شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
بازاریابی شبکه ای اصطلاحی نابجا برای NETWORK MARKETING
یكی از مظلوم ترین واژه هایی كه خوشبختانه یا بدبختانه برسرزبانها و متاسفانه حتی متخصصین هم افتاده ، واژه بازاریابی شبکه ای است كه برای ترجمه لغتNETWORK MARKETING فروش شبكه ای ! درنظرگرفته شده است
بازاریابی اصطلاحی است خاص تجارت سنتی(مربوط به قبل از تجارت مدرن كامپیوتری و اینترنتی!) و هیچ ربطی به تجارت مدرن ندارد.در سیستم تجارت سنتی ، فروش كالا دست به دست از واسطه های مختلفی عبورمیكند و بازاریاب نیز یكی از آنهاست و یا چند تا از آنهاست و وابسته به هركدام از واسطه ها اسفا ! بحال خریدار !! و همه این ها تنها خیر و بركتشان ، افزایش قیمت اجناس و ضربه زدن به اقتصاد كشورها و جهان است ! اما میخواهیم منصفانه قضاوت كنیم كه بازاریاب یا ویزیتور در تجارت سنتی از چه جایگاهی برخورداراست ؟ و در سیستم تجارت مدرن چه جایگاهی دارد ؟ و آیا اصولا" جایگاهی دارد یانه ؟! مشخصات بازاریاب ( درسیستم تجارت قدیم ! سنتی)
۱) فردی است با شخصیت حقوقی كه وابسته به شركت و كارخانه ایست و برای فروش اجناس آن ، دوره می افتد و تبلیغ میكند .
۲) بازاریاب برای خودش جنس نمی خرد . بنابراین در این رابطه بعنوان واسطه ، هرجنس و یا محصولی را میتواند در بازاریابی مدنظر قرار دهد .
۳) فرد بازاریاب هیچ حساسیتی نسبت به جنس و حتی كارخانه ندارد چرا كه در صدد فروش بیشتر است و در ازای فعالیت درصد یا حقوقی را دریافت میكند .
۴) بروشورها ، كاتالوگها و مدارك تبلیغ ، به رایگان در اختیار ویزیتور و بازاریاب قرارداده میشود. و او بدون هیچ نگرشی از آنها استفاده میكند و اگر بارها و بارها گم شوند دوباره در اختیارش قرار میگیرند .
۵) بازاریاب در حقیقت نماینده و وابسته به شركت یا كارخانه است و اگر موقعیت ایجاب كند ، خودش را بعنوان صاحب كالا هم معرفی میكند : " من این جنسها را دارم . . . من این جنسها را برایتان می آورم (از انبارم!). . .اینها را بعنوان نمونه های تولیدم آورده ام ، بچه ها نبودند ، اجبارا" خودم شرفیاب شدم" !!!
۶) بدلیل فعالیتهای متفاوت بازاریابان ، میزان حقوق ، مزایا و پورسانتهای آنها متفاوت است . بازاریاب زرنگ ، زبده وسروزبان دار ! درآمد بیشتری دارد .
۷) بازاریاب ، با اجتماع روبروست و بنابراین باید از روابط عمومی بالا ، خوش برخوردی و خوش تیپی و . . . !!! برخوردارباشد ( برویدسراغ آگهی های " استخدام بازاریاب " و ببینید در این فضای محدود و غیرمجاز بودن خیلی چیزها ! چه غوغائی براه انداخته اند .)
این نوع ارتباطات ، از ویزیتورها ، افرادی جسور و گاه پر رو میسازد كه بارها و بارها " نه" شنیدن را به جان میخرند تا بالاخره فروش جنس ( هرچی كه هست ! ) انجام شود ودرصد و حقوق مربوطه دریافت شود.
توجه عزیزان را به این نكته بسیار مهم جلب میكنم كه این مفاهیم از جایگاه ویژه ای در تجارت سنتی برخوردار است و درسیستم مدرن NETWORK MARKETING) فروش شبكه ای) ازهیچ جایگاهی برخوردار نیست و انقلاب بزرگی دراین ارزشها پدید آمده است چرا كه سیستم جدید متكاملتر است و نوید " جهانی جدید " را میدهد ! تك تك بندهای هفتگانه فوق را با مشتری یا فروشنده شبكه ای مقایسه میكنیم :
۱) مشتری شبكه ای (كه در عین حال فروشنده شبكه ای نیز هست ! ) شخصی حقیقی است ، بنابراین وابسته به هیچ كارخانه ای وفروشگاهی و تولیدكننده ای نیست ! فقط یك مشتری است كه دوست دارد بلافاصله به معرف كالا تبدیل شود و میتواند و مختار است كه تبدیل هم نشود !
۲) فروشنده شبكه ای ! در سیستم جدید ، هرجنسی را نمی خرد ، بلكه از بین دهها محصول , یكی را انتخاب میكند و اول از همه خودش می خرد !!!! و بهیچ وجه حقوق و مزایائی را ازشركت دریافت نمی كند . آنچه دریافت میكند پاداش و جایزه معرفی كالا به عزیزان و دوستان خودش میباشد ! فقط همین !
البته یادآوری این نكته را ضروری می بینیم كه خیلی از شركتها و سازمانها ممكن است بنام NETWORK MARKETING كاركنند و متاسفانه یا اصلا" كالائی حقیقی ارئه ندهند یا ممكن است فقط یك محصول داشته باشند كه همه این نمونه ها هم ربطی به اصل تعریف شده NETWORK MARKETING ندارد و در مقاله دیگری بررسی خواهد شد .
۳) فروشنده شبكه ای هم به جنسی كه میخرد حساس است و هم برایش مهم است كه فقط به بعضی از بهترین نزدیكان و دوستانش معرفی كند ( اگر كسی غیر از این عمل كرد ، هنوز در فضای ذهنی سنتی نفس میكشد ! كه بدترین آفت تجارت مدرن است )
۴) بروشورها ، كاتالوگها و مدارك جانبی دیگر ، ابزار معرفی هستند و خودش آنها را میخرد یا تهیه میكند و مالك آنهاست و در این راستا بیشترین هدفش توضیح سیستم تجاری نوین و پلان كاری مترقی آن است ، نه تبلیغ جنس و محصول كمپانی! چون میخواهد بهترین نزدیكانش نیز با او شراكت نمایند !
۵) فروشنده شبكه ای ( مشتری شبكه ای ) هیچ ربطی به شركت ، كمپانی یا كارخانه ندارد !!! هیچ حقی بابت خرید از كمپانی و مشتری شدنش به اوتعلق نمی گیرد !!! بهیچ وجه و بهیچ وجه و بهیچ وجه نه عضو شركت است ، نه عضو سازمانی وابسته به شركت است !! نه كارمندشركت است !! نه ویزیتور و بازاریاب شركت است !!! و نه حتی نماینده شركت یا فروشنده شركت !!! ( عجب معجونی است این NETWORK MARKETING و جای ایرادی نیست كه هركس بر اساس ذهنیت سنتی خودش هركدام از این عناوین را دستاویز قرارداده و این تجارت متكامل را انگ باران میكند !!!) هیچكاره هیچ كاره است. . . او فقط و فقط یك مشتری است . . . همین و همین !!! او كالائی را خریده و درازای معرفی آن به عزیزترین نزدیكانش ، از كمپانی مربوطه ، پاداشی مشتری مآبانه دریافت میكند ( ولی سیستماتیك و با حساب و كتاب ، . . . تا حق كسی ضایع نشود و كار را به كامپیوتر سپرده ، چون بالاخره و بهرحال بشر جایزالخطا است !!! ) . شما هم بجای كمپانی بودید ، همین كار را میكردید و چنین مشتری عزیزی را روی سرتان میگذاشتید و حلوا حلوا میكردید .
۶) دراین صنعت مدرن و انقلابی ، مشتری برحسب امتیاز اجناسی كه خریداری كرده و نیز تعداد فروش آنها و به شرط تعادل ( برای حذف تبعیض همیشگی تاریخ یعنی سیستم ابدی زمان و مكان !!! ) و به نسبت مساوی ( برای همه ) سهم می برد و مثلا" در ازای هرفروش یك امتیازی ، فلان قدر دلار ... نه كمتر و نه بیشتر ...
۷) چون هر مشتری در دایره نفوذ خودش فعالیت میكند ، همان آدم همیشگی است !!! و نیاز به اطوارهای سنتی برای معرفی كالا ندارد و روابط عمومی و حقه و كلك ، بی روابط عمومی و حقه و كلك ... !!!
دقت كنید كه در فروش شبكه ای ( NETWORK MARKETING ) مشتری كه به غلط ، بازاریاب شبکه ای خطاب میشود ، هیچ ارتباط و ربط سازمانی به شركت یا كمپانی مربوطه ندارد ( قوانینش را بخوانید تا باورتان شود ) و موجودی كاملا" مستقل است. بهمین دلیل تخلفات احتمالی او به شركت و تخلفات شركت به او ربطی نخواهد داشت. شما از مغازه ای جنسی خریده اید و جایزه ای دریافت كرده اید ( ۱۳ تا بخر ۱۴ تا ببر ) همین ، شما را چه به تخلفات او و او را چه به تخلفات شما. هر كسی مسئول اعمال خودش است و چون بعنوان یك شهروند جهانی خرید میكند تنها مرجع شكایتش پلیس جهانی است و پلیس و حسابرس اینترنتی !!! می بینید كه واژه "ویزیتور" و " بازاریاب " همانقدر در این تجارت خنده دار است كه واژه "مدیر" بجای راهبر ( راهنما ) بالطبع ، اگر چارچوب ذهنی خود را متناسب با تجارت مدرن و الكترونیكی ، بازسازی كنیم ، و اگر صادقانه به راهنمائیهای متخصصین گوش فرا دهیم ، در دام اصطلاحات و واژه های عجیب و غریب و دردسر ساز نخواهیم افتاد .
منبع : سایت تحلیلی MLM
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان ایران و اسرائیل استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد حسین امیرعبداللهیان سفر استانی ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت وعده صادق
طرح نور فراجا وزارت بهداشت سیل تهران هواشناسی قتل قوه قضاییه فضای مجازی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بنزین دولت سیزدهم واردات قیمت خودرو فرودگاه قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان
تلویزیون سعدی فیلم سینمای ایران احسان علیخانی موسیقی کتاب دفاع مقدس
اینترنت مغز
رژیم صهیونیستی عراق فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه سازمان ملل امیرعبداللهیان چین اسراییل حماس
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا تراکتور
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
گیاهان دارویی