برمی گردد
البته اگرچه فرشیدی عذرخواهی خود را اعلام داشت اما برخی نمایندگان عذرخواهی را کافی ندانستند و توهین صورت گرفته را ناشی از افکار خاصی دانستند که به ذهن مدیران ارشد وزارتخانه مهم آموزش وپرورش حاکم است.
از همین رو آنان خواستار بررسی ریشه یی ماجرا شدند. علی عسگری نماینده مشهد که معمولاً در بیان هر خبری ولو اخبار منفی با خبرنگاران با خنده رویی سخن می گوید اما روز گذشته اینگونه نبود و خشم خود را از حرکت آموزش وپرورش به سمت تحجر، جمود و خشک مقدسی بیان کرد. وی گفت؛ سوالات به قدری وقیحانه است که شرم دارم آن را بیان کنم. نماینده مشهد افزود؛ به طور کل در این سوالات سعی شده است رفتارهای پیامبر اکرم(ص) خلاف اصول و اخلاق نشان داده شود. بنابراین مساله به این سادگی ها نیست و ناشی از انحراف فرهنگی معرفتی آموزش وپرورش از عقاید و افکار امام(ره) و مبانی ناب و اصیل اسلامی است.
وی که مرتب درباره خطر حاکمیت جمود بر کشور هشدار می داد، گفت؛ ما آموزش وپرورش را اساس محکم نظام می دانیم و اجازه نخواهیم داد که به تفکر مقدس مابی و جمود ذهنی ملبس شود. نایب رئیس کمیسیون اصل نود در پاسخ به این سوال که حکم این افراد چیست، گفت؛ توهین به نبی اسلام که توسط رسانه های دانمارک صورت گرفته بود، آن همه تلاش جهانی و بین المللی صورت دادیم تا عذرخواهی کنند، امروز که در عین حال رهبر انقلاب امسال را سال پیامبر اعظم معرفی کرده بودند، متاسفانه شاهد این اتفاق هستیم.
عسگری تصریح کرد؛ این سوالات مربوط به آزمون آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و گویای این موضوع است که آقایان می خواهند به این سخیفی معلم تربیت کنند و آموزش ضمن خدمت فرهنگیان داشته باشند. وی افزود؛ اگر با این دیدگاه سطحی و خلاف اصول اخلاقی اسلامی معلمی با این طرز تلقی بخواهد به دانش آموزان ارائه فکر کند، باید دید چه بلایی بر سر نظام می آید. عسگری تاکید کرد؛ این سوالات توهین آشکار است و باید از آقای وزیر پرسید «این سوالات چگونه به تایید برای طرح در آزمون رسیده است؟»
نماینده مشهد خاطرنشان کرد؛ آقای فرشیدی هم باید به نمایندگان ملت و هم به مسلمانان در سطح جهان اسلام توضیح دهند و پاسخگو باشند. البته نماینده مشهد در شرایطی درباره خطر حاکمیت جمود فکری به ویژه در آموزش وپرورش هشدار می داد که برخی نمایندگان دیگر می گفتند با سابقه یی که وزیر آموزش وپرورش از خود ارائه داده است انتظار رفتاری غیر از این هم در وزارت آموزش وپرورش نداریم. اشاره نمایندگان به جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه سال گذشته بود. در آن جلسه محمود فرشیدی که به عنوان یکی از چهار وزیری که برای تکمیل کابینه محمود احمدی نژاد به مجلس معرفی شده بود به سختی رای اعتماد گرفت. از ۲۶۰ نماینده حاضر تنها ۱۳۰ نماینده به او رای اعتماد دادند. علت رای اعتماد پایین به محمود فرشیدی که یکی از شکننده ترین آرای کابینه را به خود اختصاص داده است به واسطه دیدگاه های فکری و عدم سابقه موثر آموزشی در نظام آموزش وپرورش کشور است. جلسه علنی آن روز مجلس تحت تاثیر انتقادات گزنده یی قرار داشت که از سوی کاظم جلالی و هادی دوست محمدی نمایندگان شاهرود و سمنان نسبت به فرشیدی به عمل آمد.
در آن جلسه جلالی انتقادات تندی را نسبت به مبانی فکری، سوابق و دیدگاه های محمود فرشیدی به عمل آورد. انتقاداتی که باعث شد بلافاصله اطرافیان وزیر آموزش وپرورش که به همراه وی به مجلس آمده بودند، در بالکن صحن علنی مجلس بر گرد کاظم جلالی جمع شوند و به او اعتراض کنند که چرا اینگونه از وزیر انتقاد کرده و او را تخریب می کند. کاظم جلالی یک جواب داد و گفت فرشیدی صلاحیت ندارد و در آینده یی نه چندان دور این مساله اثبات خواهد شد. اما نطق آن روز جلالی حاوی چند نکته بود.
او در نطق خود گفت؛ بحث هایی که مطرح می کنم به هیچ وجه جنبه شخصی ندارد، زیرا به عنوان دوست و برادر آقای فرشیدی صحبت می کنم. اما معتقدم انتخاب فرشیدی انتخاب مناسبی نیست و باید ابراز تاسف کرد که سطح آموزش وپرورش را در جامعه که صادرکننده نیرو است با انتصاب و جابه جایی مدیران به سطح تنزل برسانیم. این در حالی است که وزارت آموزش وپرورش دارای جایگاهی بسیار با اهمیت در کشور است و پیش از انقلاب و بعد از آن همیشه شاهد حضور قوی ترین شخصیت ها در وزارت آموزش وپرورش بوده ایم.
این وزارتخانه شهید رجایی و شهید باهنر را داشته است. این که بخواهیم امروز سطح آموزش را این قدر پایین بیاوریم فاجعه بزرگی است. من از شما می خواهم تا یک بار دیگر برنامه وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش را مطالعه کنید، چرا که آقای فرشیدی از به کارگیری طلبه ها در مدارس می گوید اما نباید با آبروی روحانیت بازی کرد. آقای فرشیدی در برنامه خود آورده است، تدوین طرح احیای نقش تربیتی مدارس با رویکرد نوین با اصلاح بخش های مرتبط در ستاد آموزش وپرورش و نیز با عنایت به طرح مشارکت طلاب آموزش دیده و مشاوره تربیتی مدارس. جلالی در آن جلسه افزود؛ اما مگر می شود در صورتی که ما قصد استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدریسی را داشتیم و مجلس نیز آن را تصویب کرد و هنوز هم به اجرا نرسیده است پس چطور می شود طلبه ها را نیز به کار گرفت.
در عین حال این طلبه ها با چه مجوزی استخدام خواهند شد. کجای حوزه علمیه قم به طلبه ها مشاوره تربیتی و آموزشی می دهد که شما قصد استخدام آنها را دارید؟ چرا با آبروی روحانیت بازی می کنیم؟هادی دوست محمدی نماینده سمنان هم در آن جلسه در جایگاه مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش گفت؛ من چون تردید داشتم که مخالف باشم یا نه، با قرآن مشورت کردم. نماینده سمنان با بیان این که گاهی برخی مخالفت ها هزینه اش کم نیست، گفت؛ وظیفه اصلی ما احراز صلاحیت است و ما قسم یاد کردیم که احراز صلاحیت کنیم و سوگند خوردیم مصالح کشور را حفظ کنیم که اگر کوتاهی کنیم ما مسوولیم. این نماینده روحانی مجلس افزود؛ من طلبه ام، مگر طلبه جوان چه تخصصی دارد که ما از او بخواهیم برنامه ریزی درسی کند، آیا این دیدگاه کارشناسی است؟● انتقادات مشابه
در پایان جلسه علنی مجلس به وضوح می شد انتقادات مشابهی را از سوی نمایندگان نسبت به وزیر آموزش وپرورش دید. بسیاری از نمایندگان می گفتند در جلسه رای اعتماد مجلس به فرشیدی درباره احتمال ورود افکار متحجرانه به ساختار آموزش وپرورش هشدار داده می شد که البته در میزان رای اعتماد به او تاثیرگذار بود، اما ظاهراً به عمق ماجرا توجه زیادی نکردیم و الان تحقق هشدارها را شاهد هستیم و می بینیم چگونه در قالب سوال به ساحت پیامبر اسلام توهین می شود.
عماد افروغ در همین زمینه گفت؛ ممکن است در ضمن احادیث ما یک چنین چیزهایی به صورت پراکنده باشد که اینها برگرفته از کتاب سنن نبی علامه طباطبایی باشد، اما تنظیم این سوالات مربوط به این کتاب نیست. افروغ گفت این سوالات این قدر وقیح است که به خودم اجازه نمی دهم آنها را تکرار کنم، که البته این حکایت از یک سادگی ندارد و یک عمل کاملاً رندانه است که باید برخورد شدیدی نسبت به آن صورت گیرد. ضمن این که فقط به سطحی از رفتارهای پیامبر(ص) توجه کرده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد؛ ما توقع داریم به جهان بینی، ارزش ها، سیره و سلوک نظری و عملی پیامبر(ص) توجه شود. وی با بیان این که این سوالات به لحاظ مضمونی و به لحاظ شکلی اشکال دارد، یادآور شد؛ باید با طراح این سوالات به شدت برخورد شود. چه فرقی بین این سوالات و کاریکاتوری است که در دانمارک منتشر می شود؟
این در جهان اسلام و در تشیع و در سال پیامبر اعظم(ص) اتفاق می افتد. علیرضا زاکانی نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان هم در این زمینه گفت؛ به نظر بنده این سوالات از سر نادانی و ناآگاهی و به نوعی شیطنتی است که باید با دست اندرکاران آن به نحو بسیار بالایی برخورد شود و زمینه های این مباحث را خشکاند. وی افزود؛ همچنین بازشناسی جریانی که منجر به این امور شده مورد انتظار ماست، چرا که فقط برخورد کافی نیست و ریشه هایی که منجر به این موارد می شود باید خشکانده شود.
این برخوردها هم امکان مصونیت برای آینده دارد و هم شرایط فعلی التیام پیدا می کند. مرتضی تمدن نماینده شهرکرد و دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان هم تاکید کرد؛ نباید همه را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم و اگر غیرخودی کاری را انجام داد زمین و آسمان را به یکدیگر بدوزیم ولی در مورد خودی چشم مان را ببندیم. تمدن تصریح کرد؛ سخیف کردن زندگی پیامبر(ص) و حرمت شکنی ایشان توسط هر کسی با هر دیدگاهی باید با برخورد جدی مواجه شود. برخورد باید علمی باشد و ما برخورد چماقی را تایید نمی کنیم.
نماینده مردم شهرکرد یادآور شد؛ تا این حد جایگاه رفیع پیامبر(ص) را تنزل دادن خطای نابخشودنی است. امیدواریم در برخورد با این جریان شخص وزیر در خط مقدم باشد و رئیس جمهور نیز واکنش نشان دهد. تمدن با اعلام این خبر که شنیده ایم مدیرکل ضمن خدمت عزل شده است، یادآور شد؛ این مقدار اقدام کافی نیست و منتظر واکنش رئیس جمهور و وزیر آموزش وپرورش نسبت به این رخداد هستیم.
● توضیحات مسوولان آموزش وپرورش
نقوی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای مهارت های حرفه یی و تربیت معلم آموزش وپرورش، درباره توهین صورت گرفته به پیامبر اکرم(ص) با اشاره به برگزاری سالانه دو هزار دوره آموزشی تخصصی در قالب کلاس های ضمن خدمت در آموزش وپرورش گفت؛ وزارت آموزش وپرورش به دلیل کثرت و تنوع نیرو، دوره های ضمن خدمت مختلفی را در سطح فرهنگیان برگزار می کند که تاکنون در هیچ یک از این کلاس ها و آزمون ها دچار مشکل نشده ایم.
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای مهارت های حرفه یی و تربیت معلم آموزش وپرورش افزود؛ در روزهای اخیر دوره یی از آموزش های عمومی با عنوان آشنایی با سیره نبوی در ۳۱ استان کشور، برگزار شد که این دوره به صورت غیرحضوری و غیرمتمرکز در هر استان در سطح فرهنگیان برگزار و آزمونی از افراد شرکت کننده در این دوره به عمل آمد.
وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از استان های کشور در برگزاری این آزمون با مشکلی مواجه نشدیم، ادامه داد؛ تنها در حوزه شهرستان های استان تهران و در بخش محدودی که ویژه فرهنگیان فوق دیپلم و پایین تر برگزار شد، با مشکلاتی مواجه شدیم که آموزش وپرورش بعد از آگاهی از نوع سوالات، نسبت به برخورد با طراح سوال اقدام کرد.
نقوی اعلام کرد؛ تعدادی از سوالات مطرح شده در این آزمون مناسب شأن پیامبر اعظم نبود و به همین دلیل آموزش وپرورش نسبت به برخورد با طراح سوال اقدام کرد. مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای مهارت های حرفه یی و تربیت معلم آموزش وپرورش، در خصوص نظارت آموزش وپرورش بر سوالات مطرح شده در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان، یادآور شد؛ سوالات به صورت محرمانه تهیه و تنها در زمان برگزاری آزمون باز می شود، بنابراین مسوولان آموزش وپرورش سوالات را قبل از روز برگزاری آزمون مشاهده نخواهند کرد و مجوز چنین کاری را ندارند.
وی تصریح کرد؛ بعد از مشخص شدن وجود مشکل در آزمون برگزار شده، سازمان آموزش وپرورش شهر تهران با صدور اطلاعیه یی از کلیه فرهنگیان عذرخواهی کرد و وجود کج سلیقگی در این آزمون را پذیرفت. به گفته نقوی براساس اعلام سازمان آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران، فرهنگیانی که در این آزمون پذیرفته شده اند، گواهی مربوط به آن را دریافت خواهند کرد ؛ اما از فرهنگیانی که موفق به کسب نمره قبولی نشده اند، با معرفی کتابی جدید، آزمون دیگری گرفته خواهد شد. مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای مهارت های حرفه یی و تربیت معلم آموزش وپرورش یادآورشد؛ فرد مذکور براساس کتاب «سنن نبی» علامه طباطبایی اقدام به طرح سوال کرده و این سوالات از متن کتاب معرفی شده برای آزمون استخراج شده است.
● سوال کاظم جلالی از فرشیدی
همچنین در جلسه علنی مجلس سوال کاظم جلالی نماینده شاهرود از وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد. در بخشی از این سوال آمده است؛ دلایل طراحی سوالاتی که توهین آشکار به وجود نازنین پیامبر اعظم (ص)، آن هم در سال پیامبر اعظم (ص) است، در آزمون سیره نبوی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان چیست؟ در ادامه سوال آمده است؛ این چه تفکر حاکمی است در آموزش و پرورش که از دل آن تفکر چنین سوالات معوج و بی ربطی بروز می یابد؟ چه انسان های متحجر و کوچک و بی بنیه یی در برخی پست های آموزش و پرورش منصوب شده اند که نتیجه عملکرد آنها هرازگاهی در این گونه حرکات فوق العاده مستهجن بروز می یابد. آقای وزیر شما در برنامه هایتان گفته بودید که به دنبال متخصصان و اسلام شناسان حوزه خواهید رفت، فارغ از نقدی که بر این برنامه شما وارد است و در زمان رای اعتماد به آن اشاره کردم اما آیا اسلام شناسان شما این اشخاص هستند؟
ایرج جمشیدی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید