سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


داستان لباس‌های زمستانی


داستان لباس‌های زمستانی
اگرچه زمستان نصف راهش را رفته، باز هم بازار پوشاك زمستانی داغ است. به‌خصوص زمستان امسال كه با زمستان‌های قبلی حسابی توفیر دارد، بس كه سرد است. داستان لباس‌های زمستانی، مثنوی هفتاد من كاغذ است: زیرپوش‌های زمستانه، پولور، جلیقه، ژاكت، كاپشن، پالتو، شلوار پشمی، دستكش، كلاه و چتر. البته شهروندان تهرانی، زمستان امسال در كنار همه اقلام این فهرست، دغدغه دیگری هم داشتند: ماسك.
● و اوایل پارچه بود
همه چیز از پارچه شروع می‌شود. پارچه‌ها در یك نگاه كلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: یا مثل ابریشم، پشم و كتان (نخی) از موجودات زنده یا گیاهان به‌ دست می‌آیند یا مانند نایلون و پلی‌استر به وسیله آدمیزاد ساخته می‌شوند. به دسته اول می‌گویند الیاف طبیعی و به دسته دوم می‌گویند الیاف مصنوعی. پارچه‌های پشمی و ابریشمی كه از دسته الیاف طبیعی هستند، جان می‌دهند برای لباس زمستانی. همان طور كه از اسمش هم پیداست، پشم را از پوست و پوشش خارجی بدن حیوانات تهیه می‌كنند.
بعضی از انواع پارچه‌های پشمی زبر است ولی خیلی از انواع آن هم نرم است. الیاف پارچه‌های پشمی، مجعد و پیچ‌خورده است. همین حالت اسفنجی آنهاست كه باعث می‌شود این پارچه‌ها مانند یك عایق عمل كنند و گرما را حفظ كنند. اگر پشم از نوع بافته‌شده باشد، درخشندگی كمی دارد، درست و حسابی خط اتو نمی‌گیرد و كمی هم سنگین و حجیم است. در مقابل، پشم ریسیده‌شده نرم‌تر است، درخشندگی بیشتری دارد، شكم نمی‌دهد، زانو نمی‌اندازد، بهتر خط اتو می‌گیرد، سبك‌تر و كم‌حجم‌تر است و دوام بیشتری هم دارد. پارچه های پشمی در برابر كثیفی، گرد و خاك و ساییدگی مقاومند. جالب‌تر این است ‌كه، می‌توانند بدون اینكه خیلی سنگین شوند رطوبت زیادی را به خود جذب كنند.برای تمیز كردن پارچه‌های پشمی، بهتر است آنها را خشك‌شویی كنید.
اما اگر سخت‌تان است، می‌توانید آنها را با آب سرد و كمی پودر و با دست شست‌وشو بدهید. یادتان باشد كه زیاد پودر نریزید و دور وایتكس را هم خط بكشید. برای خشك كردن لباس‌های پشمی، آنها را آویزان نكنید. بهتر است روی یك سطح صاف، پهن‌شان كنید. آویزان كردن لباس‌های پشمی باعث می‌شود از ریخت بیفتند. پارچه های پشمی را از نور و حرارت مستقیم دور نگه‌ دارید. بعضی از این پارچه‌ها به اتوی گرم نیاز دارند و بعضی به اتوی سرد. طبق برچسب لباس و دستورالعمل روی آن رفتار كنید. بهتر است لباس‌های پشمی و بافتنی را در كنار بخاری یا شوفاژ خشك نكنید چون گرما می‌تواند آنها را شل كند و از شكل بیندازد.
داستان پارچه‌های ابریشمی هم داستانی آشناست: ابریشم به وسیله بعضی از انواع حشرات، و بیشتر از همه به وسیله كرم‌های ابریشم، تولید می‌شود. پارچه‌های ابریشمی خیلی راحت، شیك، ظریف و در عین حال مقاوم هستند. در برابر گرد و خاك، بیدزدگی و كپك راحت تسلیم نمی‌شوند و از جمله قوی‌ترین الیاف طبیعی به‌شمار می‌آیند.
● تا زمستان سال بعد
نزدیك عید، در ایام خانه‌تكانی، كم‌كم وقت آن می‌رسد كه لباس‌های زمستانی را جمع كنید و برای استفاده سال آینده كنار بگذارید. اگر ژاكت، پولور، كاپشن، بارانی و پالتو خود را عجولانه جمع كنید و آنها را در اولین جعبه، كیسه یا چمدانی كه دم دستتان است بگذارید، چه بسا زمستان آینده حسابی غافلگیر شوید. پوشاك در معرض انواع آسیب‌ها هستند و به همین خاطر بهتر است برای جمع‌آوری و كنارگذاشتن لباس‌های زمستانی خود، وقت بگذارید و آنها را به طور شایسته‌ای جمع و جور كنید. در همین رابطه به این چند توصیه دقت كنید:
۱) تمام لباس‌ها را قبل از جمع‌آوری به خوبی تمیز كنید به نحوی كه لكه یا بویی روی آنها باقی نماند. اگر بو یا لكه‌ای، هر چند ناچیز، روی لباس مانده باشد می‌تواند در طول زمان، از این زمستان تا زمستان آینده، كم‌كم به نسج پارچه رسوخ كند و آن را برای همیشه لك یا بویناك كند. به علاوه، تمیز كردن لباس احتمال لانه‌گزینی حشرات را در بافت پارچه كم می‌كند. این حرف به‌خصوص درباره لباس‌های پشمی صدق می‌كند. لكه‌های غذا، بید را به خود جذب می‌كند. اما اگر لباس‌ها تمیزند و فقط نگران چین و چروك آنها هستید، كافی است قبل از جمع كردن، آنها را اتوی خشك بزنید.
۲) استفاده از محفظه‌های پلاستكی برای نگهداری لباس‌های زمستانی بد نیست اما اگر تخم حشره در میان لباس‌ها باقی مانده باشد، محیط پلاستیكی سور و سات حشرات بالغ آینده را تكمیل خواهد كرد. جعبه‌های مقوایی به درد نگهداری موقت لباس می‌خورند. تازه، باید حتما جعبه‌ای انتخاب كنید كه نو و كارنكرده باشد، و گرنه هم خطر لك شدن لباس هست، هم خطر بیدزدگی. جعبه‌های مقوایی به خودی خود قادرند حشرات را جذب كنند. بهترین چیز برای نگهداری یك‌ساله لباس، یك چمدان است، به شرطی كه زیاد مستعمل نباشد و حسابی هم تمیز شده باشد. داخل چمدان را حتما با كاغذ بدون اسید یا با یك پارچه سفید بپوشانید. بقچه هم چیز خوبی است به شرط اینكه محكم گره زده نشود و رنگ پارچه آن هم روشن باشد.
۳) مدت‌هاست كه از نفتالین، سدر، صابون عطری و چیزهای مشابه برای محافظت از لباس‌ در برابر بیدزدگی استفاده می‌شود. اگر از نفتالین استفاده می‌كنید، مواظب باشید. شكل و بوی آن طوری است كه بچه‌ها به سمتش كشیده می‌شوند. بلع این ماده می‌تواند مرگبار باشد. برای مقابله با بوی نفتالین، می‌توانید یك شیشه كوچك عطر را در محل نگهداری لباس‌ها قرار دهید. هم سدر و هم نفتالین در برابر حشرات موثرند اما یادتان باشد اثر هیچ كدام صددرصد نیست.
۴) پولور، ژاكت و چیزهای مشابه پشمی یا بافتنی را آویزان نكنید، چرا كه ممكن است در دراز مدت شكل خود را از دست بدهند. آنها را با دقت تا كنید و در محل مورد نظر بگذارید. لباس‌های تا شده را طوری روی هم بچینید كه سنگین‌ترها زیر باشد و سبك‌ترها، رو. آنها را به صورت فشرده روی هم انبار نكنید تا هوا بین آنها جریان پیدا ‌كند. لباس‌های سفید را از لباس‌های رنگی و تیره جدا كنید تا شفافیت آنها حفظ شود.
۵) اگر قرار است لباسی را آویزان كنید، از گیره، قلاب و آویز استفاده كنید. روی آنها را با یك پوشش پارچه‌ای سفیدرنگ بپوشانید تا لباس برای نفس كشیدن جا داشته باشد. این‌طوری خطر قارچ و كپك كمتر می‌شود. به علاوه، چروك لباس هم كمتر می‌شود و لباس كمتر می‌شكند. اصلا خوب نیست كه لباس را داخل كاورهای پلاستكی بگذارید چون این پوشش‌ها جایی برای نفس كشیدن لباس باقی نمی‌گذارند.
۶) این چهار كلمه را به خاطر بسپارید: تمیز، خنك، تاریك و خشك. محلی كه قرار است لباس‌های زمستانی‌تان یك سال تمام را در آنجا بگذرانند، باید تمام این چهار خاصیت را داشته باشد. محل را قبلا خوب تمیز كنید. محل مورد نظر نباید در معرض آفتاب باشد. جاهایی را كه نزدیك منابع گرمایی است انتخاب نكنید. محیط تاریك دو حسن دارد: هم رنگ لباس نمی‌پرد و هم اینكه دما بالا نمی‌رود. محل نگهداری لباس باید حتما خشك باشد چرا كه رطوبت به رشد قارچ و كپك كمك می‌كند.
● انتخاب پالتو در بارداری
خانم های باردار كه بخشی از دوره بارداری‌شان با زمستان مقارن می‌شود، دچار این تردید می‌شوند كه پالتوی مخصوص دوران بارداری بخرند یا با همان پالتو یا بارانی معمولی خود سر كنند. برای اینكه از تردید دربیایید و تصمیم درستی بگیرید، به این چند پرسش، پاسخ بدهید:
۱)‌ در چه ماهی از حاملگی هستید؟ اگر در همان ماه‌های اول هستید، می‌توانید قید پالتوی مخصوص بارداری را بزنید و از همان پالتوی قدیمی خود استفاده كنید، چرا كه هنوز چندان افزایش سایز پیدا نكرده‌اید. اگر در میانه‌راه یا در اواخر آن هستید می‌توانید به گزینه خرید پالتوی مخصوص بارداری بیشتر فكر كنید.
۲) آیا به بارداری‌های بعدی هم فكر می‌كنید؟ بعضی‌ها برای خرید لباس و لوازم مربوط به حاملگی یا حتی وسایل بچه، حسابی دست و دلبازی می‌كنند چون قصد دارند آن را برای نوبت‌های بعدی هم استفاده كنند. این تصمیم، تصمیم عاقلانه‌ای است. پس بروید با خیال راحت یك پالتوی مخصوص بارداری بخرید.
۳) كجا زندگی می‌كنید؟ اگر محل زندگی‌تان چندان سرد نیست یا تجربه می‌گوید كه زمستان سردی در پیش نخواهد بود، خرید پالتوی مخصوص حاملگی ضرورتی ندارد.
۴) میانه‌تان با سرما چطور است؟ بعضی‌ها خیلی سرمایی نیستند. بعضی‌ها هم در دوران بارداری آن‌قدر گرم‌شان می‌شود كه دیگر نیازی به پالتو ندارند. به قول قدیمی‌ها، زن حامله "دو نفسه" است و دائم گرمش می‌شود.
اگر به این سوال‌ها جواب دادید و در نتیجه تصمیم گرفتید كه قید پالتوی مخصوص بارداری را بزنید، می‌توانید به گزینه‌های زیر فكر كنید:
الف) همان پالتوی معمولی خودتان را بپوشید اما دیگر دكمه‌هایش را نبندید.
ب) در صورت لزوم، پالتوی همسرتان را امانت بگیرید.
ج) یك پالتوی حاملگی دست دوم بخرید یا از یكی از خانم‌های دوست یا فامیل امانت بگیرید.
د) در هوای سرد، یك شال بلند و گرم بیندازید.
ه) چند لایه لباس بپوشید تا دیگر به پالتو نیاز نداشته باشید.
و) پالتویی پیدا كنید كه یك قسمت ضمیمه جداشدنی مربوط به بارداری یا حمل بچه داشته باشد كه بشود آن را در آینده جدا كرد.
● نكاتی در مورد پولور و ژاكت
پولور همان Pull-over انگلیسی‌هاست. اگر چه در فارسی "پولی‌وِر" تلفظ می‌شود، اما دیكته درست آن همان است كه دیدید: پولور. این لباس در فصل زمستان برای خودش برو و بیایی دارد. نوعی بالاپوش است كه بالاتنه و دست‌ها را می‌پوشاند و گرم نگه می‌دارد. وزنش چندان سبك نیست. خانم و آقا هم ندارد. معمولا آن را روی یك پیراهن، بلوز یا تی‌شرت می‌پوشند. می‌شود آن را به تنهایی یا روی یك زیرپوش هم پوشید. پولور بیشتر از پشم درست می‌شود هر چند كه نوع نخی یا صناعی آن هم در بازار هست. پولورها بنا به نوع یقه‌شان نامگذاری می‌شوند: یقه‌هفت، یقه‌اسكی، یقه‌گرد، یقه‌باز، یقه‌سه‌سانتی و یقه‌های دیگر. بلندی آن معمولا تا روی باسن است كه البته ممكن است كوتاه‌تر یا بلندتر هم باشد. آنهایی كه فقط تا روی خط طبیعی كمر را می‌پوشانند، زیباترند. اكثرا آن را روی شلوار می‌اندازند. اما اگر نازك باشد، می‌شود آن را حتی داخل شلوار قرار داد. كری گرانت- هنرپیشه- و گری كوپر، خواننده، هر دو معروفند به اینكه پولورهای خود را داخل شلوار می‌كردند. بعضی از پولورهای زنانه طوری است كه باید حتما روی آن كمربند بزنند. بعضی‌هایش هم این كمربند یا بند را خودشان دارند.
خاصیت كش‌سانی پولور باعث می‌شود تا بدون به خرج دادن وسواس‌های دوزندگی، به تن اغلب اشخاص بنشیند و جلوه داشته باشد. البته همین خاصیت، آدم را هنگام شست‌وشو به زحمت می‌اندازد.
وقتی دارید پولور یقه‌هفت می‌خرید، دقت كنید كه یقه‌اش زیاد گشاد نباشد چون بعد از شست و شو جا باز می‌كند و ممكن است یقه‌اش حسابی گشاد شود. به علاوه، حواستان باشد كه قسمت زیربغل آن تنگ نباشد. اگر تنگ باشد، سریع عرق می‌كند و به این صورت هم خودش زود كثیف می‌شود، هم آنچه زیرش پوشیده‌اید.
اگر آستین‌های پولور را بردارید، می‌شود جلیقه. اما اگر جلوی آن را باز كنید و از بالا تا پایین، دكمه یا زیپ بگذارید، می‌شود ژاكت. ژاكت هم مانند پولور، یا با دست بافته می‌شود یا با دستگاه. جنس آن هم معمولا یا پشمی است یا نخی. ژاكت را هم خانم‌ها می‌پوشند، هم آقایان اما انگار در بین خانم‌ها بیشتر هوادار دارد. نوع یقه‌هفت از دیگر انواع ژاكت‌ها محبوب‌تر است. طبیعتا، طراحان لباس از اینكه جلوی ژاكت باز است خیلی راضی‌اند چون این‌طوری دست آنها هم در طراحی بازتر است.
● گرم و لاغر در زمستان
زمستان اگر آن طوركه توقع می‌رود سرد باشد، فصلی است كه آدم مجبور است لباس روی لباس بپوشد. تازه، در آخر كار هم نوبت به پالتو و بارانی می‌رسد. خیلی‌ها وقتی لباس زمستانی می‌پوشند، با آنكه لاغر هستند، برجسته و چاق به نظر می رسند. برعكس، خیلی‌ها طوری لباس به تن می‌كنند كه در عین‌حال كه گرم می‌شوند، خوش‌اندام جلوه می‌كنند. از قرار معلوم، پوشیدن لباس‌های زمستانی رمز و رازی دارد كه بعضی‌ها از آن آگاهند.
چند پیشنهاد برای اینكه هم گرم بمانید، هم اینكه چاق و پف‌كرده به نظر نرسید:
۱) زیرپوش‌های زمستانه، یا اصطلاحا پیراهن‌وشلوار گرمكن را فراموش نكنید.‌ زیرپوش زمستانه باید از جنسی باشد كه حسابی گرمتان كند. هم خوب عمل تهویه را انجام بدهد و هم عایق باشد. به علاوه، باید چسبان باشد تا باعث انباشتگی نشود. حسن دیگر تنگ بودن زیرپوش این است كه مثل شكم‌بند عمل می‌كند و همان اندك چربی‌ای را هم كه ممكن است داشته باشید، مخفی نگه می‌دارد. برای خرید زیرپوش زمستانه، خست به خرج ندهید. اگر زیرپوش گرم و خوبی را انتخاب كنید، می‌توانید در یك یا دو لایه از لباس صرفه جویی كنید. بدیهی است كه هر چه تعداد لایه‌هایی كه می‌پوشید كمتر باشد، لاغرتر به نظر می‌رسید.
۲) وقتی لباس یكسره بلند یا دامن می‌پوشید، برای اینكه پاهای‌تان لاغرتر به نظر برسد، جوراب ساق‌بلند پشمی به پا كنید. یادتان باشد كه رنگ آن یا مشكی باشد یا از میان دیگر رنگ‌های تیره انتخاب شود.
۳) تعداد لایه‌های لباس خود را كم كنید و در عوض همان چند لایه معدود را از میان گرم‌ترین انواع پارچه‌ها انتخاب كنید. كشمیر، پشم و ابریشم انتخاب‌های خوبی برای این منظور هستند.
۴) پالتو، بارانی یا كاپشنی كه می‌پوشید، نباید تنگ باشد چون پف می‌كند و برجستگی‌هایی ایجاد می‌كند كه شما را چاق نشان می‌دهد.
۵) یك شال بلند پشمی، هم گرمتان می‌كند و هم شما را بلندتر و باریك‌تر نشان می‌دهد. هیچ توده، برجستگی و حجمی هم به بدنتان اضافه نمی‌كند.● دست كش و هفت توصیه قبل از خرید
۱) برای اینكه دست‌‌هایتان هر چه بیشتر گرم بماند، دستكشی را انتخاب كنید كه از پارچه پشمی یا بافت پشمی تهیه شده باشد. دستكش‌ آستردار هم گزینه مناسبی است.
۲) دستكش‌های كشمیر، هم بسیار زیبا هستند و هم در حفظ و نگهداری گرما خوب عمل می‌كنند و به علاوه، این جنس دستكش، دوام فوق‌العاده‌ای هم دارد.
۳) بعضی از دستكش‌ها دارای دو لایه مجزا هستند، به نحوی كه لایه خارجی آنها در برابر آب و رطوبت مقاوم است.
۴) هنگام خرید دقت كنید كه دستكش حتما تا بالای مچ را بپوشاند، ‌یعنی جایی را كه خط بند‌ساعت قرار می‌گیرد و نبض‌ حس می‌شود. گرم نگه‌داشتن این ناحیه در حفظ دمای دست‌ها اهمیت دارد. بهتر است دستكش در این قسمت حالت كش‌سانی محكمی داشته باشد تا از ورود هوای سرد به داخل دستكش جلوگیری ‌شود.
۵) به رنگ دستكشی كه می‌خواهید بخرید خوب فكر كنید. هماهنگی رنگ و طرح دستكش با كلاه و بارانی یا پالتو، ظاهری آراسته به شما می‌دهد.
۶) به درزهای دستكش و شیوه دوخت آنها دقت كنید. معمولا دستكش‌های باكیفیت، دوخت محكم و درعین حال پنهان از چشم دارند.
۷) برای امتحان كردن دستكش، دست‌های خود را چند بار باز و بسته كنید. اگر احساس می‌كنید كه دستكش كمی تنگ است، یك سایز بزرگ‌تر را بردارید چرا كه پس از مدتی، درزهای دستكش ممكن است باز شود. جدای از این مسئله، فشار ناشی از تنگ بودن دستكش می‌تواند روی دستتان صدمات پوستی ایجاد كند.
● هفت توصیه برای خرید چكمه
چكمه در میان خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. این كلمه یك كلمه تركی است كه وارد فارسی شده اما این‌روزها معادل انگلیسی آن، بوت )boot(، خیلی شنیده می‌شود. به هرحال، چه می‌خواهید چكمه بخرید چه بوت، این ۸ توصیه را در نظر داشته باشید:
۱) قبل از خرید با خودتان فكر كنید كه چكمه را برای چه منظوری می‌خواهید و به چه تناوبی از آن استفاده می‌كنید؟ برای پیاده‌روی روزانه می‌خواهید یا برای مهمانی؟ آیا نوع پاشنه‌دار را می‌پسندید یا بی‌‌‌‌پاشنه؟
۲) قبل از اینكه وارد مغازه شوید، حتما حسابی پیاده‌روی كنید. ترجیحا بعدازظهر یا شب به خرید بروید تا در انتخاب سایز مناسب اشتباه نكنید.
۳) هنگام امتحان كردن چكمه، همان نوع جورابی را به پا كنید كه اغلب از آن استفاده می‌كنید. اگر به استفاده از جوراب‌های پشمی و ضخیم عادت دارید، حتما چكمه را یك سایز بزرگ‌تر انتخاب كنید.
۴) اصراری نداشته باشید كه سایز چكمه، همان سایز معمول كفش‌تان باشد. چكمه‌هایی كه مخصوص پیاده روی هستند، با چكمه‌های مهمانی و پاشنه‌دار تفاوت سایز دارند. این تفاوت ممكن است از یك مارك به مارك دیگر هم وجود داشته باشد. درباره سایز وسواس نداشته باشید و به راحتی و نرمی چكمه دقت كنید.
۵) قسمت جلویی پایتان باید داخل چكمه كاملا راحت باشد. كمترین اختلاف سایز در این ناحیه باعث می‌شود انگشتانتان تاول بزند.
۶) وقتی چكمه‌ را پوشیدید، بدون اینكه آن را كیپ كنید یا ببندید، پنجه خود را تا آنجا كه می‌شود به سمت جلو فشار دهید. اگر در این حالت به اندازه یك انگشت، بین پشت‌پا و پاشنه‌كفش فاصله وجود داشته باشد یعنی اینكه احتمالا سایز مناسب را پیدا كرده‌اید.
۷) چكمه‌ها را در صورت امكان در سراشیبی امتحان كنید. روی نوك چكمه بایستید و مطمئن شوید كه پایتان در داخل چكمه‌ها سر نمی‌خورد. آیا با پاشنه‌های آن راحت هستید؟ آیا تسلط كافی روی آن دارید؟ پایتان پیچ نمی‌خورد؟ پاهایتان را محكم به زمین فشار بدهید و ببینید كه آیا پنجه پایتان دچار گرفتگی نمی‌شود و گیرنمی‌كند؟ اگر چنین باشد، احتمالا در بلندمدت به گرفتگی پنجه‌پا دچار می‌شوید.
۸) اگر به طور معمول از كفی‌های طبی استفاده می‌كنید، حتما آنها را هنگام خرید همراه داشته ‌باشید و چكمه‌ را با آن امتحان كنید.
● نفرین بافتنی
می‌گویند اگر روسری یا دستمالی را به عزیزی هدیه بدهید، ممكن است میان شما و آن عزیز، جدایی بیفتد. غربی‌ها، و بعضا شرقی‌ها می‌گویند اگر برای یكی از عزیزان خود یك پولور یا ژاكت ببافید، میان او و شما جدایی خواهد افتاد. به این می‌گویند <نفرین پولور> یا <نفرین پولور عشق.>
اگرچه این نفرین، نوعی خرافه است اما خیلی از كسانی كه به طور حرفه‌ای لباس می‌بافند به آن اعتقاد دارند. در پژوهشی كه در سال ۲۰۰۵ در آمریكا انجام شد و نتایج آن در مجله "نیترز ریویو" چاپ شد، ۱۵ درصد از كسانی كه به طور جدی به كار بافتن اشتغال داشتند، ادعا كردند كه این نفرین را شخصا تجربه كرده‌اند و ۴۱ درصد دیگر، با توجه به آنچه در زندگی دیگران دیده بودند، به آن اعتقاد شخصی پیدا كرده بودند. جالب اینكه آنها معتقد بودند كه بافتن دیگر انواع لباس هم می‌تواند این اثر را داشته باشد اما به شدت نفرین ناشی از پولور و ژاكت نیست.با توجه به گستردگی این باور، روان‌شاسان مختلفی سعی كرده‌اند برای این به اصطلاح نفرین، یك توجیه منطقی پیدا كنند. در همین رابطه پنج فرضیه مطرح شده است:
۱) بافتن پولور و ژاكت طول می‌كشد و در طول زمان، هر رابطه‌ای ممكن است به دلایل مختلف دچار بحران شود.
۲) بافنده به طور ناخودآگاه، احساس می‌كند كه رابطه در آستانه به هم خوردن است و پیشاپیش اقدام به بافتن پولور یا ژاكت می‌كند تا بلكه با این هدیه، رابطه را نجات بدهد.
۳) بافتن یك پولور امری بسیار صمیمانه است و ممكن است از جانب گیرنده این طور تعبیر شود كه رابطه دارد خیلی صمیمی‌تر از آنچه باید، می‌شود. شاید گیرنده نخواهد رابطه‌ای در این حد صمیمیت داشته باشد و یا شاید هم احساس كند نمی‌تواند این سطح صمیمیت را جبران كند. پس، رابطه را به هم می‌زند.
۴) طرف مقابل شاید دوست نداشته باشد پولور، آن هم از نوع دست‌بافت، بپوشد. شاید آن را زیاد تحویل نگیرد و همین امر باعث دلخوری شخص بافنده شود.
۵) علاقه شخص بافنده به بافتنی خود بیش از اندازه زیاد است و اشارات مكرر او به آن و زمان زیادی كه روی آن می‌گذارد، طرف مقابل را كلافه می‌كند.
● ۹ توصیه برای خرید پالتو، بارانی و كاپشن
وقتی می‌خواهید بارانی یا پالتو بخرید، باید به این فكر كنید كه كجا و چگونه می‌خواهید از آن استفاده كنید؟ آیا قرار است هر روز از آن استفاده كنید؟ آیا می‌خواهید تنها به عنوان یك پوشش ضدآب عمل كند یا ترجیح می‌دهید آن قدر گرم باشد كه تنها هم بشود آن را پوشید؟ پیش از خرید پالتو یا بارانی، به این ۹ نكته دقت كنید:
۱) هنگام خرید، پالتو یا بارانی مورد نظر را بپوشید و چند بار دست‌هایتان را باز و بسته كنید. اگر احساس كشیدگی و ناراحتی در ساعد و بازوهایتان می‌كنید یعنی باید بروید سراغ یك سایز بزرگ‌تر. راحتی دست در پالتو و بارانی خیلی مهم است. آستین‌های بارانی باید به اندازه‌ای بزرگ و راحت باشد كه بتوانید زیر آن از لباس‌های ضخیم استفاده كنید. آستین‌ها باید حتما تا روی مچ دست باشند، نه بیشتر و نه كمتر. حواستان باشد كه به هنگام نشستن و برخاستن، قسمت دامنی پالتو نباید بالا برود و هیچ‌كشیدگی‌ای نباید در آن ناحیه ایجاد شود.
۲) خیلی از بارانی‌ها و پالتوها هم گرم هستند و هم لایه خارجی آنها طوری است كه در مقابل برف و باران مقاومند. به این نوع می‌گویند پالتو یا بارانی دولایه. طبیعتا بارانی‌های دو‌لایه از انواع تك‌لایه گران‌ترند. اندازه پالتوهای دولایه باید نزدیك به سایز مانتو و یا كت شما باشد چون آن قدر گرم هستند كه دیگر احتیاجی نیست زیر آنها لباس‌های ضخیم بپوشید. ولی آنهایی كه دولایه نیستند و فقط حكم یك پوشش ضد آب را دارند، باید یك یا دو سایز بزرگ‌تر از سایزتان باشد. دلیلش هم معلوم است: این بارانی‌های تك‌لایه گرمای چندانی ندارند و آدم مجبور است زیر آنها لباس‌های ضخیم بپوشد.
۳) بلندی و قد بارانی و پالتو هم مهم است. معمولا آقایان انواع بلند را انتخاب می‌كنند، در حالی‌كه خانم‌ها مدل‌های كوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند. در بحث رنگ هم آقایان رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای، خاكستری و مشكی را برای پالتو و بارانی می‌پسندند اما خانم‌ها رنگ‌های روشن را. اگرچه انتخاب رنگ به سلیقه شخصی آدم‌ها برمی‌گردد، اما به یاد داشته باشید كه لباس‌های تیره‌رنگ بیشتر از لباس‌های روشن، گرما را جذب می‌كنند. اگر به استفاده از چتر عادت دارید، پالتو یا بارانی بدون‌كلاه را انتخاب كنید. هرچند‌كه خانم‌ها معمولا نوع كلاه‌دار را می‌پسندند.
۴) نوع و كیفیت پارچه هم از نكات مهمی است كه باید در انتخاب پالتو و بارانی به آن دقت كنید. اگرجیبتان اجازه می‌دهد، پارچه‌ای مانند كشمیر را انتخاب كنید كه در عین‌حال ‌‌كه حسابی گرم است، سبك هم هست. اما خب، قیمتش هم بالاتر است.
۵) اگر بالاتنه‌تان بزرگ است، هنگام خرید پالتو و بارانی چند بار آن را بپوشید و امتحان كنید كه آیا دكمه‌های آن به راحتی باز و بسته ‌می‌شود یا نه. چند بار با آن خم و راست شوید، بنشینید و بایستید. تا مطمئن نشدید كه كاملا در آن راحت هستید، آن را نخرید. یك توصیه دیگر برای آنها كه بالاتنه بزرگ و برجسته دارند: بهتر است یقه پالتویی كه انتخاب می‌كنید، بزرگ و ضربدری باشد.
۶) اگر پایین‌تنه‌تان چاق و پهن است، چه بهتر كه بارانی یا پالتویی كه می‌خرید از كمر به پایین كمی كلوش باشد تا به‌راحتی در بدنتان بخوابد. هنگام امتحان كردن هم چند بار بنشینید و بلند شوید. این دسته از افراد باید از پالتوهایی استفاده كنند كه دارای كلاه‌متصل یا شال‌ پوست‌مانند هستند. به این ترتیب، برجستگی پایین تنه‌ كمی محو می‌شود و كمتر به چشم می‌آید.
۷) آنهایی كه شانه‌های پهن و بزرگ دارند بهتر است بارانی یا پالتویی بپوشند كه اِپُل نداشته باشد تا شانه‌ها بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان داده نشود. البته خودتان هم می‌توانید اپل پالتو را بردارید.
۸) پالتوهای ساده و بدون‌كلاه برای اندام‌های ظریف و ریزنقش، برازنده‌تر است. زیبایی پالتو هم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. برعكس، پالتوهای آبشاری و بلند، برجستگی‌های ناموزون بدن را حذف و كمرنگ می‌كنند.
۹) كاپشن در واقعی نوعی پالتوی سبك است كه بلندی آن می‌تواند تا كمر یا تا روی ران‌ها باشد. مرد، زن، پیر، جوان كودك و حتی نوزاد می‌تواند در سه فصل از چهار فصل سال از این بالاپوش استفاده كند. كاپشن در مدل‌ها و جنس‌های متنوع موجود است. آنچه درباره خرید پالتو و بارانی گفته شد، در مورد كاپشن هم صدق می‌كند
دكتر رضا كیاسالار - مهرنوش پاك اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید