جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


فیلمی که جریانی بزرگ در سینمای هالیوود پدید آورد


فیلمی که جریانی بزرگ در سینمای هالیوود پدید آورد
«سیریانا» در سینمای هالیوود جریانی بزرگ برای برخورد با مسایل جدی تر محسوب می شود. این فیلم اتفاقات هیجان انگیزی را در ارتباط با جغرافیای سیاسی صنعت نفت به تصویر می كشد.به گزارش ایسنا، «سیریانا» محصول سال ۲۰۰۵ آمریكاست كه در مدت زمان ۱۲۶ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.این فیلم به دلیل خشونت موجود و زبانی كه در آن به كار گرفته شده، در درجه (R) قرار می گیرد.
● درباره فیلم
سینمایی «سیریانا» توسط استفان گیگان ساخته شده است كه پیش ازاین نگارش فیلمنامه «قاچاق» سودربرگ را برعهده داشته است.سیریانا از آن دست فیلم هایی است كه پشت پرده سیاست را افشا می كند و قصد دارد تا به مخاطب خود اعلام كند كه در بسیاری موارد، گروه های مخفی هستند كه اختیار همه چیز را در دست دارند.با این حال «سیریانا» فیلم خوبی محسوب می شود كه یك سروگردن ازاكثرسینما های این سال ها بالاتر است. این فیلم عمده موفقیت خود را مرهون شگردهایی است كه استیون گیگان در روایت این فیلم به كار گرفته است و نه مضمون های سیاسی مطرح شده در آن.
● داستان فیلم
فیلمنامه «سیریانا» به قلم استفان گیگان و بر اساس داستانی از رابرت بائر در ژانر دلهره به نگارش درآمده است.این فیلم درباره یك مامور عملیاتی CIA است كه در طی آخرین ماموریت خود به تدریج به حقیقت كاری كه درطول عمرش انجام داده پی می برد.یك دلال نفتی بعد از مواجه با تراژدی مرگ پسرش، رستگاری خود را در مشاورت با یك شاهزاده ایده آلیست عرب می بیند كه با حضور آمریكا در مناطق مخالف است.یك وكیل مشترك در حین پیوستن دو كمپانی بزرگ و قدرتمند نفتی آمریكا با یك بحران وجدانی روبه رو می شود و یك نوجوان پاكستانی جذب یك شخصیت جذاب مذهبی می گردد. هریك از این افراد سهم كوچكی در سیستم پیچیده وقدرتمندی دارند كه صنعت مورد بحث را پیش می برد.
● بازیگران فیلم
«سیریانا» از حضور بازیگران مشهوری بهره برده است با این حال فیلم متعارف وهمه پسندی نیست و شاید هر تماشاگری حوصله دیدن آن را نداشته باشد.در این فیلم بازیگرانی چون جورج كلونی، مت دیمن، جفری رایت و الگزاندر سیدیگ به ایفای نقش پرداخته اند.
● درباره كارگردان
استفان گیگان ۹ می ۱۹۶۵ درایالت كنتاكی آمریكا تولد شد.وی كه با نگارش فیلمنامه ۱۲ اثرسینمایی، بیش از همه به عنوان یك نویسنده خود را در عالم سینما معرفی كرده است، تاكنون تنها ۲ فیلم را كارگردانی كرده كه «سیریانا» آخرین ساخته وی محسوب می شود.گیگان در سال ۲۰۰۷ قصد ساخت فیلمی به نام «چشمك» را دارد كه هم اینك مراحل پیش تولید را پشت سر می گذارد.
استفان گیگان در سینمایی «سیریانا» كه جدی ترین ساخته وی محسوب می شود، نمی خواهد یك تریلر صرف ارائه كند و آگاهانه روایتهای پیچیده و پر راز و رمزی از دنیای نفت، اسلحه، تروریزم، پول، قدرت و جاسوسی را درهم می آمیزد تا به قول یكی از نویسنده های آمریكایی یكی از بهترین تریلرهای جغرافیایی و سیاسی تاریخ سینما را بیافریند.او موفق می شود یك تحلیل كاملاً درست و آگاهانه از دنیای پس از ۱۱ سپتامبر روایت كند و با درهم شكستن قواعد معمول ژانر، به جنجالی ترین وقایع معاصر بپردازد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید