جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شش فرمان طلایی برای ازدواج


شش فرمان طلایی برای ازدواج
تفاهم، عبارت است از همدیگر را فهمیدن و درک کردن. در زندگی برای نیل به تفاهم، باید عوامل و شرایطی مهیا باشد که قبل از ازدواج، زن و مرد با توجه به عنایت کافی به آنها زمینه تفاهم هر چه بیشتر را در زندگی فراهم آورند. پس دختر و پسر در آستانه ازدواج برای نیل به توافق و تفاهم در ازدواج باید دارای شرایطی برای ازدواج باشند.
۱) ایمان و اعتقادات مذهبی:
زن و مرد یک عمر شریک هم در زندگی هستند و اکثر اوقات را با هم می گذرانند، پس تحت تاثیر عقاید، افکار، رفتار و اخلاق یکدیگر قرار خواهند گرفت. بدون تردید مرد یا زن معتقد و دیندار نه تنها همسر خود را به دینداری، تقوا و عمل صالح تشویق می کند، بلکه می تواند فضای خانواده را به محیطی امن و دور از گناه تبدیل کند. علاوه بر این همسر با ایمان و با تقوا از هر جهت قابل اعتماد و برای تربیت فرزندان شایسته تر است.
۲) تحصیلات:
تشابه تحصیلی، یکی از عوامل مهم در ایجاد تفاهم بین زن و مرد است، ضمن آنکه علم و دانش به خودی خود یک مزیت و کمال مطلوب برای انسان محسوب می شود. زن و مردی که یکدیگر را بهتر درک کنند، بیشتر قادر خواهند بود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و طبیعتا وظایف و مسوولیت های خویش را بهتر انجام می دهند و در تعلیم و تربیت فرزندان خویش از تفاهم و توافق بیشتری برخوردارند. هرچند که تحصیلات به خودی خود نمی تواند عقل و درایت کافی را در زندگی تضمین کند، ولی به هر حال تشابه در سواد و تحصیلات زن و مرد، عامل موثری در تفاهم بین آن دو به حساب می آید.
۳) سن:
تناسب سن، میان زن و مرد، آن دو را از نظر نیازها و علایق به هم نزدیک تر می کند و طبیعتا در چنین شرایطی توقعات و انتظاراتشان از یکدیگر واقع بینانه تر خواهد بود. در مورد تناسب سنی، معمولا توصیه می شود که زن حدود دو تا چهار سال از مرد کوچک تر باشد. کارشناس خانواده برای دختران سنین ۲۲ ـ ۲۰ سال و برای پسران ۲۶ـ۲۴ سال را توصیه می کنند. به هر حال باید توصیه کردکه رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی الزاما با سن تقویمی و شناسنامه ای هماهنگ نیست. به همین جهت نیز تناسب در سن را نباید یک شرط الزامی برای تفاهم بین زن و مرد در نظر گرفت، مشروط بر آنکه عوامل دیگری که از ویژگی های یک فرد رشد یافته است، مورد توجه قرار گیرد.
۴) زمینه های تربیتی و فرهنگی خانواده:
تحقیقات نشان می دهد که یکی از مهمترین عوامل در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر، تشابه در زمینه های تربیتی و فرهنگی خانواده های آن دو است. رفتار، اکتسابی است و خانواده همیشه مهمترین و مستحکم ترین نهاد تربیتی فرد است.
بسیاری از عادات، سلوک، رفتار و اخلاق فرد حتی آداب غذاخوردن، معاشرت، حرف زدن و بسیاری از ارزش های فرد در زندگی، در بستر خانواده آموخته می شود. بنابراین تشابه در وضعیت تربیتی و فرهنگی خانواده دختر و پسر، از اهمیت والایی برخوردار است و نبود تشابه یا تضاد در شیوه های تربیتی در دو خانواده، می تواند منشأ بسیاری از اختلافات و درگیری های زن و مرد در زندگی زناشویی شود. در بین عوامل موثر در طلاق، اختلاف و تفاوت در زمینه های فرهنگی و تربیتی خانواده زن و مرد، از فراوانی بالایی برخوردار بوده است.
۵) وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده:
کارشناسان خانواده توصیه می کنند که خانواده دختر و پسر از نظر طبقه و وضع اقتصادی ـ اجتماعی مشابه باشند تا سازگاری بیشتری را در کنار هم تجربه کنند. لکن این مسئله عمومیت ندارد و هستند افرادی که با وجود تفاوت در طبقه اجتماعی و ثروت و دارایی در کنار هم زندگی سعادتمندی را می گذرانند. بنابراین آنچه برای سازگاری زن و مرد مهمتر و موثرتر است کمالاتی از قبیل ایمان و تقوا، اخلاق و رفتار نیک، هوش، درایت، تربیت و اصالت خانوادگی است.
۶) تناسب و تفاهم به جای تطابق و تشابه:
زن و مرد از نظر عواطف، احساسات، سلیقه و رفتار نمی توانند به یک وحدت دست یابند و تطابق و یکی بودن مطرح نیست، بلکه مراد توافق کلی زن و مرد در مسائل مختلف زندگی است که زیربنای آن تفکر و اندیشه است. هیچ دو نفری صددرصد مثل هم نیستند و هیچ دختر یا پسری با فتوکپی خویش ازدواج نمی کند، لکن هر اندازه نقاط مشترک و تشابه بین دختر و پسر باشد احتمال بهتر زیستن و سازگاری آنان بیشتر خواهد بود.
درعین حال که زندگی های زناشوئی نیز همانند افراد با یکدیگر متفاوت است و زندگی هر زن و مرد بی همانند و در نوع خود بی نظیر است.
زن و مرد باید به رغم تفاوت های فردی خود که حاصل عوامل ارثی، محیطی و رشد در طول زمان است یکدیگر را درک کنند، زبان یکدیگر را بفهمند، تفاوت در سلیقه ها را بشناسد و یکدیگر را آنگونه که هستند بپذیرند. پس هر دختر و پسری که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند باید با تکیه بر توان عقلی و قدرت اندیشیدن خود معیارهای اصولی همانندی را در نظر بگیرند و با توجه به نقاط مشترک و تشابه بیشتر، همسر خویش را برگزینند، با او پیمان ازدواج ببندند و برای یک زندگی سازنده، شاد و سعادتمند بر خداوند توکل کنند. اساس حفظ روابط در زندگی زناشوئی و خانوادگی، پیروی از ارزش های اخلاقی است و نه صرفا اتکا به امتیازات و حقوقی که قانون برای مرد و زن یا فرزندان در نظر گرفته است.
بحرانی که در جوامع امروز زندگی زناشوئی، کیان خانواده و حتی جوامع را تهدید می کند، عمدتا معلول فقدان اخلاق و ارزش های اخلاقی است. از جلوه های تفاهم در خانواده و زندگی زناشوئی، روحیه گذشت و عفو، شکیبایی و بردباری، صمیمیت و صداقت، حسن خلق و پذیرش، تکریم و تواضع، محبت و روابط مطلوب و سازنده زن و مرد است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید