جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کمی به من گوش بده


کمی به من گوش بده
در بسیاری از موارد اگر همسران واقعاً به یكدیگر گوش دهند رابطه خوبی با یكدیگر خواهند داشت و درغیراین صورت و با نادیده گرفتن نظرات یكدیگر نیز بسیار سریع رابطه به بن بست كشیده خواهد شد.
البته تمام همسران حرفهای یكدیگر را می شنوند پس چرا بازهم از نیات و تفكرات و خواسته های یكدیگر بی اطلاعند؟
زیرا گوش كردن به همسرتان را نیاموخته اید. برای اثبات این موضوع باید ذكر كنیم كه وقتی همسرتان مشغول صحبت با شماست آیا درمورد جزئیات بیشتری از او سؤال می پرسید یا اینكه او را نگاه می كنید و بعضاً سری هم تكان می دهید اما فكرتان مشغول مطلب دیگری است؟
بسیاری از ما وقتی درحال گوش كردن به صحبتهای طرف مقابل هستیم در اوایل صحبت او نتیجه گیری و قضاوت می كنیم و حتی پاسخ را می دهیم. درصورتی كه در بسیاری موارد منظور اصلی طرف مقابل را به خوبی درك نكرده ایم.برای رسیدن به نتیجه بهتر پیشنهادی به شما ارائه می كنیم:
وقتی همسرتان مشغول صحبت راجع به موضوعی است كه شما كاملاً با آن مخالف هستید بهترین كار این است كه صحبتش را قطع نكنید بلكه تا اتمام جریان سكوت اختیار كرده و با آرامش به او گوش دهید.
سپس كاغذی بردارید و تمام نكاتی را كه درمورد آن بحث شده به طور خلاصه بنویسید. سپس آنچه را نوشته اید بخوانید و به تمامی كلمات دقت كنید.
در این مرحله منظور خود را بیان كنید. از همسرتان بخواهید كه به نقطه نظرات شما گوش بدهد و سپس هردو درمورد مطالب بیان شده از جانب دیگری فكر كنید. چند دقیقه سكوت كنید و نهایتاً در مورد احساستان و آنچه برایتان مهم است با دیگری صحبت نمایید. مسائل پیش پا افتاده را حذف كرده و درمورد اولویتهای بحث به توافق برسید. قطعاً نكات مشتركی میان شما وجود خواهد داشت كه منجر به مصالحه و رضایت شود.
● وقتی از دست همسرتان عصبانی می شوید
گاهی اوقات با تمام تلاشی كه می كنید بازهم احساس عصبانیت و خشم می كنید.
این احساس در روابط اجتماعی بسیار طبیعی است. به ویژه وقتی احساس می كنید كه قربانی رفتار دیگری شده اید و حقوق حقه و طبیعی شما زیرپا گذاشته می شود. حتی در برخی شرایط نیز احساس می كنید كه نظر شما هیچ ارزشی برای همسرتان ندارد و فقط به حرفها و خواسته های خوداهمیت می دهد.
حتی دربرخی موارد ممكن است احساس كنید شریك زندگیتان هزینه زندگی و حتی هزینه های شخصی خود را آن طور كه خودش صلاح بداند صرف می كند و نظرات شما را نادیده می گیرد.
در چنین مواردی سعی كنید مسائل را خیلی خصوصی نپندارید و بدون مطرح كردن آن با همسرتان با اعضای خانواده یا حتی دوستان راجع به آن صحبت نكنید. زیرا این كار مورد را بغرنج تر خواهد كرد و موجب تشدید حس نارضایتی و خشم تان خواهد شد.
بزرگترین صدمه ای نیز كه به شما می زند این است كه به تدریج نوعی احساس شكست در رابطه را تجربه خواهید كرد و محبت و علاقه رفته رفته ازبین می رود.
مشكل دیگری كه در این میان حاصل می شود این است كه هرروز منتظر موضوعی جدید خواهید بود درصورتی كه همسرتان و رفتارش نه تنها تغییر نخواهد كرد بلكه ممكن است به دلیل مواجهه با سردی شمابه نوعی حالت دفاعی و سختی بیشتر نیز منجر شود.
بهترین كار در چنین مواردی این است كه در یك فرصت مناسب زمانی را با همسرتان خلوت كنید و رودرروی هم در یك فضای آرام نشسته راجع به رفتار و یا گفتار وی با او صحبت كنید.
اما نكته مهم این است كه در این گفتگو نباید موضوع را به نحوی طرح كنید كه انگار قصد مقصر جلوه دادن او و یا متهم كردن وی را دارید.
بلكه می توانید به او بگویید كه از رفتار و گفتارهایش در زمان های مختلف چه احساسی را پیدا كرده اید.
دراین موارد از او بپرسید كه منظور او از انجام اعمال یا مطرح كردن گفته های خاص چه بوده زیرا ممكن است او با طرزفكر خاص خود عمل كرده و اصلاً آگاه نبوده كه درحال ناراحت ساختن شماست.
به او بگویید كه قصدتان اصلاح رابطه است وگرنه نمی خواهید او را مقصر جلوه دهید. حتی اگر از كاری یا حرفی نیز رنجیده اید باز هم همسرتان را دوست دارید و نگران سست شدن رابطه هستید. پس از او بخواهید با شما همكاری كند تا رابطه تان بهتر و صمیمانه تر پیش رود تا هردو احساس رضایت بیشتری نمایید.
نكته دیگری كه باید موردتوجه قرار گیرد این است كه قبل از طرح موضوع حتماً از اینكه در زندگی مشترك سعی خود را برای بهتر ساختن شرایط می كند از او قدردانی كنید و خاطرنشان كنید كه با طرح چند مورد می خواهید نتیجه بهتری از زحمات مشتركتان در زندگی بگیرید!
سحر كمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید