شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مراقبه


مراقبه
بزرگترین هدف در زندگی ، رسیدن به شادمانی ، نیک بختی و آرامش است و بشر از لحظه تولد خواهان سعادت و آرامش است نه رنج و محنت . به همین جهت کشف عاملی که بتواند بالاترین حد ممکن از سعادت و آرامش را نصیب بشر نماید ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .
یکی از این عوامل « مراقبه » است . تجسم کنید در درون خود یک آرامش مخصوص به خود را با خود حمل می کنید مثل یک محراب مقدس و کوچک که می توانید بر اثر فشار زندگی ماشینی به آن پناه ببرید .
تجسم کنید می توانید هر وقت آرزو کردید ، خشنودی و رهایی از ترس را تجربه کنید و این همان آرامش جسم و روحی و ذهنی است که « مراقبه » می تواند برای شما فراهم کند .
مراقبه یعنی مراقبت از ذهن ، جسم و فکر . یعنی مراقب بودن یا نبودن چیزی .
▪ اساس مراقبه بر چند نوع است :
۱) مراقبه با مراسم
۲) مراقبه روزمره
▪ شرایط اولیه عمومی مراقبه با مراسم :
۱) نور محیط حداقل (اگر مجبور بودیم نوری را تحمل کنیم نور از پشت سر بتابد .)
۲) صدا حداقل
۳) وسایل اضافی حداقل ( به خصوص وسایل فلزی )
۴) دمای اتاق هم دما با بدن انسان
۵) ایجاد یک حالت آرامش نسبی برای ذهن و بدن ، کافی است در وضعیتی راحت قرار گرفته ، با ۵ بازدم عمیق ، احساس آرامش نسبی برای ذهن و بدن به وجود آوریم .
هدف از مراقبه با مراسم رسیدن به مراقبه روزمره است .
در مراقبه روزمره ما به رشد و آگاهی می رسیم . بدین صورت که در طی روز ذهن و رفتار خود را در مقابل دیدن یا ندیدن ، شنیدن یا نشنیدن ، گفتن یا نگفتن و کلیه حواس ، مراقبت می کنیم . بطور مثال شما در این هفته می توانید مراقب هر آنچه که می بینید ، قضاوت ها و نیات خود باشید و ببینید هر عملی را با چه نیتی به انجام می رسانید .
در زیر به ۲ تمرین از مراقبه های با مراسم اشاره می کنیم :
▪ مراقبه روی شعله شمع :
ابتدا شرایط اولیه مراقبه را فراهم آورید ، شمعی را در فاصله نیم متری خود طوری قرار دهید بطوریکه شعله شمع اندکی بالاتر از سطح ابروهای شما قرار گیرد . تمام توجه و تمرکز خود را روی شعله شمع قرار دهید . سعی کنید تا جایی که می توانید با نگاه خود و با ذهن خود از شعله شمع مراقبت کنید ، بدون اینکه به خود فشار آورید و یا بخواهید به شمع خیره شوید و بعد از چند ثانیه ، هنگامی که احساس سوزش در چشمان خود کردید ، به آرامی چشمها را ببندید . حالا سعی کنید شعله شمع را بین دو ابروی خود دیده و از فرار و یا محو شدن تصویر شعله مراقبت کنید . بعد از چند ثانیه مجدداً چشمها را باز کرده و مراحل قبل را تکرار کنید . (حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه این مراقبه را انجام دهید .)
▪ مراقبه روی افکار (مراقبه حباب ) :
بعد از ایجاد شرایط اولیه مراقبه ، به آرامی چشمها را بسته و توجه خود را روی ذهن متمرکز کنید . ذهن خود را مانند استخری پر از آب زلال و شفاف تصور کنید . توجه کنید چه فکر و احساسی در ذهنتان وجود دارد و سپس این فکر یا احساس را که در ذهن نقش بسته است ، داخل حبابی در کف استخر قرار دهید و آرام آرام فکر و حباب را به سطح آب هدایت کنید و از ، ازبین رفتن حباب یا فکر قبل از رسیدن به سطح آب مراقبت کنید . به محض رسیدن حباب به سطح آب ، آن را بترکانید . دوباره با نگاه کردن به ذهن و فکر خود و تکرار اعمال فوق مراقبه را ادامه دهید .
مراقبه حباب یکی از موثرترین مراقبه ها برای رسیدن به سلامت جسم ، ایجاد آرامش و سکون فکر و ذهن است و گزارشاتی از ایجاد سلامت و از بین رفتن بیماریهای کهنه بعد از انجام این مراقبه دریافت شده است .
منبع : جاودانه


همچنین مشاهده کنید