چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

یوگا و دوستان


یوگا و دوستان
یوگا روی مفاصل و تاندون‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد و باعث انعطاف‌پذیری و جلوگیری از خشكی مفاصل می‌شود.یوگا ورزشی است كه انسان را از دو جنبه روحی و فیزیكی تقویت می‌كند. این ورزش به شما كمك می‌كند كه یك هماهنگی خوب بین بدن، روح و تفكر خود ایجاد كنید. شیوه زندگی و اعتقاد مذهبی شما هر چه كه می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌كند. این ورزش سبب می‌شود استرس، اضطراب، ناخوشی، افسردگی و عصبانیت جای خود را به صلح و دوستی، سلامتی و عشق نسبت به تمام موجودات بدهد.
● تاریخچه
یوگا از لغتی به زبان سانسكریت منشا گرفته و به معنای (به هم پیوستن) است. قدمت یوگا به ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد و به وسیله فیلسوفان و عرفای هندی كم‌كم گسترش پیدا كرد.
● اساس ورزش یوگا
یوگا بر اساس ۱۳ مد پایه‌گذاری شده است:
۱) آسانا یا حركات ورزشی:
آسانا در اصل عبارت است از وضعیت‌های مختلف بدنی كه به افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات كمك می‌كند. همچنین مانع تجمع چربی‌های اضافی در بدن می‌شود. از طرف دیگر، بسیار از حركات یوگا به بهبود گردش خون در بدن و كاركرد بهتر بسیاری از اعضا كمك می‌كند. شما می‌توانید نیازهای بدن خود را بیابید و بر‌آن اساس، حركات مناسب با احتیاجات بدن خود را در یوگا انجام دهید.
۲) پرانایاما یا تنفس:
می‌توان گفت مهمترین و اساسی‌ترین قسمت، در یوگا <پرانایاما> است، زیرا یوگاكاران معتقدند كه به این وسیله انرژی را به درون بدن خود می‌رانند. تكنیك‌های تنفسی در یوگا به شما امكان می‌دهد كه آرامش، انرژی و هماهنگی بین فكر و جسم را برقرار كنید. تمام حركات یوگا (آسانا) باید با تنفس شما هماهنگ باشد تا اثرات مطلوب این ورزش روی بدن ظاهر شود.
۳) تمركز:
تمركز به شما اجازه می‌دهد كه فكر خود را آرام كنید. این روش یكی از بهترین راه‌ها برای رهایی از استرس و اضطراب است. انجام تمرینات تمركز به طور مرتب، به شما اجازه می‌دهد كه فكر خود را آرام و از استرس‌ها رها كنید. تمرین‌های مداوم به شما كمك می‌كند كه زود از كوره در نروید، واكنش‌های احساسی خود را كنترل كنید و در مواقع بحرانی یك تصمیم منطقی بگیرید.
یوگا دارای انواع متفاوتی از حركات و مهارت‌هاست كه هر كدام می‌تواند به منظور خاصی به كار رود و شما باید بسته به هدفی كه دارید یكی از این انواع را انتخاب كنید.
در اینجا ما به چند نوع معروف آن اشاره می‌كنیم تا به شما كمك بیشتری كنیم.
▪ هاتا یوگا:
هاتا به معنای "خورشید و ماه" است. اساس این نوع یوگا، انجام حركات نسبتا آرام و آسان است. اگر شما هیچ‌چیز درباره یوگا نمی‌دانید و تازه می‌خواهید این ورزش را شروع كنید، این نوع، برای شروع بسیار مناسب است.
▪ آشتانگا یوگا:
آشتانگا به معنای (هشت اندام) است. در این نوع، حركات ورزشی یوگا به شدت سریع و قدرتی هستند. این نوع از یوگا كمی مشكل است. شما باید در حین انجام حركات سنگین به صورت متوالی تنفس خود را نیز تنظیم كنید. این نوع از یوگا موجب افزایش قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری شما می‌شود.
▪ یوگای قدرتی:
این نوع یوگا برداشتی از نوع (آشتانگا) اما كمی ساده‌تر است و هنرجو مجموعه‌ای از حركات را به سرعت و پشت‌سر هم انجام می‌دهد.
▪ آینگار یوگا:
این نوع از یوگا برای تصحیح فرم طبیعی بدن مثل درست نشستن، درست ایستادن و... استوار است. برعكس دو نوع قبلی، در این نوع، ورزشكار برای مدت طولانی در یك حركت ثابت می‌ماند و سپس حركت بعدی را شروع می‌كند. این نوع از یوگا به شما كمك می‌كند كه بتوانید بدن خود را در راستاهای مختلف نگاه دارید.
▪ وینیاسایوگا:
این نوع یوگا هم بر اساس حركات سریع ورزشی پایه‌گذاری شده است اما بیشتر تمرینات تنفسی را مدنظر دارد.
▪ بیكرام یوگا:
نام دیگر آن (یوگای داغ) است. این نوع یوگا در اتاقی با درجه حرارت و رطوبت بالا و در ۲۶ حركت مختلف انجام می‌شود.
انجام این حركات در حرارت بالا موجب راحتی و شل شدن عضلات شما می‌شود. بنیان‌گذاران این ورزش معتقدند كه به علت حرارت بالا، تعریق ورزشكاران در این دما زیاد است و سبب می‌شود بسیاری از سموم از بدن خارج شود، به شرطی كه بعد از آن، آب كافی بنوشید تا به بدنتان آسیب نرسد.
اگر شما در یوگا مبتدی هستید، بهتر است تمام این انواع را امتحان كنید تا بتوانید بهترین نوع را برحسب نیاز بدنتان انتخاب كنید.
● اثرات مفید بدنی یوگا
▪ افزایش انعطاف‌پذیری: یوگا روی مفاصل و تاندون‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد و باعث انعطاف‌پذیری و جلوگیری از خشكی مفاصل می‌شود.
▪ اثرات روی تمام ارگان‌ها: یوگا از جمله ورزش‌هایی است كه برای تمام ارگا‌ن‌های بدن پیامد‌های خوبی به همراه دارد. این ورزش حتی روی تمام غدد و هورمون‌های داخلی هم تاثیر گذار است. یوگا باعث می‌شود كه بیماری‌ها كمتر به سراغ شما بیایند.
▪ سم‌زدایی از بدن: یوگا با انجام حركات كششی در عضلات و مفاصل، موجب می‌شود خون بهتر در ارگان‌ها جریان یابد. در نتیجه علاوه بر تغذیه بهتر ارگان‌ها، مواد زاید را هم بهتر از آنها دور می‌كند.
▪ شكل گرفتن عضلات: عضلاتی كه شل و یا ضعیف هستند، در اثر انجام حركات یوگا قوی می‌شوند و شكل زیبایی به خود می‌گیرند.
● یوگا برای كودكان
در دنیای امروزی، كودكان نیز مانند ما بزرگتر‌ها، از زندگی پراسترسی برخوردارند. فشار تكالیف سنگین مدرسه، رقابت سخت با همكلاسیان و ساعات زیاد كاری در مدرسه باعث تحمیل استرس بر بچه‌ها می‌شود.
یوگا می‌تواند حتی در كودكان شما هم آرامش ایجاد كند و به آنها یاد بدهد چگونه با ناامیدی‌ها و شكست‌های زندگی خود منطقی برخورد كنند و با انرژی هر چه بیشتر به دنبال اهداف بزرگ در زندگی باشند.
● یوگای صورت
در نظر داشته باشید كه یوگا، دارای تمرینات بسیار متنوعی برای عضلات صورت است كه می‌تواند ایجاد چین و چروك در صورت را به تعویق بیندازد و علا‌وه بر آن باعث شادابی و بشاش شدن پوست صورت می‌شود. اگر حركات صورتی یوگا را به صورت مداوم و به مدت طولا‌نی انجام دهید، اثرات مفید آن را به خوبی احساس خواهید كرد.
پس در هر سنی كه هستید و هر شرایطی كه دارید، می‌توانید یوگا را شروع كنید تا از زندگی خود لذت بیشتری ببرید.‌
● یوگا و جلوگیری از بیماری ها
یوگا باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و یا شرایط ناخوشایند در زندگی می‌شود:
▪ جلوگیری از پیری و افزایش انرژی:
با انجام حركات یوگا، عضلات و ارگان‌های بدن از شادابی بیشتری برخوردار خواهند بود.
▪ جلوگیری از دردهای منتشر بدنی:
یوگا باعث كاهش احساس دردهای منتشر عضلانی و استخوانی خانم‌ها می‌شود.
▪ بهبود عوارض ورزشی:
بسیاری از ورزشكاران از آسیب‌های شدید وارده قبلی در عذاب هستند. یوگا در بهبود این آسیب‌ها بسیار كمك كننده است.
▪ كاهش سكته‌های قبلی و مغزی:
تمرین‌های یوگا باعث كاهش استرس‌های محیطی شده و از تصلب شرایین جلوگیری می‌كند. این اثر، بروز سكته‌های مغزی و قلبی را كاهش می‌دهد.
▪ كاهش دردهای قاعدگی:
تمرینات ورزشی و تمركزی یوگا دردهای خانم‌ها را در دوران قاعدگی كاهش می‌دهد.
▪ متعادل كردن سیستم ایمنی:
تمرین‌های تنفسی یوگا باعث می‌شود كه بسیاری از اجسام خارجی كه به عفونت یا آلرژی در سیستم تنفسی منجر می‌شوند، بیرون رانده شوند و در نتیجه فرد كمتر به بیماری مبتلا می‌گردد. از طرف دیگر، تمرینات تمركزی و آرامش فكری امكان بهتر مبارزه سیستم ایمنی با میكروب‌ها را در بدن فراهم می‌كند.
▪ كاهش استرس‌های روزانه:
یوگا باعث آرامش فكری بسیار بالایی می‌شود.
▪ كمك به بهبودی بیماری:
MS انجام حركات فیزیكی به بهبود بیماری MS، كه یك بیماری دستگاه عصبی است، كمك می‌كند و نشان داده شده است كه یوگا بهترین نوع ورزش برای این افراد است و بسیاری از علایم آنها را بهبود می‌بخشد.
دكتر سحر میرپور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید