جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پرخاصیت ترین سین سفره هفت سین


پرخاصیت ترین سین سفره هفت سین
سیر از قدیمی‌ترین گیاهان مورد استفاده در صنعت غذایی و دارویی است. قدیمی‌ترین اسناد به جا مانده مربوط به كتیبه‌های سومریان كه از ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به جای مانده است، نشان می‌دهد در آن زمان از سیر استفاده های فراوان می‌شده است.
سالیان درازی از این سبزی به عنوان دور كننده حشرات استفاده می‌كردند اما تحقیقات نشان می‌دهد سیر مزایای مفیدی برای سرماخوردگی، سرطان، بیمار‌ی‌های قلبی، فشارخون و عفونت و حتی اختلالات نعوذی دارد. خوب است بدانیم كه سیر در سال ۲۰۰۴ به عنوان پرخاصیت‌ترین گیاه شناخته شده است. یك حبه سیر در روز عفونت باكتریایی دستگاه گوارش را كاهش می‌دهد و حتی موجب بهبودی هضم و جذب غذا می‌شود. خوردن آن حتی می‌تواند موجب از بین رفتن كرم‌های انگلی در روده‌ها شود. از نظر علمی، تركیبات و مكانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است و به طور مثال تركیبات موجود در سیر تا زمانی كه پوست حبه‌ها جدا نشده باشد، با زمانی كه پوست آن كنده و خرد شود متفاوت است. مجاورت با هوا و حرارت موجب تغییراتی در خواص سیر می‌شود. بنابراین، اثر سیر در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب كمتر از سیر تازه است. در این شماره سلامت می‌خواهیم تعدادی از فواید این سبزی را برایتان بازگو كنیم:
● سیر و سرماخوردگی
یكی از مهم‌ترین خواص سیر، درمان سرماخوردگی است. مطالعات نشان می‌دهد كه حبه سیر می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بشود و میزان تركیبات آنتی‌اكسیدان را در بدن افزایش دهد. با تقویت سیستم ایمنی، بدن بهتر می‌تواند با باكتری‌ها و ویروس‌هایی كه موجب این بیماری شدند، مبارزه كند.
▪ مفید برای معده
سیر از پرخاصیت‌ترین سبزی‌ها برای معده و روده‌هاست. این سبزی موجب افزایش حركات روده و ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود. رنده كردن حبه‌های سیر در شیر یا آب می‌تواند بسیاری از اختلالات گوارشی را تسكین دهد. سیر دارای مواد ضدعفونی كننده است كه در بیماری‌های عفونی و التهابی معده و روده بسیار موثر است. در بیماری‌ اسهال، دادن سیر موجب بهبود می‌شود. سیر به شكل قرص، پودر و یا كپسول وجود دارد و مصرف آن در از بین بردن میكروب‌های دستگاه گوارش بسیار موثر است. سیر یك گیاه ضدباكتری، ضدویروسی و قارچ است و می‌تواند مانند پنی‌سیلین‌ با میكروب‌ها مبارزه كند.
▪ پوست زیبا با...
بسیاری از بیماری‌های پوستی را می‌توان با مالیدن سیر چند بار در روز درمان كرد و یا علایم آن را كاهش داد. سیر در بسیاری از كرم‌های بهداشتی و محصولات آرایشی استفاده می‌شود و حتی در بعضی موارد در درمان جوش‌های پایداری كه با داروهای شیمیایی درمان نمی‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مالیدن سیر روی پوست موجب روشن شدن پوست و كم‌رنگ شدن لكه‌های پوستی و از بین بردن جوش‌های ریز می‌شود. اگر سیر به صورت خوراكی هم مصرف بشود، اثرات این روش‌ درمانی بیشتر می‌شود. به‌علاوه، ا‌ستفاده طولانی از سیر موجب شفافیت پوست می‌شود و مصرف منظم آن در روز می‌تواند به سرعت عفونت‌های پوستی كوچك را از بین ببرد.سیر درمان خوبی برای سرفه است. شربت‌هایی كه از موادی تهیه می‌شود كه حاوی كمی سیر است، می‌تواند برای كاهش سرفه موثر باشد. از آنجا كه سیر حاوی مواد ضدباكتری است، به عنوان آنتی‌بیوتیك عمل می‌كند. سیر با انواع باكتری‌های عفونی مبارزه می‌كند. بیماری‌های ریه، مثانه و باكتری‌های ناحیه تناسلی با مصرف سیر از بین می‌روند.
▪ سیر ضد سرطان
مطالعات دانشمندان نشان داده است خوردن منظم سیر موجب كاهش خطر سرطان حلق و گلو، معده و روده بزرگ می‌شود. بر اساس این مطالعه، سیر حتی این توانایی را دارد كه از شكل‌گیری مواد سرطان‌زا جلوگیری كند. تحقیقات این دانشمندان روی حیوانات حاكی از آن است كه سیر رشد انواع سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان پوست و پستان را مهار می‌كند.
▪ دوست قلب
بیش از ۲۵۰ تحقیق نشان می‌دهد سیر محافظ قلب و عروق است. سیر با كاهش كلسترول و تری‌گلیسیرید و پیشگیری از چسبندگی پلاكت‌ها كه می‌توانند موجب انعقاد خون شوند، قلب را محافظت می‌كند. به‌علاوه، این سبزی یكی از موثرترین درمان‌ها برای كاهش فشارخون است. سیر با راحت‌تر كردن عمل انقباض و انبساط عروق از افزایش فشارخون جلوگیری كرده، ضربان قلب را تنظیم می‌كند و تنگی نفس را بهبود می‌بخشد. سیر محافظ یكی از عروق بزرگ یعنی آئورت است كه فشارخون را هنگام پمپ قلب كنترل می‌كند و مصرف سیر می‌تواند موجب انعطاف‌پذیری آن شود.
▪ كاهنده كلسترول
مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد كه مكمل‌های حاوی سیر نقش مهمی در درمان كلسترول بالا دارند.
بر اساس این مطالعات، با مصرف سیر تا ۱۲ درصد میزان كلسترول كاهش پیدا می‌كند و این اثر بعد از چهار هفته استفاده از سیر مشخص می‌شود. محققان آلمانی با بررسی ۲۶۱ بیمار كه به گروهی از آنها پودر سیر دادند و به گروهی دیگر دارونما، اثرات سیر را مورد بررسی قرار دادند.
بعد از ۱۲ هفته میزان كلسترول خون این افراد اندازه‌گیری شد و مشخص شد كه كلسترول خون كسانی كه سیر مصرف كرده بودند ۱۲ درصد بیشتر از افرادی كه دارونما مصرف كردند، پایین آمده بود.
▪ برای بارداری
شاید باورتان نشود، اگر بگوییم این سبزی برای بارداری چه‌قدر مفید است. مطالعات محققان انگلیسی حاكی است، دادن سیر به مقدار مناسب و با نظر پزشك به مادر باردار در دوران بارداری، شانس عوارض زایمان را كم می‌كند. مصرف سیر در بارداری می‌تواند برای جنین كه در معرض خطرات كاهش وزن در رحم است بسیار مفید باشد.
بنابراین وزن‌گیری و رشد در این جنین بهتر صورت می‌گیرد. همچنین در مادران بارداری كه دچار فشارخون حاملگی هستند، مصرف سیر می‌تواند بسیار مفید باشد. میان تقویت حافظه و فرآیند یادگیری و مصرف سیر هم ارتباط وجود دارد. نكته بسیار مهم و ضروری در مصرف سیر این است كه هرگز نباید بدون نظر پزشك و بدون مشورت با او از مكمل‌های حاوی سیر و یا خود آن استفاده كرد.
▪ در اختلالات جنسی
بسیاری از مردان دچار اختلالات نعوذی هستند و تحقیقات نشان داده است كه سیر برای درمان این اختلال موثر است. در ضمن به گردش خون كمك می‌كند چون رگ‌ها و عروق را با كاهش میزان كلسترول و تری‌گلیسیرید باز نگه می‌دارد و از تنگی عروق جلوگیری می‌كند. همچنین می‌تواند موجب بهتر شدن انقباض و انبساط عروق شود و این می‌تواند بر رگ‌های مربوط به دستگاه تناسلی هم تاثیرگذار باشد. به گفته محققان، برای ایجاد حالت نعوذ، آنزیمی به نام اكسیدنیتریك لازم است كه مواد موجود در سیر موجب تحریك این آنزیم در افرادی می‌شود كه از اختلالات نعوذی رنج می‌برند.
● سیر در خانه
▪ حال كه از مزایای سیر آگاه شدیم، چگونه می‌توانیم از این مزایا بهره‌مند شویم؟
خیلی از افراد دوست دارند سیر را به غذاهایشان اضافه كنند و خیلی‌ها هم آن را به صورت خام و حبه‌ای استفاده می‌كنند، اما یك نكته را به خاطر داشته باشید كه اگر سیر به قطعات خیلی ریز خرد بشود، مزیت‌های بیشتری دارد. بهتر است كه سیر خرد شده یا رنده شده را در انتهای پخت غذا به آن اضافه كرد. چون اضافه كردن سیر از ابتدا می‌تواند خیلی از خواص سیر را از بین ببرد.
سیر چه پخته‌اش و چه خامش مفید است، اما خیلی از مردم نمی‌توانند مزه و بوی آن را تحمل كنند، بنابراین این افراد می‌توانند سیر را به مقدار خیلی كم و در‌ آخر غذا به آن اضافه كنند. برای پوست كندن راحت‌تر سیر می‌توانید سیرها را به مدت ۳۰ ثانیه در آب در حال جوش قرار دهید تا پوست سیر به راحتی كنده ‌شود. سیر به حرارت، خیلی حساس است و سریع می‌سوزد. بنابراین نباید مستقیما روی حرارت قرار بگیرد. هنگام پخت سیر و پیاز، ابتدا پیاز را كمی تفت بدهید و سپس سیر را به آن اضافه كنید چون سیر دیرپزتر از پیاز است.
مژگان كریمی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید