جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سندرم خستگی مزمن


سندرم خستگی مزمن
گاهی افرادی را می بینید كه دائما احساس خستگی ، دردهای منتشر بدن ،اختلال در تمركز حواس و فراموشی بیش از حد ، سردردهای دائمی و آزار دهنده ، سختی در بلند شدن از رختخواب و احساس ناتوانی صبحگاهی و...شكایت دارند.
این حالت را اصطلاحا سندرم خستگی مزمن می نامند و البته برای گذاشتن این تشخیص ، رد كردن بیماریهای دیگر بسیار اهمیت دارد .این بیماری نسبتا شایع بوده و از سال ۱۹۸۰ توسط پزشكان مورد توجه خاصی قرار گرفت.
بسیاری از مبتلایان ، خودشان از ابتلاء به این مشكل به عنوان سندرم خستگی مزمن بی خبرند و مرتبا به متخصصین مختلفی مثل پزشكان قلب ، و... مراجعه می كنند تا تحت درمان قرار گیرند.
از اصلیترین علائم این بیماری میتوان به احساس خستگی و ضعف ، و ناتوانی انجام فعالیتهای روز مره و معمولی حتی پوشیدن لباس ، یا خوردن غذا و...، تمایل به خوابیدن بیش از حد و... اشاره كرد.بحدی كه شغل ، تحصیل و سایر فعالیتهای شخص را تحت تاثیر قرار می دهد .
این بیماری می تواند چند ماه تا چند سال بطول انجامد. اغلب مبتلایان را خانمها خصوصا در سنین بین ۲۰-۴۰ سال تشكیل می دهند ، اما هر فردی با هر سنی در معرض ابتلاء به آن میباشد.
علل این بیماری كدامند ؟
علل این حالت هنوز بطور كامل شناسائی نشده اند امادر گیری سیستم های ایمنی و اعصاب را در ایجاد آن دخیل می دانند. زمینه های ژنتیكی ، بیماریهای زمینه ای ، شرایط محیطی ، استرسها و بسیاری از مسائل دیگر در ایجاد این مشكل مورد اتهامند. حتی برخی محققین ، ویروسهای خاصی را در ایجاد این بیماری مسؤل دانسته اند ! اما میتوان گفت كه هنوز هیچكدام از این نظرات به اثبات نرسیده اند !
علائم این بیماری از فردی تا فرد دیگر تفاوتهای فاحشی دارند، و از شدتهای مختلفی برخوردارند . از سال ۱۹۹۳ به بعد قرار شد تنها زمانی این تشخیص بر روی افراد گذاشته شود كه حد اقل بیش از ۶ ماه درگیری واضح وجود داشته باشد و سایر بیماریها و حالات مولد این علائم رد شده باشند.
نكته ی جالب اینكه برخی از این افراد حتی دچار تبهای خفیف ،تاری دید ، لرز ، تعریق شبانه ، اسهال ، و تغییرات اشتها نیز میشوند‌!
تشخیص این بیماری كار ساده ای نیست ، چرا كه وسیله یا آزمایش خاصی برای اینكار وجود ندارد بلكه باید با رد كردن بیماریهای متعدد دیگر مثلا در سیستم كلیه و مجاری ادرار ، قلب ، عفونتها ، افسردگی و سایر بیماریها ی روحی روانی ،مشكلاتی از قبیل سكته های مغزی ، كم خونیهای مختلف مثلا ناشی از كمبود آهن ، بیماریهای هورمونی مثل كم كاری تیروئید و ... ، به این بیماری مرموز و موذی فكر كنیم.
منبع : سایت دکتر ظهرابی


همچنین مشاهده کنید