پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


اصول مهارت حل اختلاف


اصول مهارت حل اختلاف
● صحبت کنید اما بدون پرخاش و توهین و تندی
حل اختلاف در زمان عصبانیت، حاصلی جز تخریب بیشتر نخواهد داشت. پس بهتر آنست که همیشه بعد از آرام شدن محیط و افراد اقدام شود .
● منفی سخن نگویید
اگر برای وصل کردن قدم جلو می گذاریم، باید دقت کنیم از به کار بردن سخنان ناامید کننده و تحریک کننده و در مجموع منفی، خودداری نمائیم.
● در اولین قدم اختلاف ، آن را حل کنید
به محض احساس اختلاف یا سؤتفاهم، درصدد حل آن برآیید.چون اگر شامل مرور زمان شود، تبدیل به کینه و رنجش می شود. به خاطر داشته باشید صحبت و بازگو کردن ناراحتی ها و سوء تفاهمات ، کمک مؤثری برای رهایی از غم و اندوه است و حل اختلاف را نیز سهل تر می کند.
● از طرف مقابل خود یا طرفین اختلاف درخواست کنید تا خیلی سریع، وقت مناسبی را با هماهنگی یکدیگر ، برای حل اختلاف اختصاص دهند
● احساس شرم و گناه و خجالت را برای طرف مقابل بوجود نیاورید
چنانچه با طرف مقابل خود، دچار مشکلی شده اید یا برای حل اختلاف دیگران می خواهید اقدام نمایید، هرگز نباید به گونه ای صحبت کنید که دیگری یا دیگران را دچار احساس خجالت، گناه یا شرمندگی کنید. طعنه و کنایه را نیز باید از لحن و کلامتان حذف نمایید.
● نظر و عقیده خود را بیان کنید
ناراحتی خود را عنوان کنید و درباره اش سخن بگویید بدون آنکه قضاوت یا سرزنش کنید و حکمی صادر نمایید
● دیگر یا دیگران نیز حق دارند
به طرف مقابل خودت یا دیگرانی که با یکدیگر دچار اختلاف شده اند، اجازه کافی بدهید تا از ناراحتی ها و مشکلاتشان صحبت کنند. تخلیه روانی، فرد را برای طرح یا پذیرش مسائل متفاوت و سپس حل مشکلات، آماده تر می نماید.
● عذر خواهی مشکل نیست
در زمان حل اختلاف ، چنانچه فرد متوجه اشتباه خود بشود، بهتر است فوری با یک جمله که حاکی از ندامت و عذر خواهی اوست، مسئله را ختم به خیر کند. " عذرخواهی" نه تنها فرد را کوچک نمی کند، بلکه دیگران را متوجه انعطاف و دقت نظر اونیز می سازد. حال چنانچه لزومی به عذر خواهی هیچ کسی مشاهده نشد، توافق و به قول معروف ، کنار آمدن با هم، مسیری تازه برای رفع سؤ تفاهمات و برقراری ارتباطات جدید خواهد بود.
● هربار فقط یک موضوع را مطرح کنید
برای هر مشکل، یک جلسه مشخص را اختصاص دهید، چرا که در صورت صحبت و طرح همه ناراحتی ها و مشکلات در یک جلسه، نه تنها راه حلی حاصل نخواهد شد، بلکه به لحاظ یادآوری و تداعی یا درهم پیچیدگی ناراحتی ها ، دامنه اختلافات وسعت بیشتری خواهد گرفت. مهارت حل اختلاف، در روابط خانوادگی، خاصه ارتباط میان زن ها و شوهرها، اهمیت بسیاری دارد. ضمنا باید در نظر داشت که در این روابط، حفظ احترام ادب و حرمت و همکاری و تعادل، برای همگان امری لازم و واجب است.
گرد آوری : طلایه محتشمی
به نقل از ضمیمه ی روزنامه اطلاعات
منبع : جاودانه


همچنین مشاهده کنید