جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


سوء‌تفاهم؛ ماری که مدام نیش می زند


سوء‌تفاهم؛ ماری که مدام نیش می زند
سالها پیش از یك استاد روانشناسی در دانشكده شنیدم كه «عدم تفاهم» در خانواده یعنی رنجی دایمی و طاقت فرسا كه می تواند روابط افراد خانواده، به ویژه زن و شوهر را به شكل سطحی یا معامله گرانه درآورد و از آنها مجسمه هایی بی روح و بدون احساس بسازد كه به طور قراردادی و تصنعی در كنار هم روزها را به شب می رسانند.
مدتها گذشت تا متوجه شدم تفاهم نداشتن ناشی از درك نكردن سلیقه ها، علایق، عادتها و باورهای همسر تا چه حد مهم است و چگونه می توان با آگاه كردن آنها، زن و شوهر را در جاده «تفاهم» به درستی هدایت كرد.
اصغر كیهان نیا، مشاور خانواده، در این خصوص معتقد است: «گرچه عشق و علاقه لازمه یك زندگی مشترك موفق است و همین مسأله زمینه دستیابی به تفاهم را فراهم می كند، اما به هیچ وجه كافی نیست، چون باید عقل و درایت زوجین را هم به خدمت گرفت و به آن احترام گذاشت.»
● حفظ احترام متقابل
به اعتقاد همین مشاور خانواده، دعوا و بگومگوی زن و شوهر امری طبیعی است، اما به شرط آنكه پس از تخلیه شدن از احساسات، همسران به گفتگوی سازنده با هم بپردازند و توجه داشته باشند در هر شرایطی پا را از جاده حفظ احترام متقابل بیرون نگذارند و حریم اخلاق را میان خود رعایت كنند، در غیر این صورت همه چیز به سوی تباهی پیش خواهد رفت.
● وارد جزییات نشوید
وی در ادامه می گوید: «درست است بیشتر خانمها برای انجام كارهای خانه با همسرشان مشورت می كنند كه كاری بسیار پسندیده و لازم است، ولی گاهی بعضی از مردها از این روحیه همسرشان سوء استفاده می كنند و چنان وارد جزییات تصمیم گیریهای مربوط به مسایل خانه می شوند كه زن احساس می كند ای كاش هرگز با وی مشورت نكرده بود. گرچه ممكن است این رفتار شوهر ناشی از حسن نیت و به قصد كمك باشد، ولی از سوی همسرش به عنوان سلب آزادی و دخالت مستقیم در حیطه وظایف مربوط به او تلقی می شود در این صورت ناخواسته باب سوء تفاهم و اختلاف نظر باز می گردد.»
● شوخی یا جدی؟
دكتر كیهان نیا، سپس به یكی دیگر از عوامل به وجود آورنده سوء تفاهم در زندگی مشترك اشاره می كند و می افزاید: «گاهی تأثیر یك عمل خیلی زود فراموش می شود، اما تأثیر یك حرف تا ابد باقی می ماند. به عنوان نمونه، زن و شوهر جوان به همراه اعضای خانواده شان به میهمانی یا تفریح بیرون شهر رفته اند و در جمع فامیل بحث و گفت و شنود جریان دارد، ناگهان آقا یا خانم از سر شوخی حرفی به همسر یا یكی از اقوام نزدیك او می زند كه حتی اگر قصد و غرضی هم در كار نباشد، زمینه ساز ایجاد كدورتی میان دو خانواده می شود.»
● انتظارات و پیشداوریها
برخی اوقات درك نكردن دیگران در ما نوعی ناخرسندی درونی به وجود می آورد كه می تواند مدتها ما را چون ماری سمی نیش بزند و زندگی را به كام مان تلخ كند.
یكی از علل نبود درك متقابل می تواند بالابودن میزان انتظار ما از دیگری و همچنین داوری اشتباه نسبت به عملكرد یا رفتار وی باشد. این موضوع وقتی جنبه حادتری پیدا می كند كه هر یك از طرفین می كوشند، محق بودن خود را به دیگری درباره مسایل به اثبات برساند. در این صورت زمینه برای ایجاد اختلافها و سوء تفاهم ها وجود دارد و راه رسیدن به تفاهم پایدار و زندگی سالم دشوار است.
كلام آخر آنكه، یكدیگر را همان گونه كه هستیم بپذیریم، دوست بداریم و برای یكدیگر احترام قایل شویم تا با حفظ حرمت خود و طرف مقابل به تفاهم مورد نظر در زندگی مشترك دست یابیم.
عالیه حجت زاده
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید