جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زمان استفاده از جادوی سینما


زمان استفاده از جادوی سینما
در عصر حاضر پیچیدگی‌های روزافزون، تحولات نظام بین‌الملل و تعامل تنگاتنگ و نزدیك فعل و انفعالات سیاسی و فرآیندهای نظامی، محیط جنگ‌های پیشرفته را از حاكمیت مطلق تاكتیك‌ها و استراتژی‌های نظامی خارج ساخته و حوزه نفوذ و تاثیر عوامل تكنولوژیك، اقتصادی، روانی، سیاسی و... و خصوصاً فرهنگی را در این محیط به شدت گسترش داده است.
از سوی دیگر بروز تغییرات اساسی در مولفه‌های قدرت و حاكمیت در واحدهای سیاسی كه می‌توان آن را پیامد تحولات فوق دانست، سبب قرابت و همگرایی در حوزه مطالعات نظامی و استراتژیك در روابط بین‌الملل شده است.
برای شناخت دقیق و عمیق از عوامل موثر و تداوم‌بخش در حاكمیت دولت‌ها ناگزیر باید زمینه آشنایی بیشتر جوانان كشورمان را فراهم كنیم. آشنایی جوانان كشورمان و كشورهای منطقه و همسوی ایران با فضای طراحی استراتژیك، تصمیم‌سازی و ساختار حكومتی كشورهای دیگر خصوصاً كشورهایی كه دشمنی با ما را در راس امور خود قرار داده‌اند، از اهم نیازهای امروز ما است.
در این رهگذر بررسی نظریه‌های نظامی و استراتژیك نخبگان كشورهایی كه به نوعی در محیط امنیت ملی جمهوری اسلامی موثر هستند از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.
سینما یكی از مهم‌ترین و نافذترین وسیله‌ها برای شفاف‌سازی فضای حاكم بر محیط جهان و آشنایی بیشتر مسلمانان جهان با اندیشه‌های بازیگران صحنه‌های بین‌الملل است. سینمای كشورمان با توجه به توانمندی در تولید آثار سینمایی از نام و اعتبار بالایی برخوردار شده و می‌تواند خلائی را كه ملت‌های مسلمان در خصوص اطلاعات اساسی درباره ویژگی‌های جنبش‌های صهیونیسم و ضد اسلامی وجود دارد پرنماید.
جهل و بی‌اطلاعی از رژیم صهیونیستی یكی از موانع عمده و دشوار در برخورد شایسته با این غده سرطانی منطقه و هم‌پیمانان آن است.
اكنون كه مساله فلسطین، افغانستان،‌ عراق و به همراه آن سراسر منطقه در آستانه ورود به مرحله‌ای جدید است،‌ سینمای ایران می‌تواند در كنار سیاستمداران و پابه‌پای ملت‌های منطقه مرحله تازه‌ای از مبارزه را پی‌ریزی نماید. باید ما نیز از این ابزار در برابر رژیم صهیونیستی آمریكا و رسانه‌های گروهی همسوی‌شان به بهترین شكل ممكن بهره ببریم و جهانیان را از واقعیات موجود در فلسطین و عراق باخبر سازیم. ما خوب می‌دانیم جنگ رسانه‌ها سال‌هاست كه آغاز شده و یورش سینمایی هالیوود بیش از ۲ دهه است كه شتاب گرفته. خوب می‌دانیم رسانه‌های غربی ایران و دیگر كشورهای اسلامی را چگونه معرفی می‌كنند، پس لازم است از ابزار سینما برای جنگی كه آغاز شده استفاده كنیم و از جادوی سینما غافل نباشیم.
عباس عبدالعلی‌زاده
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید