سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تدارک گسترده چین برای المپیک ۲۰۰۸


تدارک گسترده چین برای المپیک ۲۰۰۸
اولین دوره بازی های المپیک باستان، ۷۷۶ سال قبل از میلاد مسیح در دشت «المپیا» واقع در دامنه کوه المپ برگزار شد. یعنی ۲۷۸۰ سال قبل!
«کوروئبوس» مردی از اهالی آلیس است که او را اولین قهرمان المپیک باستان می نامند. البته گفته می شود که شاید قبل از این تاریخ هم المپیاد باستان برگزار می شد. در هر حال کوروئبوس قهرمان دو ۲۰۰ یارد اولین نفری است که تاج زیتون را روی سر گذاشته است. آن موقع هم المپیادها با وقفه ای چهارساله برگزار می شدند و اگر المپیک نوین فقط ۱۰۸ سال عمر کرده، المپیاد باستان آنقدر ریشه دار بود که ۱۲۰۰ سال متمادی برگزار شود.
در آن بازی های تاریخی، ورزشکاران از تمام نقاط مدیترانه به دشت المپیا می آمدند تا برای پیروزی و دریافت تاج زیتون مبارزه کنند. دویدن، پرتاب اجسام، ارابه رانی، پرش ها و کشتی ورزش هایی هستند که از همان دوره های نخستین در برنامه های المپیاد گنجانده شدند. المپیاد باستان به ورزشکاران یونانی محدود نمی شد و از ایتالیا، آسیای صغیر، جنوب روسیه، مهاجرنشینان مارسی و... هم نمایندگانی به «المپیا» می آمدند.
هرکسی قهرمان المپیاد می شد علاوه بر تاج زیتونی که بر سرش می گذاشتند، مجسمه اش را هم از مرمر می تراشیدند و شعرا نیز در مدح آنها قصیده هایی را می سرودند تا قهرمان المپیاد را جاودانه کنند.
سوگند المپیک که در المپیک نوین هم رایج است را باید میراث المپیادها بدانیم. اجرای قوانین، رعایت مقررات مسابقه، دوری کردن از خشونت خاص رومی ها و... اصولی بوده که برگزارکنندگان المپیادها تاکید خاصی بر اجرای شان داشته اند.
اما افسانه ای ترین قهرمان المپیادها پهلوانی است به نام «میلو» که اهل کروتون بود. او یگانه قهرمانی است که در شش المپیاد پیاپی حریفان خود را شکست داد.
زوال المپیاد با پیروزی رومی ها بر یونانی ها آغاز شد. حتی نرون امپراتور خونخوار رومی ها در تاریخ ۶۷ بعد از میلاد مسیح در این بازی ها شرکت می کرد و در مسابقه های ارابه رانی و موسیقی خودرا برنده اعلام می کرد! در عصر جدید برگزاری المپیک و به ویژه در سال هایی که پس از جنگ جهانی دوم از راه رسیدند نیاز بشر به وحدت و هماهنگی و سر دادن سرود دوستی، دولت ها را واداشت تا با توجه بیشتری به این مسابقات جهانی بنگرند و هر یک به نوبه خود تلاش بیشتری برای اهمیت دادن به این برنامه جهانی ابراز دارند. سال ۲۰۰۸ سال چین است.
این کشور از ماه ها پیش در حال تدارک مسابقات المپیک است و هر روز به نوعی خبری در این باره می شنویم یا می خوانیم. با همین نگاهی داریم به برنامه های وسیعی که چین برای برگزاری این مسابقات به خرج داده است.
شهرپکن با سرمایه گذاری بیش از ۲۳ میلیارددلار در حال آماده شدن برای میزبانی بازی های المپیک سال ۲۰۰۸ است. بیشتر این هزینه ها صرف پروژه هایی مانند ساخت چندین استادیوم ورزشی، تسهیلات حمل و نقل، مخابرات و بهبود وضعیت زیست محیطی است. برخی از این پروژه ها در راستای برنامه های شهرسازی است که از سال ها قبل برنامه ریزی شده بود ولی گروهی دیگر منحصرا مربوط به بازی های المپیک می شود و در تابستان ۲۰۰۸ به بهره برداری خواهد رسید.
۳۷ استادیوم ورزشی برای این مسابقات درنظر گرفته شده است که از این تعداد، ۳۲ زمین ورزشی در شهر پکن واقع هستند. بقیه در خارج از شهر قرار دارند. ۲۲ زمین ورزشی در حال ساخت و مابقی در حال مرمت و یا گسترش است که البته کشور چین راه را برای سرمایه گذاری های خارجی باز گذاشته است. یکی از استادیوم های منحصر به فرد در حال ساخت، استادیوم ورزشی «تیان جین» است که در مرکز شهر تیان جین واقع است.
ساخت این استادیوم از آگوست ۲۰۰۳ آغاز شده و دارای چشم اندازی زیبا همراه با چندین دریاچه مصنوعی بالغ بر ۱۰۰۰۰ مترمربع است. این استادیوم ۶۰۰۰۰ نفری دارای وسعتی در حدود ۷۸۰۰۰ متر مربع، پارکینگ داخلی بزرگ، سالن نمایشگاه، مراکز درمانی درمانی و اتاق های متعدد برای ورزشکاران و داوران است.
این استادیوم، میزبان فوتبال آمریکایی در المپیک ۲۰۰۸ خواهد بود. یکی دیگر از زیبایی های این المپیک مربوط به استادیوم ملی به نام لانه پرنده است این استادیوم دارای ساختاری فلزی مشبک است که شکلی شبیه لانه پرنده به آن داده و دارای گنجایشی معادل ۹۱۰۰۰ نفر است. به نظر می رسد مراسم افتتاحیه، اختتامیه و فینال بازی های فوتبال در این محل برگزار شود. استادیومی بسیار زیبا نیز جهت بازی ها و مسابقات آبی مانند شنا، شیرجه و واترپولو نیز در حال احداث است.
مسائل زیست محیطی یکی از مهمترین دغدغه های بشر، طی برگزاری این گونه مسابقات است و کشور چین نیز مبلغ هفت میلیارد دلار به این امر اختصاص داده است.
این کشور برای جلوگیری از سوخت ذغال سنگ و آلودگی ناشی از آن، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است. گاز سوزکردن خودروها و اتوبوس ها، بهبود توزیع برق در سطح کشور و پیشرفت در شبکه گاز رسانی کشور را می توان از جمله این موارد شمرد. پروژه های زیباسازی و کمربند سبز شهری نیز از جمله پیشرفت های زیست محیطی به شمار می رود.
کشور چین برای برپایی این مسابقات مبلغ ۶/۳ میلیون دلار نیز صرف شبکه های فیبرنوری IT در سطح شهر کرده است. به این ترتیب ظرفیت برقراری ارتباط تلفن های همراه، افزایش می یابد و طی برپایی مسابقات، مشکلات کمتری برای اشخاص به وجود می آید. تکنولوژی GPS نیز برای کنترل حمل و نقل به کار گرفته می شود. تا به حال توسعه تسهیلات صنعت حمل و نقل برای کشور چین ۸/۱۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است. ساخت چندین بزرگراه، مترو، قطارهای پرسرعت و ... از جمله این موارد به حساب می آید.
ساخت ۵/۱۴۸ کیلومتر راه آهن از مرکز شهر به استادیوم ها و محل های برگزاری بازی های المپیک و همچنین فرودگاه از دیگر برنامه های ویژه المپیک است. فرودگاه پکن نیز جهت این مسابقات گسترش چشمگیری یافته است. به نظر می رسد کشور چین، ۸/۱ میلیارد دلار صرف بهبود تسهیلات و امکانات آب، برق، گاز و سیستم های حرارتی کرده است.
● مسائل امنیتی
برپایی این مسابقات، مسائل امنیتی ویژه ای می طلبد و کشور میزبان برای رفاه ورزشکاران و توریست ها برنامه های خاصی درنظر گرفته است. کشور چین از تجربیات سایر کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و روسیه نیز جهت تحقق این امر و مبارزه با حملات تروریستی احتمالی بهره می برد. البته هنوز هزینه مسائل امنیتی، مخفی باقی مانده است. کشور چین تلاش می کند از سیستم های امنیتی مورداستفاده در المپیک سال ۲۰۰۴ آتن نیز بهره ببرد.
کشور آتن با استفاده از یک شبکه کامپیوتری و هزاران دوربین و میکروفون مخفی که قادر به تجزیه و تحلیل زبان ها و گویش های مختلف بودند، محیط را تحت نظر و مراقبت ویژه قرار داده بود. هزینه سیستم های امنیتی المپیک ۲۰۰۴ در کشور آتن بیش از یک میلیارد یورو معادل ۳/۱ میلیارد دلار اعلام شد.
دولت چین برای بهره گیری از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته آتن، ۳۹ نفر را به یونان اعزام کرد تا بتوانند از تجربیات میزبان سابق بازی های المپیک بهره ببرند. کیانگ رئیس بخش امنیتی ویژه بازی های المپیک ۲۰۰۸ گفت ما نمی خواهیم پکن را تبدیل به یک قلعه و دژ نظامی کنیم بلکه تمام تلاش ما فراهم آوردن محیطی آرام، مساعد و به یادماندنی برای ورزشکاران، مربیان و توریست هاست.
این بخش علاوه بر فراهم کردن امنیت محیط، ازسال ۲۰۰۱ تاکنون تلاش فراوانی در جهت آموختن زبان های مختلف به افراد پلیس داشته است. کیانگ معتقد است افراد پلیس طی بازی های المپیک با هزاران نفر برخورد خواهند کرد که زبان چینی را نمی دانند و ممکن است نتوانند مشکلات خود را حل کنند.
لوگوی مربوط به بازی ها با شعار «یک جهان، یک رویا» بر روی دیوار چین خواهد بود. یک طومار ۲۰۰۸ متری نیز که توسط میلیون ها کودک چینی بیش از ۲۰۰ شهر نقاشی شده است نیز آن را همراهی خواهد کرد. چندین کنسرت، نمایشگاه، موسیقی، آواز و حرکات موزون این جشن سه هفته ای را پررونق تر و جذاب تر خواهد کرد.
● عروسک های المپیک ۲۰۰۸
در بازی های المپیک پنج حلقه رنگی نشان دهنده قاره های مختلف جهان است و رنگ هر کدام از آنها معنا و مفهوم خاصی دارد. عروسک های المپیک ۲۰۰۸ نیز مایه خوش شانسی و برکت محسوب می شوند و هر کدام از آنها پیام آور صلح، دوستی و آرزوهای خوب از طرف مردم کشور چین برای مردم سایر کشورها در سراسر دنیا به ویژه بچه ها هستند.
این عروسک ها در واقع به چهار حیوان محبوب مردم چین جان بخشیده است و نماد ماهی، پاندا، نوعی گوزن تبتی، پرستو و مشعل المپیک هستند. هر کدام از این عروسک های بامزه دارای نامی دوسیلابی هستند به گونه ای که بچه ها در چین تحت تاثیر دوسیلابی بودن آن قرار می گیرند. (Beibei) نشان دهنده ماهی، (Jingjing) معرف پاندا، (Huanhuan) نماد مشعل المپیک، (yingying) معرف گوزن تبتی و (nini) نماد پرستو است. وقتی نام کامل این عروسک ها را کنار یکدیگر قرار دهیم این جمله به دست می آید؛ «به پکن خوش آمدید.» به این ترتیب استقبال و دعوتی گرم از مردم سراسر جهان به عمل می آورند. علاوه بر آن هر کدام از این عروسک ها معرف رویاها، اشتیاق و آرزوی مردم از سراسر چین هستند.
از روزگاران گذشته در چین مرسوم بوده است که مردم آرزوهای خوب را برای یکدیگر از طریق علائم و سمبل های آن بخواهند. سر هر کدام از این عروسک ها معرف یکی از عناصر چندگانه حیات مانند دریا، جنگل، آتش، زمین و آسمان است. این عروسک ها با دعوت از مردم سراسر دنیا، آسایش و رفاه، خوشبختی، سلامت، خوش شانسی را برای آنها آرزو می کنند. مردم چین تلاش می کنند در سایه مشعل المپیک مردم را به صلح، آرامش و وحدت دعوت کنند.
در سنت چین، ماهی و آب سمبل های آسایش و رفاه و خرمن هستند. بنا بر این عروسک (Beibei) این برکات را با خود به همراه خواهد داشت. ماهی همچنین معرف سال و زندگی خوب است. خطوط طراحی شده موج آب نیز برگرفته از یکی از معروف ترین نقاشی های گذشته است. این عروسک در واقع نماد حلقه آبی رنگ بازی های المپیک است و در ورزش های آبی بسیار قوی است. (Beibei) بسیار پاک، آرام و نجیب است.
عروسک دیگر (Jingjing)، باعث می شود لبخند بر لبان بچه ها بنشیند و به همین دلیل با ورود به هر محلی خوشبختی را با خود به همراه می برد. سادگی و رفتار کودکانه دارد و دارای خز سیاه و سفید دوست داشتنی است. گونه های مختلف پاندا به عنوان یک گنج گران قیمت برای مردم چین محسوب می شود و تقریبا تمامی افراد آن را دوست دارند. نیلوفر آبی که بر روی سر او طراحی شده است القاکننده نقاشی های چینی سلسله سانگ است و سمبل جنگل های سرسبز و روابط هماهنگ بشر با طبیعت است.
مردم چین با ساخت این عروسک، اشتیاق خود را در حفظ محیط زیست و فضای سبز نشان می دهند. این عروسک نشان دهنده حلقه سیاه بازی های المپیک است و نشانه ورزش های قدرتی است. این عروسک، ضرورت حفظ جنگل های سبز را برای نسل آینده یادآوری می کند. (Huanhuan) در میان حلقه های المپیک به عنوان برادر بزرگ تر به شمار می آید. او فرزند آتش و سمبل مشعل المپیک، عشق و علاقه به ورزش است. او ورزشکاران را به دویدن بیشتر، جهش و پرش های بلندتر تشویق می کند و همچنین مردم را به حضور در این مراسم دعوت می کند.
سرآتشین او با دیوار نگاره هایی تزیین شده که سمبل خوش بختی هستند. این عروسک در تمامی بازی هایی که با توپ ارتباط دارد خود را نشان می دهد و معرف حلقه قرمز رنگ بازی های المپیک است. (yingying) نیز همچون گوزن های تبتی تیزپا، فرز و چابک است و می تواند به سرعت منطقه وسیعی از زمین را طی کند.
این عروسک نشانه چشم انداز پهناور چین است و سلامتی و قدرت هماهنگ با طبیعت را با خود به همراه دارد. سر او با وسایل تزیینی فرهنگ و سنت محلی غرب چین آذین بسته شده است. او نمادی از ورزش های استقامتی است و در واقع پسری چابک و فرز است که حلقه زرد المپیک را نشان می دهد.
هر بهار و تابستان، بچه ها بادبادک های رنگی زیبایی به هوا می فرستند. در میان طرح های مختلف بادبادک ها، پرستوها با بال طلایی را بیشتر از سایر طرح ها می توان دید. (Nini) عروسکی است که معرف این پرنده محبوب چینی هاست. بال های طلایی اش سمبل آسمان لایتناهی و شانس و اقبال خوب است. این عروسک با حضورش برکت و خوشبختی را به همراه می آورد. (Nini) بسیار بی گناه، معصوم و پر از شادی است و در ورزش ژیمناستیک بسیار قوی بوده و معرف حلقه سبزرنگ المپیک است.
میترا جلیلی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید