سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سردردهای اطفال


سردردهای اطفال
سردردها را می توان به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم كرد ، گروه اول شامل سردردهای میگرنی ، سردردهای خوشه ای و سردردهای تنشی ( یا اصطلاحا عصبی ) بیش از نود درصد موارد را به خود اختصاص میدهند و ده درصد بقیه ( موارد ثانویه ) بر اثر بیش از سیصد علت مختلف و بیماری گوناگون پدید می آیند.

سردرد در اطفال ، گر چه نه مثل بالغین ، اما بهر حال نسبتا شایع است و با افزایش سن ، به میزان و شیوع آن افزوده می شود بطوریكه سردردهای شدید و عود كننده یك نفر از هر صد كودك زیر ده سال و تقریبا پنج نفر از هر صد كودك ده تا هفده سال را رنج میدهند . شیوع سردردهای معمولی از این میزان نیز بیشتر است .
بیشتر از نصف افراد تا سن پانزده سالگی سردردهای مختلفی را تجربه كرده اند .
سردردهای اطفال یكی از علل غیبت از مدرسه بوده ، باعث محدودیت هائی برای كودك مبتلا و بازداشتن او از فعالیت های اجتماعی ، و حتی روابط خانوادگی شده و احتمال وقوع سردردهای بعدی ( در سنین پس از بلوغ ) را افزایش می دهند .
بر خلاف بالغین ، سردردهای اطفال ، تمایل خاصی به گروه جنسی مؤنث ندارند و هر دو جنس را تقریبا به یك میزان درگیر می سازند . اما این شیوع بمرور و در گروه های سنی بالاتر بسمت دختران گرایش می یابد.
وقتی كودكی با سردردهای عود كننده مراجعه می كند باید به انواع خاصی از سردرد فكر كنیم و در صدد تائید یا رد آنها بر آئیم ، از این گروه می توان به سردردهای متعاقب ضربه مغزی ، میگرن ، سردردهای تنشی ( یا عصبی ) سینوزیتی ، سردردهای ناشی از وجود ضایعات فضاگیر داخل جمجمه ای ، اختلالات بینائی ، بازگیری از كافئین ! شبه تومور مغزی ( پسودوتومور سربری ) اختلالات خواب ، پركاری تیروئید ، بالابودن فشار خون ، بیماری مفصل فكی گیجگاهی ، و ( بندرت ) سردردهای خوشه ای فكر كنیم .نكته قابل ذكر اینكه سردردهای خوشه ای معمولا در سنین بالای بیست سال دیده می شوند .
● سردردهای متعاقب ضربه سر !
تقریبا دو میلیون امریكائی در سال دچار درجات مختلفی از ضربه به سر می شوند و تقریبا پانصد هزار نفر از آنان نیاز به بستری در بیمارستان دارند ! سوانح موتوری ( ماشین و ... ) و نیز سقوط از ارتفاع علل اصلی این ضربه ها را بخود اختصاص می دهند . علت اصلی ضربه های سر اطفال ، سقوط از بلندی است . بسیاری از این افراد دچار سردردهای بعدی خواهند شد ! ( در آمارهای مختلف بین سی تا نود درصد ! ) و بین سی تا پنجاه درصد موارد از سردردهای مزمن رنج خواهند برد ! سردرد در بسیاری از این موارد پس از چند ساعت تا چند روز ، نمایان می شود . احساس منگی ، سرگیجه ،‌ تحریك پذیری ، رفتار نابهنجار و غیر طبیعی ، خستگی زودرس ، اضطراب ، بیخوابی و یا بهم خوردن سیكل طبیعی خواب / بیداری ، اختلال در تمركز فكر و حافظه از جمله علائمی هستند كه به احتمال زیاد در این افراد دیده خواهند شد . این سردردها می توانند بین یك تا دو هفته ، حتی تا هیجده ماه ادامه یابند و در برخی موارد ممكنست تا پایان عمر با فرد همراه باشند !
منبع : سایت دکتر ظهرابی


همچنین مشاهده کنید