چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ایستادن در برابر سرما


ایستادن در برابر سرما
كاركردن در محیط‌های سرد، اثرات نامطلوبی روی بدن می‌گذارد. استرس‌های سرمایی توان كارگران را در این محیط‌ها كاهش می‌دهد و موجب بروز حوادث و یا مبتلا شدن آنها به بیماری‌های ناشی از كار می‌شود. لازم است لباس كار این افراد با توجه به سرمای محیط كار، تهیه و در اختیارشان قرار گیرد.
به‌طور كلی در استانداردهای ایمنی و بهداشت محیط كار توصیه شده زمانی كه دمای محیط به زیر ۱۶ درجه سانتی‌گراد رسید، باید لباس‌های كاری گرم و مناسب در اختیار كارگران قرار داده شود. لباس كار در محیط‌های سرد بهتر است از نوع ضد آب تهیه شود. رایج‌ترین این نوع لباس‌ها، بادگیر است چون در محیط‌های سرد معمولاً بادهای سردی می‌وزد، لازم است افراد را در برابر این بادها محافظت كرد.
همچنین چون بارش برف و باران و یا وجود برف و یخ در محیط كار محتمل است، لازم است این بادگیرها از نوع ضد آب باشند تا لباس‌های زیر بادگیر خیس نشوند. چنانچه در اثر وجود موانعی مانند دیوار و ساختمان‌ها، جلوی وزیدن بادها گرفته شده است می‌توان به جای بادگیر، یك شلوار گرم و یك كاپشن مناسب به افراد داد.
بی‌توجهی به نوع پوشش و لباس كار چنین كارگرانی عواقب بسیار تلخی را به دنبال خواهد داشت. چنانچه كارگری كه در محیط سرد كار می‌كند احساس سرما كند، ممكن است بدون توجه به اصول ایمنی اقدام به روشن كردن آتش كند كه این كار سبب انتشار گاز سمی منوكسید‌كربن در محیط‌های بسته و یا موجب آتش‌سوزی و خسارات زیاد می‌شود.
همچنین تهیه دستكش مناسب برای حفاظت دست‌ها در برابر سرما برای این افراد ضروری است. البته استفاده از دستكش زمانی ضرورت بیشتری پیدا می‌كند كه دمای محیط كار به زیر چهار درجه سانتیگراد رسیده باشد. دستكش‌ها نباید موجب اختلال در كار انگشتان فرد شوند و حتی‌المقدور باید ضد آب باشند.
در محیط كاری كه دما زیر صفر درجه سانتی‌گراد است، كار با مواد و مایعات شیمیایی فرار مانند بنزین ، تینر و الكل بدون دستكش و لباس كار مناسب و نیز كفش مناسب ممنوع است. همچنین بهتر است چكمه‌های ضد آب و دارای ساق كه پای افراد را در برابر سرمای محیط محافظت كند، در اختیار كارگران در محیط‌های كاری سرد قرار داده شود. استفاده از كلاه‌های پشمی نیز برای حفاظت از سر، پیشانی و گوش‌ها در برابر استرس‌های سرمایی توصیه می‌شود.
استفاده از یك دست لباس پشمی گرم شامل شلوار و بلوز پشمی در زیر لباس كار به حفظ گرمای بدن افراد كمك زیادی می‌كند. به‌طور كلی توصیه می‌شود در ابتدای فصول سرد، به كارگرانی كه در سرما فعالیت می‌كنند یك دست لباس پشمی گرم، یك دست بادگیر و یا كاپشن، دستكش، جوراب پشمی، كلاه پشمی و پوتین چرمی داده شود. علاوه بر اینها توجه به توزیع نوشیدنی‌های داغ مانند قهوه و چای و تهیه گرم‌خانه برای استراحت‌های كوتاه در آن اهمیت زیادی دارد.‌‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید