جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


به حرفم گوش کن لطفا


به حرفم گوش کن لطفا
در اینكه بین افكار، خلقیات و شیوه رفتار خانم‌ها و آقایان تفاوت وجود دارد، حرفی نیست و برای اینكه این دو موجود كاملا متفاوت بتوانند با هم زیر یك سقف، زندگی موفقی داشته باشند، باید روش‌های ویژه‌ای برای حل مشكلات زندگی در نظر بگیرند.
شاید یكی از این روش‌ها كه خانم‌ها در نظر می‌گیرند، تشكیل (كمیته بهبود اوضاع منزل) باشد! این كمیته یك سبك زنانه و به عبارتی ونوسی است كه به این ترتیب خانم‌ها در طول زندگی مشترك، دائما پیشنهادهای كمك كننده و مفیدی را به شوهرشان ارائه می‌دهند.
اما گاهی حل مشكل خودش مشكل‌ساز می‌شود چون این پیشنهادها كه از نظر خانم‌ها جنبه حمایتی یا عاشقانه دارد، برای مردها به گونه‌ای دیگر تعبیر و تفسیر می‌شود، یعنی آنها حس می‌كنند در حق‌شان مادری شده و یا مثل بچه‌ها با آنها رفتار می‌شود.در بررسی‌ها مشخص شده است ۸۳ درصد خانم‌ها معتقدند، آنها هستند كه موجب ثبات رابطه زناشویی می‌شوند در حالی كه ۷۰ درصد مردان معتقدند، بار ترمیم و تعمیر رابطه مشترك را به دوش می‌كشند. فكر می‌كنید حق با كیست؟!
● آقایان و روش‌های مردانه
گاهی اوقات وقتی مشكلی در روابط زن و شوهر پیش می‌آید،‌ آقایان تبدیل به <آقای ثابت كن> می‌شوند! یعنی می‌خواهند زود ماجرا حل شده و وضعیت طبیعی گذشته دوباره حاكم شود. علت این است كه مردها تمایل دارند بلافاصله دنبال راه حل باشند اما خانم‌ها ترجیح می‌دهند در زمان بروز مشكل اول به احساسات‌شان سر و سامان بدهند و بعد دنبال راه‌حل بگردند.
خانم‌ها در این اوضاع نسبت به احساسات آقایان حساس می‌شوند اما چون نیازهایشان با مردها فرق دارد به طور طبیعی و ذاتی نمی‌توانند احساسات واقعی شوهرشان را درك كنند.
درنتیجه خانم به روشی كمك می‌كند كه دوست دارد به او این‌طور كمك شود. این همان مشكل متداولی است كه خانم‌ها و آقایان برای ثبات شرایط متلاطم زندگی با آن روبه‌رو می‌شوند. درست است كه رفتار این خانم با نیتی خیرخواهانه بوده اما چون روش او زنانه است موردپسند شوهرش قرار نگرفته و از تحسین و تشكر خبری نمی‌شود!
در اصل (كمیته بهبود اوضاع منزل) تلاش طبیعی زنانه است برای اینكه حال و روز شوهران را بهتر كند. زن برای كمك به شوهر گرفتارش احساس مسوولیت می‌كند اما وقتی با روش زنانه وارد عمل می‌شود در شوهرش این حس مطرح می‌شود كه حتما نالایق و بی‌كفایت است وگرنه همسرش این‌طور برخورد نمی‌كرد. وقتی تنشی بین زن و شوهر به وجود می‌آید، نظریات كمك‌كننده خانم‌ها از سوی مردها این جور تفسیر می‌شود كه خانم او را دوست ندارد یا او را آن‌طور كه هست قبول ندارد.
شكایت عمده مردها در این مواقع این است: (چرا همسرم می‌خواهد مرا تغییر بدهد؟) هر چه یك خانم از این نوع حمایت‌ها بیشتر ارائه كند حس كفایت و لیاقت در مرد كمتر می‌شود. در نظر بگیرید وقتی برای یك مرد مشكلی پیش می‌آید روش مردانه به او حكم می‌كند خودش مشكلش را حل كند، چون اگر درخواست كمك كند نشانه ضعف اوست. بنابراین وقتی زن و شوهر درباره موضوعی توافق ندارند و در نهایت مرد راه‌حلی پیدا می‌كند، اگر خانم همچنان به توصیه‌ها و پیشنهادهای زنانه بچسبد راه حل شوهرش را نمی‌پذیرد. درنتیجه شوهر فكر می‌كند مورد اعتماد نیست، تحسین‌برانگیز نبوده و در نهایت دیگر راه‌حل ارائه نمی‌كند. نتیجه این می‌شود كه تمایل مرد برای شنیدن پیشنهادهای خانم به طور قابل توجهی كم می‌شود.
تصور كنید مردی را كه متوجه شده باید بیش از اینها در كارهای منزل كمك كند. او ظرف‌ها را می‌شوید فقط به این دلیل كه خانم این‌طور خواسته است. او این كار را انجام می‌دهد تا همسرش را راضی كرده و روابط‌شان به هم نخورد، اما این تلاش فقط به صورت ظرف شستن دیده می‌شود و خانم متوجه نیست نیت اصلی شوهرش بهبود روابط بوده، در نتیجه شوهر حس خوبی ندارد چون مورد تایید قلبی همسر قرار نگرفته است.
خانم‌ها به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید تلاش یك مرد را مورد تایید و تحسین قرار بدهید، از توصیه و نصیحت و یا انتقاد از او پرهیز كنید چون حس می‌كند دوست داشتنی نیست و تحت كنترل شما قرار گرفته است. مردانی كه حس می‌كنند پذیرفته شده‌اند خودشان برای انعكاس عكس‌العمل طرف مقابل و حتی دریافت توصیه و نصیحت مشتاق می‌شوند.
● آقایان هم دقت كنند
اگر شما آقای محترم همسری دارید كه دو دستی به قواعد خشك كمیته بهبود اوضاع منزل چسبیده از او بخواهید چنین رفتار كند:
بگذارید خانم شما بداند او را دوست دارید و افكار كمك‌ كننده‌ او را تحسین می‌كنید و صادقانه به او بگویید كه رفتارهای او چه حسی را در شما ایجاد می‌كند.
اكثر خانم‌ها نمی‌دانند تلاش‌شان برای بهبود رفتار شوهرشان حس بدی در او ایجاد می‌كند. به خانم خود یادآوری كنید منظورتان این نیست كه خود او بد است یا اشتباه می‌كند، فقط نیازهای شما با او فرق دارد. وقتی زنان و مردان یاد بگیرند روش‌های ارتباطی مخصوص به همدیگر را بپذیرند و با روشی پویا و مثبت به هم پاسخ دهند، به دلیل شناختی كه از حس درونی همدیگر پیدا می‌كنند، روابط‌شان بهتر شده و برای تلاش همدیگر و بهبود روابط ارزش قایل می‌شوند.
● خانم ها رویه خودتان را تغییر دهید
اگر دفعه بعد هم باز دوباره اسیر قواعد كمیته بهبود اوضاع منزل شدید، به جای همان رفتارهای قبلی از این روش‌های جایگزین استفاده كنید:
▪‌ وقتی شوهرتان سعی می‌كند به بهبود روابط كمك كند از او تشكر كنید و به كارهایی كه نكرده و یا تقصیراتش خرده نگیرید! مردها دوست دارند مورد پذیرش قرار بگیرند و این یكی از اساسی‌ترین نیازهای اولیه آنهاست. اگر اصرار دارید او را تغییر داده یا درست كنید، به او حس ناتوانی و عدم قدرت دست می‌دهد و برای رضایت شما و كسب قدرت به راه‌های دیگر متوسل می‌شود.
▪ وقتی با هم صحبت می‌كنید بگذارید بداند شما سعی ندارید او را عوض كنید یا بگویید چه بكند چه نكند، بلكه فقط می‌خواهید احساسات شما را در نظر بگیرد.
‌فرشته آل‌علی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید