جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رازهای یک ازدواج شاد


رازهای یک ازدواج شاد
داشتن یك ازدواج شاد و رضایتمند فقط به خاطر این‌كه شما یكدیگر را دوست دارید محقق نمی‌شود.
اگرچه دوست داشتن و عشق در یك ازدواج بسیار اهمیت دارد گاهی آن به‌تنهایی كافی نیست و شما باید در ازدواج روی دیگر روابط‌تان تلاش كنید.
توجه دقیق و آشكار به احساسات یكدیگر دو بعد عاطفی یك ازدواج شاد هستند. حتی بیشتر امور عادی و روزمره از قبیل درك مسئولیت‌های خانه و امور مالی می‌توانند عواملی باشند كه در شادی و رضایت از ازدواج داخل می‌شوند. درك این امر ضروری است كه ازدواج یك رابطه چند وجهی است كه به منظور موفقیت آن نیاز است همه ظرفیت‌های آن پرورش داده شود.
میل به فداكاری اولین راز داشتن یك ازدواج شاد و خوشایند است. هر دو زوج در زندگی باید آمادگی این را داشته باشند كه گاهی خشنودی همسرشان را مقدم بر خشنودی خودشان قرار دهند. اگر هركدام از زوجین كاملاً خودمحور بوده و میل به فداكاری نداشته باشند رنجش و خشمی در زندگی‌شان ایجاد خواهد شد.
البته این به معنای این نیست كه فداكاری همیشه كارهای بزرگ را در بر می‌گیرد زیرا اكثر فداكاری‌ها می‌تواند كارهای كوچكی را شامل شود اما باید به یاد داشت كه كوچك‌ترین فداكاری‌ها نیز ارزشمند هستند. مثلاً آماده كردن غذایی كه شما دوست ندارید اما می‌دانید كه همسرتان به آن علاقه‌مند است این می‌تواند یك فداكاری باشد چرا كه شما خشنودی همسرتان را بر رضایت خود ترجیح داده‌اید.
اگرچه فداكاری‌ها جزء مهمی از زندگی شاد و رضایتمند است اما این نیز مهم است كه شما گاهی اموری را انجام دهید كه فقط برای خودتان است. این عالی است كه علائق مشترك زیادی داشته باشید اما این نیز ضروری است كه شما بعضی از كارها را برای خودتان انجام دهید. این امری است كه هر دو همسر باید آن را برای یكدیگر بپذیرند.
داشتن بعضی از فعالیت‌های جداگانه به شما فرصت اندكی می‌دهد تا برای مدتی دور از همسرتان باشید و این دوری نیز فرصتی را به شما می‌دهد تا جای خالی آنها را احساس كنید، به‌علاوه برای كنكاش خودتان مناسب بوده و از بی‌حوصلگی و یكنواختی در روابط جلوگیری می‌كند.
راز دیگر برای یك ازدواج شاد حفظ صمیمیت و روابط محبت‌آمیز است. حتی حركات كوچكی چون در آغوش گرفتن هم و گرفتن دست یكدیگر فرصتی را برای ارتباط دوباره با همسرتان به دست می‌دهد.مسائل مالی می‌تواند موجب مقدار زیادی استرس در ازدواج شود لذا مهم است كه بیشتر از همیشه مراقب باشید و اجازه ندهید كه شرایط مالی‌تان ازدواج‌تان را تخریب كند.
زمانی كه نگرانی‌های مالی بالا می‌رود مهم است كه مشكلات شرح داده شوند به خاطر این‌كه هر دو زوج از آنچه كه در حال اتفاق افتادن است آگاه شده و برای فراهم كردن بودجه با یكدیگر تلاش كنند. كار كردن با یكدیگر روی این‌گونه مسائل زوجین را مطمئن می‌سازد كه در فرایند تصمیم‌گیری مشاركت داشته‌اند چرا كه هر دو زوج به این نگرانی‌ها مربوط هستند.
شركت داشتن در مسئولیت‌های مربوط به خانه، راز دیگری است برای این‌كه یك ازدواج شاد داشته باشید. اگر هركدم از زوجین احساس كند و فكر كند كه مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده دارد این می‌تواند منجر به ناراحتی و رنجش وی شود.
سهیم شدن در این مسئولیت‌ها نه‌تنها از رنجش و ناراحتی جلوگیری می‌كند بلكه فرصتی را به زوجین می‌دهد تا به عنوان یك تیم یا گروه كار كنند؛ امری كه پیوند و ارتباط‌شان را نیرومند می‌سازد.
هركدام از زوجین نیاز دارند تا نقش فعالی را در تكمیل امور عادی خانه بر عهده داشته باشند و اگر احساس می‌كنند كه بار بیشتری را بر دوش دارند به همسرشان اجازه دهند كه آن را بداند، این تصور كه همسرم باید هر آنچه را كه می‌خواهم بداند تصور اشتباه و غیرمنطقی است.
جواد ابراهیمی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید