جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
تولید، صادرات و بازار داخلی صنایع خودروسازی ترکیه در یک نگاه
نگاهی به وضعیت تولید، صادرات و بازار داخلی صنایع خودروسازی تركیه در سال ۲۰۰۶ میلادی نشان میدهد تولید و صادرات صنایع خودروسازی این كشور رشد داشت، ولی بازار داخلی برخلاف سال ۲۰۰۵ از رونق مطلوبی برخوردار نبود.
بررسی آمار انجمن صاحبان صنایع خودروسازی ترکیه نشان میدهد در سال ۲۰۰۶ میلادی تولید انواع خودرو در این كشور با ۱/۱۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی به یك میلیون و ۲۴ هزار و ۹۸۷ دستگاه رسید.
بر اساس همین آمار تولید اتومبیل تركیه در سال گذشته به ۵۴۵ هزار و ۶۸۲ دستگاه رسید كه بزرگترین قلم تولید خودرو در این كشور است.
این در حالی است كه بررسی آمار انجمن نمایندگیهای رسمی فروش خودرو در داخل تركیه نشان میدهد در سال گذشته فروش اتومبیل ۹/۱۴ درصد و فروش وسائط نقلیه سبك ۲/۱۲درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی افت كرده است.
در سال گذشته میلادی كل فروش داخلی اتومبیل و وسائط نقلیه سبك در مقایسه با سال ۲۰۰۵ میلادی با ۹/۱۳ درصد كاهش به ۶۱۷ هزار و ۸۵۲ دستگاه رسید.
در سال ۲۰۰۵ میلادی ۷۱۷ هزار و ۳۳۵ دستگاه خودرو در سطح تركیه به فروش رسیده بود.
در این میان فروش اتومبیلهای دیزل در تركیه بهرغم كاهش كلی در حجم فروش افزایش ۱۰ درصدی نشان میدهد، بطوری كه در سال گذشته ۴۹ درصد اتومبیلهای به فروش رسیده در این كشور را اتومبیلهای دیزل گازوئیل سوز تشكیل میدهد.
در سال گذشته ۱۸۴ هزار و ۵۹۲ دستگاه اتومبیل دیزل در تركیه به فروش رسید.
بررسی این آمار همچنین نشان میدهد قریب به ۸۵ درصد اتومبیلهای فروخته شده حجم موتوری بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی داشتهاند.
كارشناسان میگویند علت گرایش مردم به موتورهای با حجم پائین، ناشی از مالیات بسیار سنگین خودروها است كه وزارت دارایی تركیه همه ساله در دو قسط از صاحبان آن دریافت میكند.
در حالی كه میزان مالیات خودرو برای یك خودروی دارای حجم موتوری برابر ۱۶۰۰ سی سی ۹۲۰ لیر ترك جدید ( ۶۴۴ دلار) در سال است، این رقم برای یك خودروی دارای حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سی سی برابر ۱۶۰۰ لیرترك جدید (هزار و ۱۱۹ دلار) برای یك خودروی دارای حجم موتور چهار هزار سی سی بیش از ۱۳ هزار لیرترك جدید ( ۹ هزار و ۹۰ دلار) در سال است.
نكته جالبی كه در بررسی آمار مربوط به بازار خودرو در تركیه جلب توجه میكند، افزایش علاقه مردم به خرید اتومبیلهای دارای دنده اتوماتیك است.
میزان فروش خودروهای دنده اتوماتیك در تركیه در سال گذشته بیش از ۱۱ درصد افزایش نشان میدهد. در این میان در سال گذشته میلادی بیشترین خودرو را فورد در تركیه به فروش رساند. فورد در سال گذشته ۱۰۶ هزار و ۶۷۲ دستگاه خودرو، رنو ۸۵ هزار و ۱۰ دستگاه و فیات ۷۲ هزار و ۳۸۳ دستگاه خودرو فروخت.
در فروش خودروی سواری رنو با فروش ۵۹ هزار و ۴۰۷ دستگاه در ردیف اول و فورد با ۳۸ هزار و ۱۷۱ دستگاه در ردیف دوم و هیوندایی با فروش ۳۴ هزار و ۲۰ دستگاه و فیات با ۳۲ هزار و ۷۴۲ دستگاه و تویوتا با ۲۹ هزار و ۸۳۶ دستگاه در ردیفهای بعدی جا گرفتند.
در سال گذشته ۲۸ دستگاه اتومبیل فراری و ۲۰ دستگاه مسراتی و ۲۱۷دستگاه پورشه در تركیه به فروش رسید كه از خودروهای لوكس و گران قیمت محسوب میشوند.
ایران و تركیه دو كشور مهم دارای صنایع خودروسازی در منطقه به شمار میروند و در محافلی با مقایسه آمار تولید و تواناییهای تولید دو كشور، به وجود نوعی رقابت در این زمینه اشاره دارند.
بنا به آمار اتحادیه صنایع خودروسازان جهان (او.آی.سی.آ.)، در سال ۲۰۰۵ میلادی تركیه با تولید ۸۷۹ هزار دستگاه خودرو در مقام هفدهمین كشور بزرگ تولیدكننده خودرو در جهان و جمهوری اسلامی ایران با تولید ۸۱۷ هزار دستگاه خودرو در مقام هیجدهمین كشور بزرگ تولیدكننده خودرو در جهان قرار داشتند.
تركیه در نظر دارد در یك دوره هفت و هشت ساله تولید انواع خودرو را به دو میلیون دستگاه در سال برساند تا با صدور ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو، درآمد ارزی بخش صنایع خودروسازی را به ۲۵ میلیارد دلار در سال برساند.
بخش صنایع خودروسازی تركیه بویژه بعد از الحاق گمركی با اتحادیه اروپا، رشد خود را به صادرات به اروپا متمركز كرده است. بخش صنایع خودروسازی تركیه، در صدر جدول بخشهای صادراتی تركیه قرار گرفته است. بخش صنایع خودروسازی تركیه سرمایهگذاری موثری در امر پژوهش و تحقیق داشته و به این امر اهمیت زیادی میدهد.
تركیه از نظر بیشترین تعداد تولید اتوبوس در اروپا در مقام اول و از نظر تولید خودروی تجاری سبك، سومین كشور بزرگ اروپا محسوب میشود.
تركیه در سال ۲۰۰۶ میلادی قریب به ۱۵ میلیارد دلار صادرات تولیدات صنایع خودروسازی و صنایع جنبی خودروسازی داشت كه مقصد ۸/۷۴ در صد آن بازار سنتی این كشور یعنی كشورهای عضو اتحادیه اروپا بود.
این محصولات به ۲۵ كشور عضو اتحادیه اروپا و كشورهای رومانی و بلغارستان كه از اول سال جدید میلادی به اتحادیه پیوستند، صادر شد.
بر اساس اعلام انجمن تولیدكنندگان خودروی تركیه، تولیدات خودرویی و صنایع جنبی صنایع خودروسازی این كشور در سال گذشته در پنج قاره به ۱۷۰ بازار و منطقه آزاد تجاری صادر شد.
تركیه در سال ۲۰۰۵ نیز در مجموع ۱۴ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار صادرات داشت كه معادل ۱۱ میلیارد و ۲/۱۲۲ میلیون دلار از این رقم به بازار سنتی تركیه یعنی اتحادیه اروپا و سه میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار به سایر كشورها صادر شده بود.
در این میان میزان صادرات صنایع خودروسازی و صنایع جنبی خودروسازی تركیه به كشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان و اسپانیا به هفت میلیارد و ۹۵۶ میلیون و ۹۶ هزار دلار رسید كه بیش از كل صادرات این بخش در سال ۲۰۰۳ میلادی است. كل صادرات تركیه در سال ۲۰۰۶ میلادی افزون بر ۸۵ میلیارد دلار اعلام شده است.
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل آمریکا گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم وعده صادق جنگ جنگ ایران و اسرائیل
سیل قتل شهرداری تهران قوه قضاییه هواشناسی تهران سیلاب آموزش و پرورش سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت محیط زیست
قیمت خودرو یارانه خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس دلار قیمت سکه
تلویزیون احسان علیخانی ازدواج سینمای ایران تبلیغات شبکه نمایش خانگی کتاب موسیقی دفاع مقدس سریال تئاتر سینما
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی عملیات وعده صادق غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس سازمان ملل اسراییل ترکیه حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید استقلال بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی تراکتور سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا عیسی زارع پور
سلامت چاقی پیاده روی درمان و آموزش پزشکی دیابت سلامت روان