شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


مسائل جنسی و مشکلات مربوط به آن


مسائل جنسی و مشکلات مربوط به آن
نوجوانان و جوانان در هرجامعه قلب و مرکز آنرا تشکیل میدهند چرا که ایشان آینده سازان آن میباشند. این گروه همچنین میتواند شکننده ترین قشر اجتماعی باشد اگر به نیازها و احتیاجات ایشان بطرز صحیح پاسخگو نبود. مسائل جنسی و نحوه صحیح برقراری ارتباط آن یکی از موضوعاتی است که بیش از پیش نظر این گروه سنی را بخود معطوف می کند .
اما متاسفانه برای جوابگویی به این مسئله جوامع مختلف راه را به افراط رفته اند بگونه ای که در بعضی این امر کاملا مذموم و ناپسندیده است اما در سائر جوامع این موضوع کاملا طبیعی و آزاد میباشد و افراد آنرا حق طبیعی خود قبل از تشکیل خانواده میدانند.
ولی واقعا چگونه میتوان به این سئوال جوابی درخور و مناسب داد. آیا با ایجاد کردن محدودیت های بسیار و یا همچون بعض جوامع غربی معرفی و ارائه عشق آزاد.
شواهد و آمار در همین زمینه نشان میدهد که نه محدویت و نه عشق آزاد هیچکدام جوابگو این موضوع نمیباشند. بلکه ارائه اطلاعات صحیح و ایجاد توازن و معرفی نکات منفی ومثبت در مقام یک دوست که میتواند ارائه دهنده تصویری بهتر از واقعیت مسائل جنسی و پیامدهای آن باشد. عشق آزاد موضوعی است که اغلب در جوامع غربی بصورت طبیعی درآمده و از کشورهای غربی به سائر کشورها راه یافته است. اما متاسفانه واقعیت این است نتیجه این نوع عمالکرد نتنها خوشبختی و آرامی را آنطور که معرفی میگردد بهمراه ندارد بلکه بیش از حد تصورمخرب و نابود کننده احساسات، عواطف و بوجود آورنده نحوه نگرش منفی به مسائل جنسی میباشد. چرا که افراد اعتماد بنفس خود را از دست می دهند و در خود احساس ناخواسته بودن و تقصیر میکنند. بر حسب یک گزارش اشخاصی که سعی دارند تا بدفعات با افراد گوناگون رابطه جنسی داشته باشند بیشتر از دیگرانی که این رابطه را ندارند دچار افسرده گی و نارضایتی میباشند و پس از آن بدشواری میتوانند فردی را برای زندگی خود انتخاب نمایند که بتواند برای مدت طولانی شریک و مدد کار زندگی آنها باشد.
اما حقیقت این است عشق و عشق ورزیدن مفهومی است فراتر از تنها پاسخی به امیال و ارزوها جنسی. انسان تصور میکنند رسیدن به کمال بدون دسترسی به عشق امکان پذیر نمیباشد بهمین دلیل هرفرد در زندگی آرزوی عشق ورزیدن و مورد عشق قرار گرفتن میباشد. اما واقعا عشق به چه معنی است؟ آیا ارتباط جنسی، بیان احساسات و عواطف خود در قالب های مختلفی که جامعه ما بما تعلیم می دهد و یا برخوردی و عملکردی کاملا متفاوت؟
عشق حقیقی موثرترین و تعالی بخش ترین قسمت خلاق وجود انسانی است که بتوسط خالق و آفریننده ما در بودیعه گذارده شده است. این موضوع فراتر از برآورد یک نیاز فیزیولوژیک میباشد و غریزی میباشد که امروزه عده کثیری بدلیل عدم اطلاع بدنبال آن میباشند. عشق هنری است که باید آموخته شود و نه تنها انجام عملی در اتاق خواب. افراد زیادی هستند که بدلیل عدم تجربه و آموزش کافی همیشه آنچه را که فقط توهمی خیال پردازانه میباشد بعنوان عشق واقعی تعبیر میکنند. اما حقیقت این است که هنر عشق ورزی عاملی است که باید آموخته شود. هنری که کمک میکند تا مرد و زن دریابند راز خوشبختی و سعادت را در کنار یکدیگر، عاملی که موجب رشد و شکوفایی شخصیت زوجین و باعث والایش و تلطیف روحی طرفین می باشد. این موضوع در تمدن ما امروز بهترین شکل آن یعنی ازدواج تعریف شده است.
دریغا که بدلیل وارونه نشان دادن این تصویر در جامعه اغلب مردم این موضوع را بگونه ای کاملا متفاوت می بینند و با چنین برداشتی است که در انتها یا عاشق شدن را در ذهن خود برای همیشه ممنوع میکنند و یا خود را در اختیار روسپی ها قرار میدهند تا بدین وسیله آنرا جانشین عشق و مهر ورزی در برای خود کنند.
● ازدواج قالبی بهتر از عشق آزاد
ازدواج قالبی است از ابتدای خلقت بشر بعنوان بهترین الگو به انسان بخشیده شد. اگر چه امروزه متفکرین سعی در ارئه الگوی جدیدی بنام عشق آزاد میباشند اما باید گفت آمار و ارقام نشان میدهند که این الگو نمیتواند پاسخگو نیازهای روانی و عاطفی انسان باشد. در همین رابطه نگاهی میکنیم به بعض از نتایج آن.
در ازدواج طرفین بر اساس احساس علاقه متقابل به یکدیگر متعهد میگردند تا یکدیگر را در شرایط مختلف یاری دهند و کنار یکدیگر باشند در صورتیکه در عشق آزاد هیچگونه تعهدی وجود ندارد و افراد دوست دارند که آزاد باشند بدون هیچ حق مسئولیت در قبال دیگری.
عشق آزاد میتواند موجب بیماری های مقاربتی و واگیردار همانند بیماری ایدز گردد. مسئله ای که نتنها موجب بیماری مادر میگردد بلکه در صورت بارداری میتواند به جنین در رحم مادر نیز سرایت کند و آینده ای تاریک و سخت را برای طفل قبل از تولد رقم زند.
عشق آزاد میتواند مسبب اطفال ناخواسته شود، مسئله ای که شاید تصور شود میتوان با عمل سقط جنین از آن خلاصی یافت. اما عمل سقط جنین و تعدد تکرار آن میتواند در زمان وضع حمل و یا دوران بعدی مشکلاتی را از قبیل:
کودکان نارس و یا زود رس، احتمال نازائی و عقیم شدن، بالا بردن درصد سرطان سینه در خانمها در سنین بالاتر ایجاد کند.
عشق آزاد از بین برنده اعتماد بین زوجین میباشد و این موضع سبب می گردد تا زن ومرد بخاطر عدم اعتماد به طرف مقابل در آینده نتواند به شریک زندگی خود در موقعیت ها مختلف اعتماد کند.
● عشق حقیقی فراتراز برآورد یک نیاز فیزیولوزیک است
عشق حقیقی همچون دوستی است که نقش بسزایی در تکامل عاطفی افراد دارد و والایش دهنده مسیر زندگی برای اوست. دراینجاست که مسائل جنسی جای خود را پیدا میکند نه کاملا بی ارزش که کنار گذاشته شود و نه آنکه تمام زندگی را بر پایه آن بنا نمود. عشق حقیقی همانند دوستی است که یکی از اجزای ضروری تهیه خوراک دلپذیری است که زندگی خلاق نام دارد. امید که این مقاله بتواند رهگشا بسیاری گردد و بردارنده بارهای سنگنین زندگی در این زمینه گردد.● مشکلات روز
مسائل و موضوعاتی چون خودکشی، اعتیاد، سکس و سواستفاده های جنسی اگر چه در فرهنگ و جامعه ما عملی است مذموم و ناپسندیده اما متاسفانه امروزه بدلایل مختلف در زندگی بسیاری از ما وارد شده است. عاملی که شاید خیلی ها ازآن رنج ببرند و قادر به مطرح کردن آن با دیگران بجهت پیدا کردن راه حلی برای آن نمی باشند. امید ما این است که با ارائه مقالات و راه حل های در این زمینه بتوانیم دستی باشیم برای دستگیری از نیازمندان.
● سکس و تمایلات جنسی
سکس و تمایلات جنسی موضوعی است که در جامعه و وسائل ارتباط جمعی اغلب وارونه ارائه شده است. گاه کاملا مذموم بطوریکه حتی مطرح کردن آن ناپسند است و گاه مثبت و کاملا آزاد بدون هیچ حد ومرز. اگر چه این موضوع در کشورهای شرقی و خاورمیانه بخاطر بسته بودن محیط جامعه زیاد بچشم نمی خورد، اما هنگامیکه به زندگی افراد بصورت شخصی نگاه میکنیم متوجه درصد نابسامانی و آشفتگی زندگی افراد می گردیم و درمی یابیم که این موضوع همچون مشکل کشورهای غربی محتاج پاسخگویی است .
واقعیت این است که مشکل اصلی دارا بودن این ارتباط غلط نیست بلکه عدم اطلاع کافی و نحوه برقراری ارتباط صحیح در مورد آن میباشد. بهمین دلیل در اینجا سعی شده تا با معرفی چند فاکتور این مطلب را بهتر معرفی نمود.
۱)تمایلات جنسی بتوسط خالق ما خدا در وجود ما بعنوان بخشی از طبیعت ما قرار داده شده است. بدین شکل انسان بوجود آورنده این تمایلات جنسی نبوده که بخواهد آنرا تغییر داده و یا تبدیل نماید چنانکه امروز در جامعه مشاهده می کنیم.
۲)عشق عاملی است که نشان دهنده تعهد و وفاداری مرد وزن نسبت بیکدیگر می باشد که بتوسط خدا در خلقت او قرار داده شده. عاملی که تنها معرف یک عمل جنسی صرف نیست بلکه بیانگر یک حقیقت درونی میباشد.
۳)مردم بخاطر دریافت تصویر وارونه از سکس نسبت به آن عکس العمل نشان میدهند. بعبارت دیگر آنها پاسخگو به عملی هستند که جامعه یا گروه دوستان معرف و خواستار آن هستند و چون ما نمیخواهیم در این میان تنها و بازنده باشند به آن دست می زنیم.
● چطور با موضوع تمایلات جنسی روبرو شویم
همانطور که در بالا ذکر شد تمایلات جنسی، قابلیت و توانایی است که بتوسط آفریننده ما خدا در ما قرار داده شد. توانایی و قابلیتی ارزشمند که خدا نحوه استفاده صحیح آنرا نیز بما ارزانی داشته است همانطور که در کلام خدا، کتابمقدس این موضوع بطوری بارز اعلام شده است
مردان باید همسران خود را همچون بدن خود محبت بنمایند زیرا هرکه همسر خود را محبت بنماید در واقع خود را محبت مینماید. کتاب افسسیان فصل ۵: ۲۸-۲۹
خدا از ابتدای خلقت مرد و زن را برای یکدیگر آفرید تا ایشان تکمیل کننده و یاور یکدیگر باشند تا پس از آن ایشان یک تن گردند. انجیل مرقس فصل ۱۰: ۸
در این متن خدا از طبیعت ودلیل وجود عشق سخن میگوید که چطور یک مرد و زن در این مورد باید برخورد نمایند. همچنین معرف نحوه ارتباط و زیبایی ازدواج و روابط طرفین نسبت بیکدیگر میباشد. این موضوع شاید امروزه زیاد پذیرفته شد نباشد اما تحقیقات پزشکی وبیماریهای مقاربتی همچون ایدز عده کثیری را متقاعد نموده است که روابط جنسی قبل از ازدواج برای سلامتی و بهداشت خطرناک میباشد. بهمین دلیل در بعض از کشورهای اورپایی گروه " فقط بگو نه " فعالیتی هایی را ایجاد نموده اند که نه بخاطر باورهای مذهبی بلکه برای سلامتی جامعه و محافظت خانواده ها از بیماری های کشنده و خطرناکی همچون ایدز مردم را متوجه عملکرد خود و نتایج حاصله از آن بکنند .
● قالبی برای تصمیم گیری
بطور یقین زندگی هر فرد متعلق به اوست و هر فرد جوابگو فعالیت و عملکرد های خود میباشد. اما با داشتن قالب و چهار چوب صحیح ما میتوانیم بهتر بیاندیشیم و تصمیم بگیریم قبل از اینکه در موقعیت انجام شده قرار بگیریم. برای همین موضوع بیائید با خود بیاندیشیم و به گفته های زیر برای خود پاسخ دهیم .
▪ شما چگونه با تمایلات جنسی برخورد میکنید؟
▪ پاسخ شما نسبت به تمایلات جنسی برچه رابطه ای استوار است؟
▪ آیا تمایلات جنسی بخاطر پذیرفته شدن است یا ابراز علاقه مندی؟
▪ دریابید که سکس و تمایلات جنسی به مفهومی عشق و ایثار نیست .
واقعیت این است که عده کثیری از مردم عشق را در تمایلات جنسی میبیند که در آن هیچ تعهد و علاقه درونی نیست. بر حسب یک آمار در کشور انگلستان از بین هر چهار زن یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و در هردقیقه بطور متوسط سه زن بتوسط دوست پسر و یا شریک زندگی خود خواسته یا ناخواسته مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند که این موضوع مسلما نقش بسزایی در نحوه تفکر و عملکرد آنان در آینده خواهد داشت.
▪ برای من هیچ امیدی نیست
امروز شاید بسیاری از ما در این زمینه تجربیات تلخی را داشته باشیم که تصور بکنیم دیگر برای من در این زمینه هیچ امیدی نیست. اما اجازه بدهید که بشما بگویم که این تصور صحیح نمیباشد چون خدا بعنوان آفریننده ما نتنها ما را خلق نمود و بما توانایی های مختلف را بخشید، بلکه امروز حاضر است تا همچون یک پدر و دوست صمیمی ما را در بن بست های زندگی یاری نماید چون او عاشق ماست و زندگی ما برای او بسیار مهم میباشد. امروز او حاضر است تا شما را از وضعیتی که شما تصور می کنید راه نجاتی برای آن وجود ندارد نجات بخشد و پس از آن دائم با شما همراه گردد. شما میتوانید درد و مشکل خود را با در میان بگذارید و او میتواند به شما قدرت دهد تا زندگی خود را تبدیل کنید. امروز شما میتوانید همانطور که او وعده داده است از بارهای گران خود آزاد گردید و آرامش را نصیب خود کنید .
بیائید نزد من ای تمامی زحمتکشان و گرانباران و من شما را آرامی خواهم بخشید،
عیسی مسیح، انجیل متی فصل ۱۱ : ۲۸
تهیه و تنظیم از دانیال خرسند
منبع : مجله الکترونیکی بهار ایران


همچنین مشاهده کنید