پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیستم ABS چگونه کارمی کند؟


سیستم ABS چگونه کارمی کند؟
سیستم های نوین ترمز مانند ESP ، ABS و EBD با افزایش پایداری ، فرمان پذیری و... می‌توانند در زمان حادثه تا ۴۰ درصد از بروز تصادفات جلوگیری کنند.
ویژگی مهم خودروهای مجهز به سیستم ترمز ضدقفل یا ضدلغزش معروف به ABS این است که از قفل شدن چرخها حتی هنگامی که راننده پدال ترمز را تا انتها فشار می دهد ، جلوگیری می کند و مانع از انحراف خودرو می شود. به این ترتیب می توان هنگام ترمزگیری خودرو را کنترل و از موانع با اطمینان عبور کرد. پیشرفت این فناوری به حدی رسیده است که در هر لحظه با استفاده از تناسب سرعت لاستیک ها و کنترل آن ، تعادل خودرو حفظ می شود. در واقع ترمزهای هیدرولیک از سیستم های مطمئن ترمز محسوب می شوند ، اما این سیستم در ابتدا دارای معایب بزرگی بود تا آن که بالاخره خودروسازان برتر دنیا راه حلی مناسب برای برطرف کردن مشکلات آن پیدا کردند.
ترمزهای ABSدر بیان ساده ، دستگاهی الکترونیکی است که هنگام ترمزگیری یا کنترل فشار یعنی قطع و وصل کردن فشار هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع می کنند و تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمزها می شود. اهمیت این گونه ترمزها بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعتهای بالا نمایان می شود. در اینگونه موارد راننده از کنترل کامل روی وسیله نقلیه خود برخوردار است و اما شاید بتوان گفت تنها نکته منفی در مورد ترمزهای ABS صدای نسبتا شدید آنها هنگام ترمزگیری روی سطوح بسیار لغزنده ست. این صدای لرزان که به درون کابین نفوذ می‌کند و زیر پدال ترمز حس و شنیده می شود ، راننده ای را که تجربه ترمزگیری در این شرایط را ندارد به اشتباه می اندازد که احتمالا قسمتی از سیستم خودرو در حال خرد شدن است و به همین دلیل راننده ممکن است به اشتباه از فشار پای خود روی پدال ترمز بکاهد.
البته بتازگی استفاده از سیستم های کمکی و تقویت کننده الکترونیکی و مکانیکی هم برای هر چه بهتر کار کردن فعالیت ترمزها روی انواع خودروهای جدید به کار گرفته می شود. این سیستم ها با وارد کردن اندک فشاری به پدال ترمز ، فعال می شوند و بهترین نتیجه را در اختیار راننده قرار می دهند. از ویژگی های اصلی این سیستم این است که مدام خود را به صورت الکترونیکی کنترل می کند. برای این منظور روی صفحه نمایش دهنده مقابل راننده یک لامپ هشداردهنده وجود دارد که روی آن کلمه Anti-Lock نوشته شده است. هرگاه اشکالی در عملکرد سیستم ترمز ایجاد شود ، این لامپ روشن می شود. هنگام روشن شدن خودرو هم این لامپ حدود ۴ ثانیه روشن می شود که در واقع در این زمان سیستم مشغول کنترل کردن خود است.
به این ترتیب سیستم ترمز مجهز ABS قادر است وضعیت ایمن تری را برای خودرو ایجاد کند. افزایش پایداری خودرو در جاده های لغزنده ، افزایش کنترل فرمان ، کاهش اثر شرایط متفاوت جاده روی لاستیک ها ، کاهش مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در خودرو و پایداری خودرو در جاده های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.
البته با این که این سیستم دارای ایمنی بالایی است ، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی بخصوص سرعتهای غیرمجاز ، رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچها شود. به عبارت دیگر بهره مندی از سیستم ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست.
انجام تغییرات شخصی در خودرو مثلا ترمز ، بدنه ها یا چرخها می تواند بر عملکرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد. با وجود این ، در حال حاضر این سیستم مطمئن ترین ترمزی است که فناوری آن در صنعت خودرو وارد شده است.
بهاره صفوی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید