جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


روتختی؛ چشم و چراغ اتاق خواب


روتختی؛ چشم و چراغ اتاق خواب
راحت بودن و احساس آرامش داشتن در تخت خواب، از لذت‌های شخصی هر كسی است. انتخاب تخت خواب راحت و ملافه و روتختی مناسب تاكیدی بر آرامش شخصی شما خواهد داشت. اگرچه روتختی زیبا، بر تزئین تخت‌خواب و زیبایی دكور اتاق خواب می‌افزاید ولی باید كیفیت و مقاومت آن را هم به طور كامل در نظر بگیرید. همچنین انتخاب ملافه‌های مناسب و نرم، به مراتب به راحتی و آرامش شما كمك می‌كند. هیچ چیز به خوبی پارچه نمی‌تواند به اتاق رنگ و بویی تازه ببخشد. هماهنگ كردن ملافه‌های امروزی كه شست‌وشوی آنها بسیار راحت است با سایر ضمایم اتاق مانند پرده و رومیزی و كلاهك پارچه‌ای چراغ، در كمترین زمان ، چهره‌ای تر و تازه به اتاق می‌بخشد.
در این تصویر اتاق خوابی را مشاهده می‌كنید كه بیش از هر چیز دیگر بافت پارچه‌ای آن مشخص و نمایان است. همان‌طور كه در این تصویر می‌بینید، میان بافت و طرح ملافه، روتختی، كوسن‌ها، رومیزی، روكش پارچه‌ای مبل و صندلی هماهنگی برقرار است. همین هماهنگی سبب شده‌است كه فضایی آرام و به دور از دغدغه‌های روزمره خلق شود.
▪ ‌‌نكته اول:
با در نظر داشتن این موضوع كه بیشتر تشك‌هایی كه می‌خرید استاندارد هستند، یعنی سایزهایی مانند King-sized و یا queen-sized ویا full-sized را دارند و بیشتر روتختی‌ها هم با توجه به این سایزها در بازار یافت می‌شوند، بهتر است به هنگام خرید روتختی و ملافه از سایز تشك‌هایتان به طور كامل آگاهی داشته باشید. كمابیش، پیش می‌آید كه تشك‌ها دراندازه‌های استاندارد نباشند مانند تشك‌هایی كه برای تخت‌های سفارش داده‌شده‌ ساخته شده‌اند، با این وجود باید اندازه‌های تشك را خودتان با متر در بیاورید و روتختی را بنابر اندازه‌های تشك سفارش دهید.
▪ نكته دوم:
تعداد تارهای موجود در هر سانتی‌متر‌مربع، نمایانگر نوع و كیفیت پارچه‌های ملافه و روتختی است. معمولا روتختی‌هایی كه از تعداد تار و پودهای زیاد در هر سانتی‌مترمربع بهره‌مندند (یعنی در هر سانتی‌متر مربع بیش از ۲۵۰ عدد تار وجود داشته‌باشد) به مراتب نرم‌تر و لطیف‌تر و با دوام‌ترخواهند بود و راحتی بیشتری با خود همراه دارند. روتختی‌هایی كه كمتر از۲۰۰ تار در هر سانتی‌مترمربع دارند برای استفاده‌های روزمره چندان مناسب نیستند، چرا كه دوام زیادی ندارند.
▪ نكته سوم:
این روزها میان مردم استفاده از روتختی‌های كتان بسیار رایج است. استفاده از روتختی‌های كتانی كه یك در میان با تارهای فلانل ادغام باشد، با سبك و ذائقه ما ایرانی‌ها بیشتر تناسب دارد و در نهایت پارچه نرم‌تر و راحت‌تر است.
▪ نكته چهارم:
بهتر است برای آخرین تزئین تخت خواب و روپوش نهایی، بهترین روتختی و از نوع مرغوب را انتخاب كنید چرا كه بیشتر زیبایی اتاق خواب به شیوه انتخاب رو تختی‌تان بستگی دارد. ابریشم و ساتن به دلیل نرم و براق بودنشان، زیبایی خیره‌كننده‌ای دارند و علاوه بر مجلل بودنشان، بسیار نرم و راحت هستند.
▪ نكته پنجم:
در نهایت شما باید چیزی را انتخاب كنید كه از لحاظ رنگ و نما با كل اتاق خوابتان هماهنگی داشته‌باشد و یا اینكه به اتاق خوابتان رنگ، حجم و عمق بدهد. اگر عادت به این كار دارید كه در هر فصل نمای اتاقتان را با رو تختی تغییر دهید، بهتر است بدانید كه در فصول سرد مانند زمستان استفاده از رنگ‌های تیره مانند زرشكی و سورمه‌ای بسیار مناسب است و در فصول گرم مانند تابستان استفاده از رنگ‌های روشن و كمرنگ ‌فضای اتاق را بسیار تعدیل می‌كند و بر حظ بصری می‌افزاید.‌
مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید