شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


میرزا حسین‌خان سپهسالار


میرزا حسین‌خان سپهسالار
كتاب «میرزا حسین‌خان سپهسالار» نوشته دكتر عبدالكریم مشایخی در ۱۶۱ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی كه مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه بود، نفوذ و تاثیر غرب به دو شیوه اقتصادی و فرهنگی روابط سست و شكننده دولت قاجار با مردم ایران را تضعیف كرد. در این دوران با آغاز ارتباطات گسترده با غرب جریان روشنفكری در ایران شكل گرفت و از آغاز مشروطه به این سو به‌طور جدی وارد صحنه سیاست ایران شد. پادشاهان قاجار كه با شكست‌های نظامی و واگذاری امتیازات دیپلماتیك و تجاری با آشفتگی‌های شدید اجتماعی مواجه شده بودند، تلاش كردند به دو شیوه گوناگون در برابر این روند واكنش نشان دهند؛ در آغاز كوشیدند تا با اجرای برنامه‌های نوسازی بلندپروازانه و سریع و گسترده با معضلات موجود برخورد نمایند اما با شكست در اجرای این برنامه‌های به اصلاحات درباری روی آوردند.
در این راستا همكاری با غرب در اولویت قرار گرفت و تعدادی از روشنفكران ایرانی تحصیلكرده فرنگ بودند، مجذوب و مبهوت تمدن غربی شدند در نتیجه تنها راه نجات جامعه ایران را تقلید از مظاهر تمدن و فرهنگ آنان دانستند.
میرزا حسین‌خان سپهسالار كه در پست صدارت ناصرالدین شاه بود، نمونه بارز این گروه به شمار می‌رود. كتاب حاضر نگرشی جدید بر زندگی و اندیشه‌های این روشنفكر عصر قاجار است كه با اندیشه‌های سكولاریستی خود در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی برای توسعه ایران و حل بحران عقب‌ماندگی آن بود. در این كتاب تلاش گردیده تا با استناد به اسناد و مدارك دست اول تاریخی و به دو از شائبه جانبداری و یا محكومیت به بسیاری از چرایی‌ها پاسخ داده شود. این كتاب در چهار فصل تدوین شده است : اصل و نسب میرزا حسین‌خان سپهسالار، دوران صدارت میرزا حسین‌خان سپهسالار، اقدامت میرزا حسین‌خان سپهسالار، تحلیل و بررسی شخصیت و اندیشه‌های میرزا حسین‌خان سپهسالار.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید