چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آیا می دانید کیف های مدرسه می توانند صدمات شدیدی به ستون فقرات کودکانتان وارد کنند ؟


آیا می دانید کیف های مدرسه می توانند صدمات شدیدی به ستون فقرات کودکانتان وارد کنند ؟
یكی از معمولترین راههای بردن كتاب و دفتر به مدرسه كیف است !و میتوان این وسیله را یكی از همراهان همیشگی كودكان در طول سال تحصیلی دانست . اما آیا میدانید كه استفاده ی نادرست از این وسیله میتواند صدمات جبران ناپذیری به ستون فقرات كودكانتان تحمیل كند؟
درد گردن ، كمر درد ، انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات ، افزایش غیر طبیعی انحناهای ستون فقرات و حتی در مواردی آسیب به رشته های عصبی از جمله ی این آسیب ها و مشكلات بشمار میروند.برای پیشگیری از این آسیب ها باید هم ما و هم كودكانمان اطلاعات كافی در مورد نحوه ی استفاده از كیف های مدرسه داشته باشیم.
حمل كیف های كوله ای اگر توسط یك شانه انجام شود باعث وارد كردن فشار زیادی به طور نا متناسب و غیر همسان به این سمت شده ، و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات میشود. این مسئله گر چه در بالغین نیز حائز اهمیت است اما در كودكان بخاطر اینكه هنوز این مهره ها در حال رشد هستند ، بیشتر خودنمائی میكند. و زمینه ساز اسكولیوز ( انحنای غیر طبیعی به طرفین ) خواهد بود.همچنین كشیدگی حاصل از حمل كیف ، باعث آسیب های گذرا یا حتی ماندگاری در ریشه های عصبی شانه و دست ها ، همچنین ریشه های عصبی گردن خواهد شد.
سنگینی بیش از حد كیف، كه در اثر حمل كتابهای درسی و وسایل مدرسه مسئله ای نسبتا معمول است و بطور شایعی دیده میشود ، همراه با حمل نامناسب و غیر اصولی آن اثرات بسیار منفی و بعضا ماندگاری بر مفاصل و ریشه های عصبی دارد.در شرایط یكسان و درمقایسه باكیفهای دستی ،میتوان كوله های پشتی را سالم تر در نظر گرفت !
چرا كه در صورت استفاده صحیح نیرو را به دو طرف منتقل میكنند ، و به این دلیل اثرات منفی كمتری برای سلامتی بدن خواهند داشت ، البته باید سعی شود در انتخاب كوله های پشتی دقت كافی مبذول گردد. مسئله ی مهم در انتخاب كوله پشتی ، مشخصات آن است و نباید صرفا بر اساس مد و زیبائی تصمیم گیری كنیم . و این چیزیست كه متاسفانه معمولا در نظر گرفته نمی شود .هر چه انتشار نیروهای وارده توسط كوله پشتی به نواحی مختلف بدن بیشتر باشد ، بهتر خواهد بود ، یعنی باید نیروی وارده به محلهای مختلف پخش شود تا اثرات نامطلوب و منفی آن كاهش یابد.
برای این منظور كوله پشتی خوب باید دو بند شانه ای پهن و نرم داشته باشد ، كه بتوان آنها را براحتی روی شانه ها قرار داد . بند كمری نیز از جمله ضروریات یك كوله پشتی خوب بشمار میرود ، چرا كه از انتقال تمام نیروی وزن به شانه ها جلوگیری میكند و خصوصا از ایجاد سوانح احتمالی در فرد مثلا در زمستان جلوگیری میكند. باید سعی شود كمترین میزان كتاب و لوازم التحریر با كیف یا كوله پشتی حمل شود ، و برای این هدف باید مسؤلین مربوطه یا والدین كودك ابتكاراتی را بكار بندند ، مثلا كتاب را در مدرسه یا منزل مورد استفا ده قرار دهند و برای محل دیگر از جزوه یا سایر روشهای مفید ، بهره برند.مطلقا نباید كودكان را به حمل وسایلی كه بندرت مورد استفاده قرار میگیرند مجبور كنیم ، برای مثال انتقال تمام دفاتر یا كتابها بطور روتین منع شود وصرفا وسایل ضروری را جابجا نمایند.
باید به كودك خود آموزش دهیم كه كوله پشتی را تا حد امكان به پششت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری نماید . همچنین باید از نگه داشتن كیف و كوله پشتی در دست یا بر روی شانه ها در سر صف جلوگیری نمائیم .
در مورد اینكه چه میزان وزنی را برای كودكان سنگین بدانیم اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد ولی اغلب محققین قبول دارند كه وزن بالاتر از ۱۰ - ۱۵% وزن كودك ، برای او سنگین در نظر گرفته می شود.اما حتی این هم نمیتواند میزان دقیقی باشد چون بسیاری از كودكان تحمل این وزن را هم ندارند.
اگر دیدید كه كودك برای حمل كوله اش باید خود را به جلو خم كند ، بدون توجه به وزن آن ، این كوله را برایش سنگین بدانید ، همچنین ایجاد درد ، گزگز اندام ها خصوصا دستها و شانه ها یا هر گونه مشكلات دیگری نیز بمعنی ضرورت كاهش وزن كیف و كوله پشتی هستند.
منبع : سایت دکتر ظهرابی


همچنین مشاهده کنید