جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ریزش مو بلای جان جوانان


ریزش مو بلای جان جوانان
(از عوامل ارثی گرفته تا اثرات جانبی مصرف دارو)، اما در میان تمام عللی كه با آنها آشنایی داریم، شاید عده كمی از مردم بدانند كه استرس‌ها و تنش‌های موجود در زندگی هم می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر ریزش موی آنها باشد!! و البته شاید بسیاری از ما نیز براساس تجربه‌ این واقعیت را تایید بكنیم و قبول داشته باشیم كه هرگاه فشارهای روحی و روانی ناشی از زندگی زیادتر شده است ریزش مو از حد طبیعی بیشتر بوده است،شاید علت واقعی این موضوع را ندانیم! به همین خاطر بدون حل مشكل، فقط به فكر خلاص شدن از ریزش مو بوده‌ایم نه عامل به وجود آورنده آن!وقتی شما تحت تاثیر فشارها و مشكلات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی قرار می‌گیرید، موهایتان با سرعتی بیش از سرعت ریزش طبیعی، از دست خواهند رفت، چرا كه در این شرایط توانایی طبیعی مو، برای تولید مجدد (پس از ریزش) از بین می‌برد و حدود یكسال طول می‌كشد تا فولیكول موی شما این قدرت را مجددا كسب كند.جدای از آنچه ذكر شد، بیماری‌هایی كه باعث افسردگی می‌شوند هم از عوامل ریزش مو به حساب می‌آیند. به همین خاطر، برای رفع ریزش مو و خلاصی از آن نخست باید به دنبال تمام عواملی كه ایجاد پریشانی و اضطراب می‌كنند باشید و زمانی كه علت ناراحتی را مشخص كردید، می‌بایست سعی كنید آنقدر قوی باشید كه خود را آرام و خونسرد (در شرایط ناراحت‌كننده) حفظ كنید.بهترین راه مبارزه با این نوع ریزش مو، فراگیری تكنیك‌های آرامش‌دهنده برای رهایی فكر و ذهن از عوامل پریشان‌كننده است.استرس‌ها و نگرانی از جهت دیگر و به طور غیرمستقیم نیز باعث ریزش مو می‌شوند. وقتی شما نگران و ناراحت هستید اشتها به خوردن غذا را از دست می‌دهید و نسبت به تامین مواد غذایی مناسب برای بدنتان بی‌توجه هستید كه همین موضوع باعث ریزش مو می‌شود.در حقیقت با كمی آگاهی و توجه نسبت به تاثیر عوامل تنش‌زا بر سلامت مو می‌توانید علت شایع ریزش مو را از بین ببرید.
● ریزش مو در خانم‌ها
در حالی كه ریزش مو در مردان موضوعی عادی و معمولی است، به دلایل مختلف، ریزش مو در خانم‌ها مشكلی جدی‌تر به حساب می‌آید.
در خانم‌ها به دلیل حساسیت بیشتری كه نسبت به این موضوع نشان می‌دهند، خود از دست دادن مو می‌تواند عامل استرس و نگرانی شده و شدت ریزش از این طریق نیز افزایش یابد!اگر بدانید كه از هر ۴ خانم یك نفر آنها در مقاطعی از زندگی با مشكل ریزش مو مواجه می‌شوند بهتر می‌توانید این مرحله را پشت‌سر بگذارید و بر اعصاب خود مسلط باشید.شاید برای شما این سوال پیش بیاید كه چرا اگر ۲۵ درصد زنان با این مشكل مواجه می‌شوند ما كمتر در مورد زنانی كه ریزش مو دارند آگاهی داریم و به عبارتی چرا تصور می‌كنیم كه بیشتر مردان به این ناراحتی دچار می‌شوند؟! شاید پاسخ این پرسش یكی از موارد زیر باشد:
▪ زنان نسبت به مردان بیشتر از این ناراحتی گریزان هستند و به همین علت بیشتر مراقب سلامت مو!
▪ شدت این ناراحتی عموما در زنان كمتر است و با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.
▪ ریزش مو در خانم‌ها در تمام نقاط سر پخش است در حالی كه در مردان بیشتر در یك یا دو نقطه متمركز است و مشهود به نظر می‌رسد.
● علت ریزش مو در خانم‌ها چیست؟
علل آن بسیار متفاوت است از جمله:
۱) دلایل ریزش مو در زنان در بسیاری از موارد همان دلایل ریزش مو در مردان است و می‌تواند در درجه اول علت هورمونی داشته باشد.
۲) دومین علت عمده ریزش مو در خانم‌ها می‌تواند نتیجه آشفتگی‌های روانی و ضربات روحی باشد. (همانطور كه ذكر شد این عامل سیكل (دوره) رشد طبیعی مو را مختل می‌كند.)
۳) سومین علت رایج ریزش مو در زنان همراه با ریزش موی تكه‌ای در جلوی سر است كه می‌تواند در تمام بدن گسترش یابد. تصور می‌شود كه علت این ناراحتی نقص در سیستم ایمنی باشد، اما همچنان عوامل ناشناخته‌ای هم وجود دارد كه در بیشتر موارد پس از طی یك دوره زمانی این مشكل برطرف شده و موها مجددا رشد می‌كنند، اما در شرایط نادری هم مشكل جدی‌تر و طولانی‌تر می‌ماند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید