پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


می‌پرسم، غر نمی‌زنم!


می‌پرسم، غر نمی‌زنم!
«دیشب آشغالها را بیرون نبردی، یادت باشه آنها را امشب بیرون ببری، فردا بچه را باید ببری مدرسه، مادرم می‌خواد بیاد اینجا وهیچی هم توی خونه نداریم و ... »
غر زدن رفتاری است كه اكثراً، زنان انجام می‌دهند، رفتارهایی آشنا كه می‌تواند سردی روابط، دوری، كینه، نفرت و جدایی را موجب شود. زنانی كه غر می‌زنند معمولاً‌ طرف مقابل خود را با بمبارانی از كلمات و جملات مربوط یا نامربوط مواجه می‌سازند به طوری كه وی حوصله‌اش سر می‌رود حتی ممكن است به مرحله‌ای برسد كه توان شنیدن آنها را نداشته و شروع به واكنش به صورت پرخاشگری، كناره‌گیری و یا حتی دعوا و ... نماید. بسیاری از مردان در مراجعه به مراكز مشاوره و دادگاه‌های طلاق علل مراجعه خود را رفتارهایی از جمله غر زدن همسر خود بیان می‌كنند.
به نظر می‌رسد این مسأله یكی از دغدغه‌های زندگی اكثر خانواده‌ها باشد كه آگاهی از آن می‌تواند در بهبود ارتباطات خانواده مؤثر باشد. به راستی چرا زنان غر می‌زنند؟
بسیاری از غر زدن‌های ناشی از فریاد انسان‌ها مبنی بر نیاز به توجه است. انسان موجودی است كه سعی می‌كند رفتارهای خود را هدفمندانه انجام دهد. شما به عنوان كارمند كار مشخصی را برای هدفی خاص انجام می‌دهید، هدفی كه سازمان شما آن را معرفی كرده است و در قبال انجام آن به شما حقوق می‌دهد، این در مورد كار آزاد نیز صادق است اما به راستی در مورد خانه‌داری چطور؟
تحقیقات نشان داده است كه زنان خانه‌دار بیش از زنان شاغل این رفتار (غر زدن) را از خود نشان می‌دهند، چرا كه زنان خانه‌دار صبح تا شام كارهایی چون مراقبت فرزند، پخت و پز، نظافت خانه و ... را انجام می‌دهند تا بتوانند اسباب آسایش همسر و فرزندان خود را فراهم ساخته و در نهایت رضایت آنان را بدست آورند.
یك زن خانه‌دار نیز برای كاری كه انجام می‌دهد نیاز به پرداختی دارد، این پرداختی می‌تواند یك تشكر ساده، یك شاخه گل و یا یك كمك جزیی از جانب همسر یا فرزند باشد. شاید به نظر شما این كار بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر رسد، اما مطمئن باشید كه می‌تواند بسیار مؤثر و كارآمد باشد.
یكی از ویژگی‌های مردان علاقه به چیزهای پیچیده است چرا كه به حكم طبیعت مردان حلال مشكلات به دنیا آمده‌اند و همیشه به دنبال حل كردن مشكلات خود و دیگران‌اند. تمدن امروزی مدیون همین ویژگی انسان ها است. این امر سبب شده است تا از بسیاری روش‌های ساده غافل شوند و در زندگی خانوادگی نیز بسیاری از رفتارها و كارهای ساده‌ای كه می‌تواند به بهبود روابط زناشویی و خانوادگی كمك كنند را درك نكنند.
غر زدن زن به این برمی‌گردد كه مسأله‌‌ای وجود دارد كه وی را آزار می‌دهد. مرد باید این را نشانه‌ای بداند كه یك جای كار می‌لنگد و احتمالاً‌ اتفاقی افتاده كه باعث ناراحتی زن شده است. در صورتی كه مسأله شناسایی نشود می‌تواند تداوم رفتار زن و در نهایت دلسردی در روابط، احساس كینه و نفرت و دوری هر چه بیشتر را به دنبال داشته باشد.
به جای این كه مرد از غر زدن زن فرار كند بهتر است با صبر و حوصله و به دور از ناراحتی و عصبانیت منشأ و دلیل رفتار زن را بیابد. بسیاری از ناراحتی‌هایی كه زن به شكل غر زدن نشان می‌دهد ممكن است ناشی از نیاز به صحبت كردن، مورد توجه و قدردانی قرار گرفتن، خستگی از كار خانه و اذیت فرزندان و یا یك سوءتفاهم ساده باشد.
● غر زدن چه طور شكل می‌گیرد؟
غر زدن به یك تفاوت مهم و اساسی بین زن و مرد برمی‌گردد. یعنی تفاوت در تكلم و ارتباط كلامی كه ناشی از تفاوت در مغز آنهاست. بافت عصبی كه ارتباط بین دو نیمكره مغز را ایجاد می‌كند در مردان به طور متوسط حدود ۱۰ درصد نازك‌تر است و حدود ۳۰ درصد ارتباط كمتری را بین دو نیمكره برقرار می‌كند.
این امر سبب می‌شود كه زنان بتوانند از هر دو نیمكره مغز خود استفاده بیشتری ببرند به این دلیل نسبت به مردان حاضر جوابترند، زودتر تكلم را فرا می‌گیرند و یا همراه با آن می‌توانند كارهای دیگری را انجام دهند، ‌مثلاً‌ هم با تلفن حرف بزنند، هم تلویزیون تماشا كنند، همزمان مراقب فرزند خردسال خود باشند و حتی آشپزی هم بكنند.
اما مردان دیرتر تكلم را فرا می‌گیرند، كلمات كمتری بر زبان می‌رانند و در صورت انجام چند كار مطمئناً‌ یك كار را می‌توانند به درستی انجام دهند، به عبارتی زنان چند كاناله و مردان یك كاناله هستند. زنان روزانه حدود ۶ تا ۸ هزار كلمه و مردان ۲ تا ۴ هزار كلمه سخن می‌گویند.
آگاهی از این تفاوت‌ها می‌تواند در برقراری ارتباط صحیح یاری بخش باشد. چگونه؟ چنانچه شما (زنان) می‌خواهید به غرغرو بودن متهم نشوید و كانون گرم خانواده خود را با جر و بحث‌های بی‌فایده و نامربوط به زمستانی سرد تبدیل نكنید و نیز شما مردان می‌خواهید از این رفتار زنان رهایی یابید بهتر است به نكات زیر توجه كنید:
۱ ) هنگام صحبت با مردان از یك كانال وارد شوید مثلاً‌ در صورتی كه از یك رفتار همسرتان ناراحت هستید فقط در مورد یك رفتارش سخن بگویید نه چند رفتار. سخن گفتن (انتقاد) در مورد چند رفتار موجب بروز حالت دفاعی در مردان می‌شود زیرا آنها كل شخصیت خود را در معرض تهدید و زیر سؤال رفتن می‌بینند.
با توجه به طبیعت مردانه كه همیشه دوست دارد مفید بوده و با كارهایی كه انجام می‌دهد احساس ارزش و قدرت كند، طبیعتاً‌ در صورت انتقاد شما از چند رفتار، وی احساس حقارت و بی‌ارزشی كرده كه این بدترین نوع مورد حمله قرار گرفتن برای مرد است، در نتیجه با حالت دفاعی با شما برخورد نموده و شما را به غرغرو و قدرناشناس بودن متهم می‌كنند.
۲ ) همزمان با صحبت یا انتقادكردن كار دیگری انجام ندهید. مثلاً‌ هنگام ظرف شستن و یا جارو كردن از مرد انتقاد نكنید. به خاطر داشته باشید كه مردان قدرت تمركز بر چند كار را ندارند، انجام دادن چندین كار شما باعث می‌شود نه تنها مردان به حرف شما گوش ندهند بلكه با اعصاب خردی و بی‌حوصلگی، حالت دفاعی و پرخاشگری آنها تقویت شود. بهتر است به جای غر زدن، منظور خود را به صراحت بیان كنید.
اكثر زنان هنوز یاد نگرفته‌اند و یا به خود اجازه نمی‌دهند كه درخواستهای خود را به طور صریح و واضح بیان كنند، در صورتی كه این شیوه می‌تواند به برآوردن خواسته‌هایشان كمك كند بدون این كه خللی در روابطشان ایجاد نماید. زنان باید بدانند كه مردان از صراحت خوششان می‌آید و باز به همان دلیل یك كاناله بودن، مردان متوجه بهانه‌ جویی‌های غیرمستقیم زنان نمی‌شوند.
این كه زنان توقع دارند كه همسرشان همه آنچه را كه آنها می‌خواهند باید بداند یا این كه باید متوجه كنایه‌های آنها بشود (به در بگو دیوار بشنود) تصور واقع‌بینانه و منطقی‌ای نیست. پس بهتر است یاد بگیرید كه بدون واسطه و استفاده از كنایه، مستقیماً‌ تقاضای خود را مطرح و یا احساس خود را ابراز نمایید.
۳ ) زمان و موقعیت اختصاص داده شده برای صحبت و یا شكایت از جانب زنان، نقش مهمی در موفقیت آنها برای جلب نظر مردان به گوش دادن و پذیرفتن شكایات دارد. مطمئناً‌ انتقاد كردن از مردی كه تازه از سر كار برگشته و خسته به نظر می‌رسد كاری اشتباه بوده و نمی‌تواند زن را به خواسته‌اش برساند بلكه این كار باید زمانی انجام گیرد كه مرد كاملاً‌ آرام گرفته و آمادگی پذیرش داشته باشد.
۴ ) یكی از موارد بسیار مهمی كه موجب غر زدن زنان می‌شود نیاز زن به صحبت كردن است. قبلاً‌ گفته شد كه زنان حدوداً‌ سه برابر مردان صحبت می‌كنند. این خود موجب می‌شود كه آنها نیاز بیشتری به صحبت كردن احساس كنند.
اصولاً ‌زنان با صحبت كردن آرام می‌گیرند و سبك می‌شوند، گویی كه همه اضطراب‌ها، غصه‌ها و نگرانی‌ها با صحبت كردن از وجود زن پاك می‌شود. این یكی از مواردی است كه مردان توجه زیادی به آن نمی‌كنند. اكثر مردان گمان می‌كنند كه غر زدن زنان به خاطر كمبودهای مادی است لذا هر چه زنان بیشتر غر می‌زنند مردان بیشتر كار می‌كنند و وقتشان را به آن اختصاص می‌دهند، در نتیجه زنان بیشتر احساس نارضایتی كرده و بیشتر غر می‌زنند و این زنجیره اشتباه همچنان ادامه می‌یابد.
مردان توجه داشته باشند كه نیازهای زنان همیشه مادی نیست و گاه نیاز مبرم زن می‌تواند مسأله ساده گوش دادن همسر به وی باشد. این در حالی است كه مردان با سكوت و تنهایی به آرامش می‌رسند و قادرند با آن نگرانی‌ها و مشكلات را فراموش كرده و یا برای حل آن اقدام كنند.
آگاهی به این امر برای زنان می‌تواند به زن و شوهرها كمك كند تا طوری برنامه‌ریزی كنند كه نیاز زن به صحبت كردن با نیاز مرد به سكوت و تنهایی با هم در تقابل قرار نگرفته و هر دو نیاز برآورده شوند.
برای این كار بهتر است زنان بعد از آمدن مرد از محل كار مدتی او را تنها گذاشته و اسباب راحتی او را فراهم سازند تا نیرو و توان لازم را بازیابد و مرد هم نیاز زن به درد دل كردن و صحبت را درك كرده و بعد از بازیافتن نیروی خود زمانی را برای صحبت و گفت‌وگوی با همسرش اختصاص دهد.
زمانی كه فرصت گوش دادن به صحبتهای همسرش را ندارد با پیامی صریح و مودبانه و مهربانانه آن را مطرح سازد «عزیزم اجازه بده ده دقیقه اخبار رو گوش بدم بعد از اون در اختیار تو هستم» یا «الان خیلی خسته‌ام اجازه می‌دی كمی استراحت كنم؟ بعد از اون می‌شینیم با هم حرف می‌زنیم...»
۵ ) زنان اغلب دوست دارند به صحبت‌های آنان گوش داده شود نه این كه راه‌حل به آنها داده شود اما مردان به حكم طبیعت خود كه برای همه مشكلات و مسائل دنبال راه حل می‌گردند برای مسائل مطرح شده همسرشان نیز فوراً‌ راه حل پیدا می‌كنند. این می‌تواند سبب ناخشنودی همسرشان شود.
مردان فكر می‌كنند زنان برای دریافت كمك و راه حل به آنها مراجعه كرده‌اند و با ارائه آن، مرد انتظار تشكر از جانب زن را نیز دارد. گاهی هم زنان مسائل خود را مطرح می‌كنند كه شوهرشان به مشكلات آنها توجهی نشان نمی‌دهد، به او اهمیتی نمی‌دهد و یا این كه دیگر او را دوست ندارد. برای جلوگیری از این سوء تفاهم زن باید قبل از صحبت كردن با مرد به او بگوید كه دوست دارد فقط گوش بدهد و یا این كه راه حل ارائه دهد.
۶ ) مردان توجه داشته باشند كه گاه غر زدن زنان جنبه یادآوری و دلواپسی دارد البته در اینجا لازم است كه زنان متوجه باشند كه بیش از حد اغراق نكرده و در بازی كلمات ماهرانه عمل نمایند. مثلاً‌ به جای گفتن «ببین، یادت نره خرید كنی این چندمین باره كه دارم می‌‌گم‌ها» بگویند «عزیزم می‌دونم كه سرت خیلی شلوغه؛ آمدنی خرید یادت نره، می‌دونم كه فراموش نمی‌كنی.»
۷ ) زنان برای تأثیرگذاری بیشتر بر مردان و این كه به غر‌غرو بودن متهم نشوند بهتر است به جای كلمه «تو» از كلمه «من» در صحبتهایشان استفاده نمایند مثلاً‌ به جای این كه بگویند‌«تو به من بی‌توجهی»، «تو منو درك نمی‌كنی»، «تو همه مسئولیتهارو رو دوش من گذاشتی» و ... بگویند «من احساس می‌كنم مثل سابق به من توجه نمی‌كنی»، «من احساس می‌كنم منو درك نمی‌كنی»، «من احساس می‌كنم در انجام كارها تنها مانده‌ام» این جملات به مراتب حالات دفاعی كمتری را در مردان ایجاد می‌كند و می‌تواند زمینه مناسبی را برای گفت‌وگو و صحبت با هم فراهم سازد. مردان و زنان باید بتوانند در مورد اختلافاتشان طوری با هم حرف بزنند كه هر دوی آنها به صمیمیت و احترام بیشتری دست پیدا كنند و احساس كنند كه هیچ‌كدام بازنده نشده‌اند تا هر دو به رضایت برسند.
۸ ) به یاد داشته باشید كه غر زدن هیچ كمكی به شما نمی‌كند جز این كه زندگی را به كام شما و همسر و فرزندانتان تلخ كند، پس توصیه می‌شود كه از غر زدن بپرهیزید و به جای آن از روشهای درست و منطقی و شفاف و صریح برای بیان خواسته یا احساس خود استفاده كنید.
جواد ابراهیمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید