جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


جشن ولن تاین و اصل قضیه


جشن ولن تاین و اصل قضیه
كلمه ولنتاین در اصل به معنی فردی بود كه نامش از جعبه مخصوص بیرون می آمد و به عنوان محبوب برگزیده می شد. این روند تا سال های ۱۵۰۰ میلادی ادامه داشت. حدود سال ۱۵۳۳ ولنتاین به قطعه كاغذ تا شده ای گفته می شد كه نام محبوب روی آن نوشته شده بود. پس از سال ۱۶۱۰ هدیه ای بود كه به این فرد خاص داده می شد و از سال ۱۸۲۴ به شعر، نامه یا قطعه ادبی بدل شد كه برای محبوب نوشته می شد.
اگرچه ولنتاین هر سال روز ۱۴ فوریه جنش گرفته می شود، اما اصل آن به جشن رومی ها به نام لوپركالیا بازمی گردد كه در ۱۵ فوریه برگزار می شد. در این جشن حاصل خیزی و باروری گرامی داشته می شد. ارتش رومی ها در آن زمان كشورها را از لحاظ اجتماعی و طبیعی مورد تاخت و تاز قرار می داد. هنگامی كه رومی ها به فرانسه حمله كردند فستیوالی به راه انداختند كه در آن پسران رومی نام دختران رومی را از یك گلدان بیرون می كشیدند تا همسرشان شود و سپس آن جفت در روز فستیوال هدایایی ردوبدل می كردند. این جشن مربوط به مشركین بود بنابراین در سال ۴۶۹ میلادی پاپ گلاسیوس تصمیم گرفت به آن رنگ و بوی مسیحیت ببخشد و اعلام كرد كه از حالا به بعد این جشن به افتخار سن ولنتاین برگزار خواهد شد. سن ولنتاین رومی جوانی بود كه به دست امپراتور كلودیوس دوم كشته شد. گفته می شود مرگ او به دلیل كنار نگذاشتن مسیحیت بود و در ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی اتفاق افتاد. اما چرا سن ولنتاین كشته شد؟ در افسانه ها آمده كه در قرن سوم پس از میلاد امپراتور كلادیوس دوم نمی خواست كه هیچ یك از سربازانش عاشق كسی شوند و ازدواج كنند چرا كه فكر می كرد همسر و خانواده توجه سربازان را از وظیفه شان نسبت به او منحرف می كند و گاهی اوقات باعث می شود كه مردان اصلا در جنگ شركت نكنند. امپراتور به سربازان بیشتری نیاز داشت پس ازدواج كردن را غیر قانونی اعلام كرد و هركس كه مراسم عقد را برگزار می كرد باید كشته می شد. گفته می شود سن ولنتاین از دستور منع ازدواج سرپیچی می كرد و جوانان را در خفا به عقد هم درمی آورد، اما او را پیدا كردند و كشتند. داستان دیگری می گوید كه مردی به نام ولنتاین به خاطر كمك به مسیحیان آزار دیده در زندان بود. ولنتاین زندانبان خود را به مسیحیت فراخواند و او و تمام خانواده اش را مسیحی كرد. زندانبان دختر نابینایی هم به نام جولیا داشت كه ولنتاین به او دلبسته شد و البته بینایی او را هم شفا داد. اما پیروزی با عشق نبود. صبح روز اعدام، ولنتاین نامه ای به جولیا نوشت و آن را «از طرف ولنتاین تو» امضا كرد.
در ایتالیا هم در قرون وسطی فستیوال بهاره ای برگزار می شد كه در آن جوانان مجرد در باغ ها جمع می شدند و به شعر های عاشقانه و موسیقی گوش می كردند. پس از آن دو به دو در باغ قدم می زدند. در فرانسه هم همین رسم مدتی اجرا می شد اما حسادت زیادی برمی انگیخت و مشكلاتی به وجود می آورد كه این رسم را از ادامه بازداشت. رسم كشیدن نام «ولنتاین» یا محبوب در انگلستان قرن ها ادامه داشت حتی وقتی كه اشغال رومی ها به پایان رسید. مردان جوان در انگلستان نام تمام زنان جوان را روی تكه های كاغذ می نوشتند، آنها را تا می كردند و در كاسه ای می ریختند. مردان جوان می بایست با چشم بسته نامی را از كاسه بیرون می كشیدند.
نام دختری بیرون می آمد و به این معنا بود كه دختر برای یك سال آینده «ولنتاین» او بود. همین فستیوال به گونه دیگری هم برگزار می شد: دو رومی جوان كه توسط كشیش تبرك شده بودند شلاق چرمی از پوست بز به دست می گرفتند و در خیابان ها می دویدند. شلاق چرمی فبروا نامیده می شد كه كلمه لاتین آن فبرواتیو و معنی آن اهتزاز شلاق مقدس است. این كار برای تطهیر انجام می شد. كلمه February كه هم اكنون به كار می بریم هم از همین ریشه است. آنها اعتقاد داشتند اگر این شلاق به زنی برخورد كند او بهتر می تواند بچه به دنیا بیاورد. این موضوع باز هم باروری را تداعی می كند. براساس افسانه ها، آنها این كار را به افتخار فونوس ایزد جنگل و كشتزارها انجام می دادند كه شبیه به خدای یونانی، پن است. اكنون ماه فوریه برای اكثر ما برابر با بهار نیست و در خیلی جاها در این ماه روی زمین پوشیده از برف است. رومی ها جشن لوپركالیا در روز چهاردهم و روز ولنتاین در پانزدهم فوریه را درهم آمیختند كه هفت هفته پس از انقلاب زمستانی بود و پیشرفت زمستان به سوی بهار را نشان می داد. در قرون وسطی فكر می كردند پرندگان روز چهاردهم فوریه جفت انتخاب می كنند بنابراین، این روز قرن ها به عنوان روز رسمی جفت یابی به شمار می آمد. افسانه دیگر درباره روز ولنتاین نه به رومی ها بلكه مربوط به نروژی ها است. نروژی ها سن گالانتینی داشتند كه به معنی «عاشق زن ها» است. در زبان انگلیسی «گ» نروژی مانند «و» تلفظ می شود و صدای آن «ولنتاین» می شود نروژی ها عقیده دارند سن گالانتین آنها بخشی از تاریخ روز سن ولنتاین امروزی است. اما فرانسوی ها هم عقیده دارند كلمه ولنتاین از كلمه گالانتین می آید كه به معنی عشاق است.
كلیسای كاتولیك روم تمام سعی خود را برای تحریم این فستیوال باروری و همسریابی كرد. با این حال این رسم در جوامع باقی ماند، كلیسا هم از مبارزه با آن دست برداشت و تصمیم گرفت آن را به روز مقدس مسیحی برای سن ولنتاین بدل كند. بنابراین در سال ۱۶۶۰ چارلز دوم به طور رسمی روز ولنتاین را در جامعه انگلیس رواج داد. به همین دلیل انگلستان نخستین كشوری است كه چاپ كارت تبریك به خصوص آنها كه عشق، تحسین، دلباختگی و سایر احساسات را نشان می دادند شروع كرد.
روز سن ولنتاین ۱۶۲۹ از طریق پاك دینان به آمریكا رفت ولی در آنجا هم با مخالفت بعضی از بزرگان كلیسا مواجه شد. اما عشق پیروز شد و كلیسا نتوانست مانع عشق و احساسات شود. حدود یكصد سال گذشت تا نخستین كارت ولنتاین در آمریكا به وجود آمد. مارجری بروز (از انگلستان) قدیمی ترین كارت ولنتاین شناخته شده را در سال ۱۴۷۷ به جان پاستون فرستاده است. برای ولنتاینی كه زمانی به معنی «محبوب» بود و بعد نماینده «پیام عشق» شد. ساموئل پپیز در ۱۴ فوریه ۱۶۶۷ در دفتر خاطراتش شرح داده كه یك جور ولنتاین از همسرش دریافت كرده است. ولنتاین او یك برگ كاغذ آبی بود كه نام همسرش با حروف طلایی در آن نوشته شده بود و جد ولنتاین های بعدی به شمار می رفت. اما خیلی طول كشید تا این رسم فراگیر شود. یكصد سال طول كشید كه گذاشتن نامه عاشقانه ولنتاین در درگاهی خانه محبوب متداول شد. اگرچه كلیسای كاتولیك به خودی خود از ولنتاین به هیجان نیامد، اما این رسم به تدریج در كشور های كاتولیك رواج یافت. جای تعجب است كه ولنتاین ها به وسیله راهبه ها درست می شد كه یك قلب توری و تزئین شده با نقاشی گل و طرح كوپیدون [در اساطیر رومی رب النوع عشق] یا فرد مذهبی مقدس دیگری در وسط آن بود. هدایای ولنتاین همیشه به صورت قلب هایی كه امروز می شناسیم نبودند. بیشتر آنها «پاكت های كاغذی» بودند و تا می شدند. پست كردن آنها هم گران درمی آمد پس پاكت ها را تا می كردند و با موم مهر می كردند.
دوستای خوبم امروز بهترین روز دنیاست چون امروز دوستیها و محبتها پر رنگ تر می شود ومن این روز رو به همه شما عزیزان تبریک می گم که پر محبت ترین ادمای دنیا هستین......


همچنین مشاهده کنید