جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بوش همچنان معتقد به دیدگاه صلیبیون


بوش همچنان معتقد به دیدگاه صلیبیون
یك مورخ مطرح آمریكایی با متهم ساختن جورج بوش به دنباله روی از سیاست ها و اعتقادات صلیبیون در قبال مسلمانان و جهان اسلام این چنین می نویسد: ما هرگز نمی توانیم منكر این واقعیت باشیم كه جنگ های صلیبی علیه اسلام با هدف متلاشی ساختن و نابود ساختن قومیت ها و ملیت های متنوع عربی ساكن در خاورمیانه انجام گرفته است و امروز به رغم پیشرفت علمی و سیاسی جهان، بوش همچنان با همان منظر و دیدگاه به مسلمانان و جهان اسلام می نگرند.
به نقل از روزنامه الریاض -چاپ عربستان- میلتون فیورس، مورخ مطرح و نامدار آمریكایی با ارایه گزارشی در نشست سالانه كنفرانس شوراهای آمریكایی در امور جهانی تحت عنوان «طوفانی از خاورمیانه» اظهار داشت: تحولات جاری در خاورمیانه بی ارتباط با تاریخ گذشته كشورهای عربی و اسلامی یا موضع گیری های اروپایی و غربی ها و در راس آنها آمریكا در قبال این منطقه نیست؛ چیزی كه من به صورت مفصل و دقیق در كتاب اخیر خود به آن پرداخته ام.
متاسفانه بوش بدون توجه به بسیاری از این تجربه های تاریخی و بدون آن كه اطلاعی از تاریخ ملی اعراب داشته باشد یا حتی مطالعه ای جزیی در این زمینه انجام دهد، وارد عراق شد، بی خبر از آنكه ملت های عربی و خاورمیانه با نگرانی آمیخته با اضطراب و دلهره به غرب نگاه می كنند.
به رغم آنكه رهبران این ملت ها از توافق سیاسی با رهبران غرب دم می زنند این نگرانی آمیخته با ترس دلایل و ریشه های تاریخی دارد، همان گونه كه نگرانی های غرب از اعراب پس از فتوحات اسلامی به وجود آمد، نگرانی های ملت های منطقه نیز پس از جنگ های صلیبی، توافقنامه های بالفور و سایكس پیكو در برابر تعامل با غرب به وجود آمد. فیورس با اشاره به عصر طلایی اعراب در قرن دهم میلادی گفت: در این عصر اعراب در بسیاری از زمینه ها بر غربی ها پیشی گرفته بودند و به جرات باید گفت این پیشروی ها در سطحی بود كه تا به امروز غرب نسبت به برخی از این امور ناآگاه است اما جنگ های داخلی اعراب در قرن یازدهم منجر به زوال آنها شد.
پس از آن غرب در مسیر تغییر و پیشرفت قدم گذاشت، در حالی كه خاورمیانه مسلمان تحت حاكمیت عثمانی ها در ركود كامل باقی ماند. جنگ جهانی اول فضای لازم برای تسلط غربی ها بر اعراب را فراهم ساخت و منجر به احیای مجدد احساس ملی گرایی اعراب به خصوص پس از سقوط امپراطوری عثمانی شد.
از آن زمان تا به امروز این احساس ملی گرایی در میان اعراب در حال افزایش است اما متاسفانه بوش و امثال وی تا به امروز از درك و فهم این واقعیت غافلند و همین غفلت و عدم آگاهی منجر به آن شده كه ما وارد جنگ عراق شویم.این مورخ آمریكایی در ادامه می آورد: اعراب خواستار كمك های غرب به خصوص در زمینه دستیابی به آزادی شدند اما غرب این درخواست آنان را پاسخ نداد یا در واقع رد كرد زیرا تنها هم و غم غرب در آن زمان آن بود كه خواسته های خود را به ملت های این منطقه اعمال كند و این خواسته نیز هدفی جزجلوگیری از پیشرفت اعراب را دنبال نمی كرد. هیچ فردی نمی تواند واقعیت های تاریخی موجود در میان غرب و اعراب با ملت های مسلمان خاورمیانه را انكار كند.
یكی از این واقعیت ها همان جنگ های صلیبی است، جنگ هایی كه بر ضد اسلام انجام گرفت.امروز بوش به شیوه های متفاوتی فلسفه این سیاست یا این باورهای سیاسی و دینی را دنبال می كند، به گونه ای كه معتقد است آنچه در عراق رخ می دهد ادامه بحران هایی است كه در قرن ۱۴ میلادی میان مسیحیان اروپایی و مسلمانان رخ داده است.
بوش بر عكس واقعیت های موجود، به پیشروی علمی غرب به مشرق زمین معتقد است اما این پیشروی، پیشروی نژادی است نه علمی. دیدگاه بوش در این زمینه با دیدگاه ویلسون، رییس جمهور اسبق آمریكا متفاوت است. ویلسون درك مناسبی ازواقعیت های منطقه و احساس ملت های آن به خصوص ملت های عرب آن داشت و همین امر منجر به آن شد كه وی از حمایت كنگره آمریكا برخوردار نباشد و محبوبیت ملی وی در این زمینه كاهش یابد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید