پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لباس های حفاظتی در کار با مواد شیمیایی


لباس های حفاظتی در کار با مواد شیمیایی
گاهی لباس كار، لباس حفاظتی محسوب می‌شود كه فرد را در برابر خطرات محیط كار محافظت می‌كند. به‌طور مثال لباس كار آتش‌نشان‌ها آنها را تا حد زیادی در برابر شعله‌های آتش حفظ می‌كند. اما گاهی نیز لا‌زم است كارگرها برای حفاظت قسمت‌هایی از بدن خود یك وسیله حفاظتی دیگر بر روی لباس كار معمول خود بپوشند.
معمول‌ترین این وسایل پیش‌بند است. پیش‌بندهای حفاظتی مانند لباس‌های كار انواع مختلفی دارند كه در هنگام كار با برخی مواد شیمیایی خطرناك، بستن آنها روی لباس كار ضرورت دارد. كار با مواد اسیدی، مواد قلیایی، مواد خورنده و سوزاننده و برخی حلال‌ها استفاده از این پیش‌بندها را ایجاب می‌كند. این پیش‌بندها با توجه به نوع ماده شیمیایی كه كارگر با آن در تماس است انتخاب می‌شود. معمول‌ترین نوع آنها از لاستیك طبیعی، مصنوعی و یا مواد موسوم به <پی‌وی‌سی> ساخته شده‌اند كه در برابر مواد اسیدی و قلیایی خورنده و یا سوزاننده مقاومت بالایی دارند. در استفاده از این پیش‌بندها همواره باید دقت كرد تا اجسام و اشیای تیز آنها را پاره نكند. این پیش‌بندها را باید پس از استفاده به خوبی تمیز كرده و در پوشش‌های مخصوص و به دور از وسایل تیز و برنده در كمد لباس نگهداری كرد.
همچنین ضروری است قبل از شروع به كار از سالم بودن پیش‌بند مطمئن شد زیرا هر نوع سوراخ و پارگی در هنگام كار می تواند موجب نشت مواد سوزاننده و خورنده به بدن كارگر شود و او را دچار جراحت جدی كند.
در استفاده از پیش‌بندها رعایت نكات زیر ضروری است:
۱) اگر كارگر با ماشینی كار می‌كند كه دارای قطعات دوار و متحرك است، مجاز به بستن پیش‌بند نیست. چنانچه نمی‌توان این شرط را رعایت كرد، لازم است از پیش‌بندهای دوتكه استفاده شود.
در این پیش‌بندها دو تكه بالایی و پایینی وجود دارد كه در صورت گیر كردن تكه پایینی به قسمت‌های متحرك یا دوار ماشین به راحتی از تكه بالایی جدا شده و كارگر با خطری جدی روبه‌رو نخواهد شد.
۲) اگر كارگر در برابر شعله و فلزات مذاب كار می‌كند، باید از پیش‌بندی استفاده كند كه تمام سینه را بپوشاند و جنس آن نیز در برابرآتش مقاومت لازم را داشته باشد.
۳) پیش‌بند مخصوص كارگرانی كه با مایعات خورنده مثل اسیدها و مواد قلیایی سوزاننده كار می‌كنند باید از كائوچوی طبیعی یا صنعتی و یا از مواد دیگری تهیه شود كه در مقابل مایعات خورنده مقاومت داشته وتمام سینه را نیز بپوشاند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید