پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


«افسانه ۱۹۰۰» تمثیلی از تنهایی انسان


«افسانه ۱۹۰۰» تمثیلی از تنهایی انسان
«افسانه ۱۹۰۰» به نسبت آثار دیگری از جوزپه تورناتوره چون «سینما پارادیزو» و «مالنا» فیلمی، شخصی تر محسوب می شود كه عشق، هنر و فلسفه زندگی را در هم آمیخته است.«افسانه ۱۹۰۰» یك درام فانتزی درباره موسیقی است كه در سال ۱۹۹۸ به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.این فیلم محصول كشور ایتالیاست و در این كشور با مدت زمان دو ساعت و ۴۰ دقیقه به نمایش درآمده است. این در حالیست كه از مدت زمان «افسانه ۱۹۰۰» به هنگام نمایش در كشورهایی چون اسپانیا و فرانسه ۲۰ دقیقه كم شده است.
● درباره فیلم
پس از «سینما پارادیزو» و «مالنا» كه به ترتیب در ستایش سینما و عشق ساخته شده اند، «افسانه ۱۹۰۰» فیلمی در ستایش موسیقی است. این فیلم با نگاه نوستالژیك، ویژه تورناتوره، ادای دینی به اینوموریكونه آهنگساز صاحب نام جهان محسوب می شود و اتفاقا خود موریكونه، موسیقی این فیلم را نیز ساخته است.لحظه لحظه فضای فیلم در ملودی های آن مشهود است و از آن جا كه قرار بوده این بار موریكونه برای فیلمی با موضوع یك موسیقیدان نابغه آهنگ بسازد، به نظر می رسد با كار دشواری رو به رو بوده كه از عهده آن به خوبی برآمده است.به گزارش ایسنا «افسانه ۱۹۰۰» تمثیلی از تنهایی انسان است. لمون نمی تواند خود را با جهان بی انتها وفق دهد، اما می تواند با ۸۸ كلید پیانو، شاهكارهای بی انتها خلق كند. او در پایان نتیجه می گیرد،چیزی كه انتها ندارد، انسان است و می گوید: «این تویی كه بی انتهایی و با اون كلیدها آهنگی می سازی كه بی انتهاست»
● داستان فیلم
«افسانه ۱۹۰۰» درباره مردی به نام «تی دی لمون» است كه وقتی نوزاد بوده توسط دنی، كارگر سیاهپوست كشتی «ویرجینین»، روی پیانو پیدا می شود. دنی بچه را نگه می دارد و اسمش را «۱۹۰۰» می گذارد.او به ۱۹۰۰ خواندن و نوشتن می آموزد. لمون وقتی هشت ساله می شود دنی می میرد و به هنگام به دریا انداختن جنازه دنی، برای نخستین بار صدای پیانو را می شنود. او همان شب برای نخستین بار پشت پیانو می نشیند و آهنگی جاودانه می زند و به تدریج تبدیل به یك نابغه موسیقی می شود.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
«افسانه ۱۹۰۰» در كشورهایی چون استرالیا، سنگاپور، آمریكا، مالزی، آرژانتین، فنلاند، فرانسه، آلمان، هنگ كنگ، پرتغال، هلند، انگلیس و سوئد به روی پرده رفته است.این فیلم در سال ۱۹۹۹ در جایزه فیلم «دیوید دی دونانكو» شركت كرد و ۵ جایزه را از این رویداد هنری كسب كرد.حضور در جایزه فیلم اروپا و كسب جایزه بهترین فیلمبرداری از دیگر افتخارات افسانه ۱۹۰۰ محسوب می شود.ساخته جوزپه تورناتوره، در سال ۲۰۰۰ با حضور در جشنواره گلدن گلاب یكی از جوایز این جشنواره را در بخش فیلمبرداری به خود اختصاص داد.«افسانه ۱۹۰۰» در سندیكای ملی روزنامه نگاران هنری ایتالیا نیز حضور یافت و در شش بخش روبان نقره ای این رویداد هنری را دریافت كرد.
● درباره كارگردان
جوزپه تورناتوره، ۲۷ می۱۹۵۶، در ایتالیا متولد شد.او وامدار سینمای كلاسیك ایتالیا است. سینمایی كه در آن نوابغ فراوانی چون ویسكونتی، پازولینی، فلینی، دسیكا و آنتونیونی حضور داشته اند.تورناتوره در سال ۱۹۸۶ فیلمسازی را با ساخت فیلمی با نام «پروفسور» آغاز كرد و پس از آن ۹ فیلم دیگر را ساخت كه «افسانه ۱۹۰۰» هشتمین ساخته وی محسوب می شود.تورناتوره پس از این فیلم مالنا را در سال ۲۰۰۰ كارگردانی كرد و شش سال پس از آن فیلمی نساخت. او قصد دارد در سال ۲۰۰۸ ساخت فیلمی دیگر با نام «لنینگراد» را آغاز كند.
● درباره بازیگران
در سینمایی «افسانه ۱۹۰۰» بازیگرانی چون تیم راث (در نقش دنی بودمن)، پروئیت تیلور وینس (مكس تون)، ملانی تیری، بیل نان و گلارنس ویلیامز به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید