پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ایران اسلامی در پرتو اقتدار ملی


ایران اسلامی در پرتو اقتدار ملی
روز هفدهم بهمن از ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ، با عنوان «روز پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی ، بسیج ، نیروهای مسلح و اقتدار ملی» نامگذاری شده است.
اقتدار ملی ، ضامن امنیت ملی به عنوان مهمترین بعد منافع ملی است. این نامگذاری ، بیانگر سهم بالای بسیج و نیروهای مسلح در تولید قدرت ملی طی ۲۸ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است. ایران اسلامی در پرتو اقتدار ملی ، مقتدرترین و باثبات ترین کشور در خاورمیانه متلاطم و بحران زده است.
ثبات ، امنیت و آرامش در حالی بر کشور حاکم است و در پرتو این ثبات و امنیت ، کار و تلاش در حوزه های مختلف برای رشد و توسعه در جریان است که طی ۲۸ سال گذشته همواره به صورت مستمر شاهد توطئه ها و دسیسه ها برای شکست انقلاب اسلامی و ساقط کردن جمهوری اسلامی از سوی دشمنان اسلام و ملت مسلمان و انقلابی ایران بوده ایم.
واکاوی مسائل امنیتی در ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می دهد دشمنان برای رسیدن به مقاصد خود، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و با بسیج تمامی امکانات خود، با ملت و دولت ایران در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی و نظامی وارد پیکار شدند.
راهبردهای امریکا، برخی از کشورهای اروپایی و صهیونیزم بین الملل به عنوان دشمنان اصلی همراه برخی از کشورهای منطقه و عوامل داخلی آنان علیه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ایران طی ۲۸سال گذشته را می توان در ۶محور خلاصه کرد:
۱) راهبرد جنگ داخلی با انجام تحریکات قومی و حمایت همه جانبه از جریان های واگرای قومی
۲) راهبرد جنگ خارجی با تحریک و حمایت همه جانبه از رژیم بعث عراق در تجاوز به ایران
۳) راهبرد مداخله مستقیم ، حمایت از تروریسم داخلی و کودتا
۴) راهبرد و سیاست مهار برای انزوای ایران
۵) راهبرد استحاله از درون با هدف براندازی خاموش و فروپاشی درونی
۶) راهبرد تهدید نظامی و حمله به ایران از سوی خود امریکا و متحدانش به رغم اجرای راهبردهای مذکور (بجز راهبرد ششم) با صرف صدها میلیارد دلار، تحلیل راهبردی از تحولات جهان و منطقه استراتژیک خاورمیانه ، ۲ نکته بسیار برجسته را به نمایش می گذارد:
۱) سیاست های خاورمیانه ای ایالات متحده در افغانستان ، عراق ، سوریه ، لبنان ، فلسطین و در قبال مسائل هسته ای ایران با شکست مواجه شده و در واقع به اعتراف برخی شخصیت های امریکایی مثل ریچارد اف هاس ، رئیس شورای روابط خارجی این کشور و برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر رئیس جمهور اسبق ، دوران استعمار پایان یافته و امریکا در آستانه یک شکست استراتژیک قرار گرفته است.
۲) جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت نرم و نفوذ در تمامی کشورهای منطقه ، به قدرت برتر منطقه تبدیل شده و با توجه به قدرت دفاعی و ورود به باشگاه هسته ای و همچنین دستاوردهای علمی و فناوری در حوزه های مختلف ، در حال تبدیل شدن به یک بازیگر موثر جهانی و بین المللی است.
موقعیت کنونی برای انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران و دشمنان سرسختش در سال پیامبر اعظم (ص) محصول یک فرآیند پرفراز و فرود ۲۸ساله است.
فرآیندی که طی آن ، نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، نیروی انتظامی و نیروی استراتژیک نظام در قالب بسیج مردمی به عنوان مهمترین منابع تولید قدرت ، متناسب با هر توطئه و دسیسه ای ، مقتدرانه و با صلابت تحت فرماندهی ولی فقیه ایفای نقش کرده و شکست و ناکامی را نصیب دشمنان انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران کرده اند.
به طور قطع راهبرد اقدام نظامی که عمدتا با هدف عملیات روانی انجام می شود، با حفظ وحدت ملی و هوشیاری و صلابت نیروهای مسلح همانند تمامی توطئه های ۲۸سال گذشته خنثی خواهد شد.
دکتر یدالله جوانی
رئیس اداره سیاسی سپاه
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید