شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بازاریابی شبکه ای اصطلاحی نابجا برای NETWORK MARKETING


بازاریابی شبکه ای اصطلاحی نابجا برای NETWORK MARKETING
یكی از مظلوم ترین واژه هایی كه خوشبختانه یا بدبختانه برسرزبانها و متاسفانه حتی متخصصین هم افتاده ، واژه بازاریابی شبکه ای است كه برای ترجمه لغتNETWORK MARKETING فروش شبكه ای ! درنظرگرفته شده است
بازاریابی اصطلاحی است خاص تجارت سنتی(مربوط به قبل از تجارت مدرن كامپیوتری و اینترنتی!) و هیچ ربطی به تجارت مدرن ندارد.در سیستم تجارت سنتی ، فروش كالا دست به دست از واسطه های مختلفی عبورمیكند و بازاریاب نیز یكی از آنهاست و یا چند تا از آنهاست و وابسته به هركدام از واسطه ها اسفا ! بحال خریدار !! و همه این ها تنها خیر و بركتشان ، افزایش قیمت اجناس و ضربه زدن به اقتصاد كشورها و جهان است ! اما میخواهیم منصفانه قضاوت كنیم كه بازاریاب یا ویزیتور در تجارت سنتی از چه جایگاهی برخورداراست ؟ و در سیستم تجارت مدرن چه جایگاهی دارد ؟ و آیا اصولا" جایگاهی دارد یانه ؟! مشخصات بازاریاب ( درسیستم تجارت قدیم ! سنتی)
۱) فردی است با شخصیت حقوقی كه وابسته به شركت و كارخانه ایست و برای فروش اجناس آن ، دوره می افتد و تبلیغ میكند .
۲) بازاریاب برای خودش جنس نمی خرد . بنابراین در این رابطه بعنوان واسطه ، هرجنس و یا محصولی را میتواند در بازاریابی مدنظر قرار دهد .
۳) فرد بازاریاب هیچ حساسیتی نسبت به جنس و حتی كارخانه ندارد چرا كه در صدد فروش بیشتر است و در ازای فعالیت درصد یا حقوقی را دریافت میكند .
۴) بروشورها ، كاتالوگها و مدارك تبلیغ ، به رایگان در اختیار ویزیتور و بازاریاب قرارداده میشود. و او بدون هیچ نگرشی از آنها استفاده میكند و اگر بارها و بارها گم شوند دوباره در اختیارش قرار میگیرند .
۵) بازاریاب در حقیقت نماینده و وابسته به شركت یا كارخانه است و اگر موقعیت ایجاب كند ، خودش را بعنوان صاحب كالا هم معرفی میكند : " من این جنسها را دارم . . . من این جنسها را برایتان می آورم (از انبارم!). . .اینها را بعنوان نمونه های تولیدم آورده ام ، بچه ها نبودند ، اجبارا" خودم شرفیاب شدم" !!!
۶) بدلیل فعالیتهای متفاوت بازاریابان ، میزان حقوق ، مزایا و پورسانتهای آنها متفاوت است . بازاریاب زرنگ ، زبده وسروزبان دار ! درآمد بیشتری دارد .
۷) بازاریاب ، با اجتماع روبروست و بنابراین باید از روابط عمومی بالا ، خوش برخوردی و خوش تیپی و . . . !!! برخوردارباشد ( برویدسراغ آگهی های " استخدام بازاریاب " و ببینید در این فضای محدود و غیرمجاز بودن خیلی چیزها ! چه غوغائی براه انداخته اند .)
این نوع ارتباطات ، از ویزیتورها ، افرادی جسور و گاه پر رو میسازد كه بارها و بارها " نه" شنیدن را به جان میخرند تا بالاخره فروش جنس ( هرچی كه هست ! ) انجام شود ودرصد و حقوق مربوطه دریافت شود.
توجه عزیزان را به این نكته بسیار مهم جلب میكنم كه این مفاهیم از جایگاه ویژه ای در تجارت سنتی برخوردار است و درسیستم مدرن NETWORK MARKETING) فروش شبكه ای) ازهیچ جایگاهی برخوردار نیست و انقلاب بزرگی دراین ارزشها پدید آمده است چرا كه سیستم جدید متكاملتر است و نوید " جهانی جدید " را میدهد ! تك تك بندهای هفتگانه فوق را با مشتری یا فروشنده شبكه ای مقایسه میكنیم :
۱) مشتری شبكه ای (كه در عین حال فروشنده شبكه ای نیز هست ! ) شخصی حقیقی است ، بنابراین وابسته به هیچ كارخانه ای وفروشگاهی و تولیدكننده ای نیست ! فقط یك مشتری است كه دوست دارد بلافاصله به معرف كالا تبدیل شود و میتواند و مختار است كه تبدیل هم نشود !
۲) فروشنده شبكه ای ! در سیستم جدید ، هرجنسی را نمی خرد ، بلكه از بین دهها محصول , یكی را انتخاب میكند و اول از همه خودش می خرد !!!! و بهیچ وجه حقوق و مزایائی را ازشركت دریافت نمی كند . آنچه دریافت میكند پاداش و جایزه معرفی كالا به عزیزان و دوستان خودش میباشد ! فقط همین !
البته یادآوری این نكته را ضروری می بینیم كه خیلی از شركتها و سازمانها ممكن است بنام NETWORK MARKETING كاركنند و متاسفانه یا اصلا" كالائی حقیقی ارئه ندهند یا ممكن است فقط یك محصول داشته باشند كه همه این نمونه ها هم ربطی به اصل تعریف شده NETWORK MARKETING ندارد و در مقاله دیگری بررسی خواهد شد .
۳) فروشنده شبكه ای هم به جنسی كه میخرد حساس است و هم برایش مهم است كه فقط به بعضی از بهترین نزدیكان و دوستانش معرفی كند ( اگر كسی غیر از این عمل كرد ، هنوز در فضای ذهنی سنتی نفس میكشد ! كه بدترین آفت تجارت مدرن است )
۴) بروشورها ، كاتالوگها و مدارك جانبی دیگر ، ابزار معرفی هستند و خودش آنها را میخرد یا تهیه میكند و مالك آنهاست و در این راستا بیشترین هدفش توضیح سیستم تجاری نوین و پلان كاری مترقی آن است ، نه تبلیغ جنس و محصول كمپانی! چون میخواهد بهترین نزدیكانش نیز با او شراكت نمایند !
۵) فروشنده شبكه ای ( مشتری شبكه ای ) هیچ ربطی به شركت ، كمپانی یا كارخانه ندارد !!! هیچ حقی بابت خرید از كمپانی و مشتری شدنش به اوتعلق نمی گیرد !!! بهیچ وجه و بهیچ وجه و بهیچ وجه نه عضو شركت است ، نه عضو سازمانی وابسته به شركت است !! نه كارمندشركت است !! نه ویزیتور و بازاریاب شركت است !!! و نه حتی نماینده شركت یا فروشنده شركت !!! ( عجب معجونی است این NETWORK MARKETING و جای ایرادی نیست كه هركس بر اساس ذهنیت سنتی خودش هركدام از این عناوین را دستاویز قرارداده و این تجارت متكامل را انگ باران میكند !!!) هیچكاره هیچ كاره است. . . او فقط و فقط یك مشتری است . . . همین و همین !!! او كالائی را خریده و درازای معرفی آن به عزیزترین نزدیكانش ، از كمپانی مربوطه ، پاداشی مشتری مآبانه دریافت میكند ( ولی سیستماتیك و با حساب و كتاب ، . . . تا حق كسی ضایع نشود و كار را به كامپیوتر سپرده ، چون بالاخره و بهرحال بشر جایزالخطا است !!! ) . شما هم بجای كمپانی بودید ، همین كار را میكردید و چنین مشتری عزیزی را روی سرتان میگذاشتید و حلوا حلوا میكردید .
۶) دراین صنعت مدرن و انقلابی ، مشتری برحسب امتیاز اجناسی كه خریداری كرده و نیز تعداد فروش آنها و به شرط تعادل ( برای حذف تبعیض همیشگی تاریخ یعنی سیستم ابدی زمان و مكان !!! ) و به نسبت مساوی ( برای همه ) سهم می برد و مثلا" در ازای هرفروش یك امتیازی ، فلان قدر دلار ... نه كمتر و نه بیشتر ...
۷) چون هر مشتری در دایره نفوذ خودش فعالیت میكند ، همان آدم همیشگی است !!! و نیاز به اطوارهای سنتی برای معرفی كالا ندارد و روابط عمومی و حقه و كلك ، بی روابط عمومی و حقه و كلك ... !!!
دقت كنید كه در فروش شبكه ای ( NETWORK MARKETING ) مشتری كه به غلط ، بازاریاب شبکه ای خطاب میشود ، هیچ ارتباط و ربط سازمانی به شركت یا كمپانی مربوطه ندارد ( قوانینش را بخوانید تا باورتان شود ) و موجودی كاملا" مستقل است. بهمین دلیل تخلفات احتمالی او به شركت و تخلفات شركت به او ربطی نخواهد داشت. شما از مغازه ای جنسی خریده اید و جایزه ای دریافت كرده اید ( ۱۳ تا بخر ۱۴ تا ببر ) همین ، شما را چه به تخلفات او و او را چه به تخلفات شما. هر كسی مسئول اعمال خودش است و چون بعنوان یك شهروند جهانی خرید میكند تنها مرجع شكایتش پلیس جهانی است و پلیس و حسابرس اینترنتی !!! می بینید كه واژه "ویزیتور" و " بازاریاب " همانقدر در این تجارت خنده دار است كه واژه "مدیر" بجای راهبر ( راهنما ) بالطبع ، اگر چارچوب ذهنی خود را متناسب با تجارت مدرن و الكترونیكی ، بازسازی كنیم ، و اگر صادقانه به راهنمائیهای متخصصین گوش فرا دهیم ، در دام اصطلاحات و واژه های عجیب و غریب و دردسر ساز نخواهیم افتاد .
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید