جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اتو زدن هم مهارت می خواهد


اتو زدن هم مهارت می خواهد
لباس های اتو شده و ملحفه های صاف هم زیباتر به نظر می رسند و هم هنگام استفاده احساسی از رضایت را برایمان به ارمغان می آورند، اما اتو كشیدن لباس ها همواره كار ساده ای نیست چه بسا بی توجهی به هنگام اتوكاری به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بی استفاده شدن لباس های گاه گرانقیمت نیز منجر شود.
در حال حاضر اتوكشی به دو روش انجام می شود: با استفاده از اتوپرس و یا به وسیله اتوهای دستی. این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف می كنند، اولی با پرس كردن و فشردن پارچه آن را صاف می كند و اتوی دستی با كشیده شدن بر روی سطح پارچه چروك های آن را باز می كند. هر یك از این دو روش برای انواع خاصی از پارچه ها و لباس ها مناسب ترند و برخلاف تصور ما همیشه و برای همه لباس ها یكسان و قابل جایگزینی با یكدیگر نیستند. گرچه اغلب ما در منزل از اتوهای دستی برای اتو كردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه های مختلف استفاده می كنیم. پارچه های ظریف مانند ژرسه، لباس های پشمی و همچنین لباس های پیلی دار باید به وسیله اتوی پرسی اتوكشی شوند، اما برای صاف كردن ملحفه ها، پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم اتوی دستی مناسب تر است.
صرف نظر از نوع اتویی كه مورد استفاده قرار می دهید برای رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیری از آسیب دیدن لباس ها همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شروع اتوكشی به اطلاعات درج شده بر روی قسمت داخلی لباس ها كه شما را از قابلیت پارچه برای اتوكشی و میزان درجه مناسب آن آگاه می كند توجه كنید و چنانچه استفاده از اتو برای پارچه لباس مجاز باشد درجه اتو را روی میزان یاد شده تنظیم كنید. پس از تنظیم درجه اتو، برخی اصول دیگر نیز می تواند در حفظ وضعیت لباس مفید باشد برای مثال هنگام اتو كردن پارچه های تهیه شده از الیاف مصنوعی به ویژه اگر رنگی تیره دارند برای جلوگیری از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه نخی روی آن انداخته و سپس اتو بكشید.
برای این كه نقش درزها و جای دوخت زیپ روی پارچه به صورت براق باقی نماند، هنگام اتو كشیدن این قسمت ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روی لباس نگذارید.
اگر پارچه و یا لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده، پارچه نخی مرطوبی را روی قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید تا بخار حاصله برق افتادگی را از میان ببرد. لباس هایی كه از پارچه های درشت بافت، دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید. برای اتو كشیدن ملحفه ها و قطعات پارچه ای بزرگ ابتدا آن ها را تا بزنید و به صورت یك قطعه كوچك چند لا درآورید سپس با باز كردن هر یك تا یك بخش از آن را اتو كنید (مانند ورق زدن یك كتاب) هنگام اتو زدن پرده ها یك صندلی در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایی از پرده را كه اتو زده اید روی صندلی بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روی زمین و چروك شدن مجدد آن و همچنین سنگینی و كشیده شدن باقی مانده پارچه پرده جلوگیری شود.
برای اتو كردن لباس های ابریشمی ابتدا آن ها را كمی مرطوب كنید و سپس از پشت در حالی كه یك قطعه پارچه نخی روی آن گذاشته اید، اتو بزنید. هنگام اتو كشیدن دكمه های پلاستیكی را با قرار دادن یك قاشق غذاخوری روی آن ها را بپوشانید تا با برخورد با اتوی داغ صدمه نبینند. چنانچه چیزی مانند پارچه نایلونی بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید تا اتو داغ است آن را با یك حوله آغشته به محلول آب و جوش شیرین تمیز كنید و سپس یك دستمال نخی خشك روی آن بكشید.
سیما پارسا
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید