جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


عدم دخالت در امور خصوصی


عدم دخالت در امور خصوصی
● ماده دوازدهم ؛عدم دخالت در امور خصوصی
Article .No one shall be
subjected to arbitrary
interference with
,his privacy
family, home or
correspondence, nor
to attacks upon
his honour and
.reputation
Everyone has the
right to the protection
of the law against such
.interference or attacks
(هیچ‌كس نباید در امور خصوصی، خانوادگی، اقامتگاه یا ارتباط، مورد مداخله خودسرانه واقع شود و نباید علیه شرافت و اعتبارش تجاوز شود. هر كس حق دارد مقابل این‌چنین حمله‌هایی از حمایت قانون برخوردار شود.)
حفظ امور خصوصی اشخاص از حقوق مدنی آنان در قلمرو حاكمیت یك نظام است هیچ‌كس حق ندارد در امور شخصی شهروندان تجسس كند یا این‌كه حتی حریم آنها را مورد تجاوز و تعدی قرار دهد. این قاعده حقوقی در فقه امامیه پذیرفته شده است؛ بنابراین كسی حق ندارد برای اثبات گناه یا وقوع بزه از نوع حدود یا تعزیرات و حتی قصاص یا دیات از طریق دخالت در امور خصوصی اشخاص اقدام كند بلكه ادله اثبات جرم در قلمرو چهارگانه حدود و تعزیرات، قصاص و دیات در فقه امامیه تعریف شده است و غیر از طرق‌ شناخته شده فقهی اثبات جرم ممكن نیست زیرا ادله اثبات جرم در امور كیفری همانند ادله اثبات دعوی در امور حقوقی، دلایل تعریف شده و مشخصی هستند ولی امروز و اكنون دولت آمریكا به بهانه مقابله با تروریسم در امور خصوصی شهروندان كشورهای دیگر و حتی شهروندان خودش دخالت می‌كند و حقوق ابتدایی شهروندان آمریكایی را نقض می‌كند و به همین بهانه جنگ به پا نكرده است و حتی در سر، سودای لشگركشی بیشتری نیز دارد. این چه حقوق بشری است كه آمریكا از آن سخن می‌گوید و طرفداران بدتر از خودش درباره نقض حقوق بشر توسط آمریكا و هم‌پیمانانش هیچ سخنی نمی‌گویند و مقاله‌ای نمی‌نویسند.
● ماده سیزدهم؛ حق سفر، اقامت ، ترك و بازگشت به وطن
Article
۱) Every one has the
right to freedom of
movement and
residence with in
.the borders of each state
Everyone has the right to
leave any country
including his own
.and to return to his country
هر كس در داخل هر كشوری حق سفر آزاد و انتخاب محل اقامت را دارد. هر كس حق دارد هر كشوری من‌جمله كشورش را ترك گوید یا به كشورش بازگردد.این ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بحثی اختلاف‌برانگیز ندارد بلكه مطابق فقه امامیه نیز این حق را برای هر انسانی با هر مذهبی كه به رسمیت شناخته شده پذیرفته است كه به طور آزاد مسافرت كند و كشور را ترك گوید و مجددا به كشور بازگردد و هیچ مقامی نمی‌تواند بدون توجیه قانونی از مسافرت اشخاص در قلمروی مرزهای داخلی یا سفر به كشورهای دیگر ممانعت كند.
▪ حق پناهندگی
Aricle .۱- Every one
has the right to
seek and to enjoy in other
countries asylum
.from persecution
-This right may not
be invoked in the case of
prosecutions genuinely
arising from
non politi cal crimes-
or from acts contrary to the
purposes and principles
.of the united Nations
● ماده چهاردهم
۱) هر كسی در برابر شكنجه و آزار حق دارد به جستجوی پناهگاهی بپردازد و در كشورهای دیگر از پناهندگی بهره‌مند شود.
۲) این حق در مورد تعقیب‌هایی كه ناشی از جرائم غیرسیاسی یا رفتارهای مخالف با اهداف و اصول ملل متحد باشد، قابل مطالبه نیست.)
حق پناهندگی برای آزادیخواهان و همراهانشان كه از ظلم و شكنجه رژیم‌های استبدادی به كشورهای دیگر پناه می‌برند در این ماده محفوظ شمرده شده و از مجموعه حقوق بشر دانسته شده است. اصل چنین حقی در اسلام و قرآن تا حد استیجار و پناه خواستن كافران از یك مومن، پذیرفته شده است كه مومنان دیگر و حتی حكومت اسلامی باید آن را بپذیرند اما چنین حقی در نظام سلطه مورد سواستفاده قرار گرفته چون همواره بعد از فهم كلی حق در تشخیص مصداق آن، سلطه‌گران ستمگر توطئه و تزویر می‌كنند و به جای آزادیخواهان و دادطلبان، افراد شرور و تروریست جنایتكار را پناه می‌دهند و آن‌گاه استناد به همین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌كنند در حالی كه بند ۲ همین ماده، جنایتكاران را از این حق بهره‌مند نمی‌داند ولی نظام سلطه، تروریست‌ها را آزادی خواه و آزادی خواهان را تروریست می‌نامد و براساس همین تشخیص وارونه تطبیق بندهای یك و دو ماده ۱۴ به غلط صورت می‌گیرد و منافع ستمگران استعمار علیه مردم مظلوم جهان تامین می‌شود.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید